*حبیب الله بی طرف وزیر نیروی دولت خاتمی و همشهری ایشان در مصاحبه مورخ ۲۸/۱۲/۹۱ با روزنامه آفتاب یزد، جزئیات تامل برنگیزی درخصوص تغییر و دستکاری در اسناد بالادستی نظام به منظور انتقال آب سرچشمه های دز و کارون به یزد ارایه می دهد. ایشان با افتخار ذکر می کند که چگونه با کمک یکی از دوستانش به نام علی اکبر اولیاء، طرح آمایش سرزمینی استان یزد را (که در آن، فقط بر ظرفیت جهانگردی و صنایع دستی برای این استان تأکید شده بود) تغیر داده و با تحمیل هزینه های گزاف اجتماعی و مادی بر کشور و ویران کردن ولایات لر نشین خوزستان، بختیاری و لرستان، آب سرچشمه کارون و خرسان و دز و… را به یزد منتقل می کند تا امکان ایجاد صنایع و کارخانه های پرمصرفی همچون فولاد و سرامیک سازی در یزد فراهم شود. حبیب الله بیطرف در سخنان خود اذعان می کند که به محض در دست گرفتن سکان وزارت نیرو در دولت اصلاحات در سال ۱۳۷۶، موضوع انتقال آب سرشاخه کارون به یزد را به عنوان یک دغدغه شخصی دنبال کردم. در واقع ماموریت اصلی آقای بیطرف در وزارت نیرو، همان انتقال آب به یزد بود که با حمایت همه جانبه محمد خاتمی و محمدرضاعارف (معاون اول دولت خاتمی) و یزدی های دیگر کابینه این طرح به سرانجام رسید.

*علی اکبر اولیاء، یعنی دستیار اصلی حبیب الله بیطرف یزدی که با یکدیگر طرح غارت منابع آبی سرشاخه کارون و دز و خرسان و… را طراحی و اجرا کردند، هم اکنون دستیار ارشد آقای عارف یزدی در انتخابات ریاست جمهوری است و عارف طی حکمی وی را به عنوان یکی از مسئولان اصلی ستاد خود منصوب کرد

*بالاترین میزان رای به دولت اصلاح طلب خاتمی مربوط به شهرستان محروم ایذه با ۹۸ درصد آرا بود. اما در جریان آبگیری سد کارون ۳ که توسط علی زحمتکش مدیر یزدی شرکت آب و نیرو انجام شد، پانزده هزار نفر آواره و بی خانمان شدند و دولت وقت اصلاحات هیچ تلاشی برای بازسازی وضعیت معیشتی مردم انجام نداد. اکثر شاغلین در این پروژه از نیروهای غیر بومی بودند و مشکلات آوارگی این مردم هنوز پس از گذشت ده سال باقی است و هر روز بدتر می شود. بطوریکه نماینده ی شهرستان ایذه در اردیبهشت ۱۳۹۲ از عدم رسیدگی به کشاورزان آواره سد کارون۳ اظهار ناخرسندی کرد؛ یعنی آثار سوء این عملکردها پس از ۰سال همچنان باقی است.

*مسئول بلندپایه در طرح انتقال آب بهشت آباد بختیاری به مرکز ایران به هواداری ازکتابچه ی برنامه های قالیباف(طرحهای انتقالآب بهشت اباد ،کوهرنگ ۳ ،خدنگستان و گلاب از خاک بختیاری به مرکز ایران ) در ستاد این کاندیدا در شهرکرد:

…مشکل ما این است که عده ای شوونیست افراطی ؟؟!!به ویژه در خوزستان و لرستان متحد شده اند و اخیراً در این استان (چهارمحال بختیاری) هم جای پایی برای خود درست کرده اند و کشاورزان را تحریک می کنند و مدام می گویند آب و نفت را کجا می برید. یک نفر مدیر مقتدر مثل قالیباف می خواهیم که مثل رضاخان همه این معترضان و مغرضان را در این استانها بر سر جای خود بنشاند. آب و نفت مال تمام مردم کشور است و شما درک درستی از کشورداری ندارید….

*** اجرای طرح های انتقال آب از سرچشمه های رودهای کارون و دز خیلی زود فرصتهای تولید ثروت و اشتغال در خوزستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری رااز میان می برد، و به همین میزان در یزد و اردکان و کرمان و رفسنجان و… تولید ثروت و اقتصاد می کند. محیط زیست استانهای مبداء نیز رو به نابودی خواهد گذشت و پدیده گرد و غبار کنونی پیش درآمدی است بر مشکلات فزونتر آینده. با تکمیل زنجیره ی این طرح ها ظرف یک دهه، مردم لر صاحب کارون و دز ناگزیر از مهاجرت و حاشیه نشینی و فقر در کنار شهرهای بهره مندی خواهند شد که با ثروت آنها آباد شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com