آدری لرد که خودش را “فردی سیاه، لزبین، مادر، شاعر و مبارز” معرفی می‌کند، زندگی و هنر خلاقانه‌اش را صرف مقابله کردن و نشان دادن بی‌عدالتی، نژادپرستی، سکسیزم و همجنسگراستیزی کرد. لرد در شهر نیویورک از مادر و پدری مهاجر از جزایر کارائیب به دنیا آمد. او اولین شعرش را درحالی که هنوز دانش­آموز بود در مجله “هفده” منتشر کرد.

لرد در اوایل دوره شعرنویسی، در مجله ”زنان سیاه نویسنده“  نوشت: «من عادت داشتم که با زبان شعر صحبت کنم. شعر می‌خواندم و حفظ می‌کردم. من با شعر با اطرافیان ارتباط برقرار می‌کردم. وقتی شعری را که می‌خواستم با آن احساساتم را بیان کنم پیدا نکردم، زمانی بود که خودم شروع به شعر گفتن کردم. وقتی که دوازده یا سیزده سالم بود.”

تحصیل

لرد در دانشگاه کلمبیا تحصیل کرد. در کتابخانه مدارس دولتی نیویورک در دهه شصت میلادی مشغول به کار بود. دو فرزند از شوهر سابقش، ادوارد رولین- یک مرد سفیدپوست همجنسگرا- داشت. در سال هفتاد و دو، لرد با پارتنر بلند مدتش، فرنسیز کلایتن، آشنا شد و همچنین در کالج توگالو به­عنوان شاعر (Poet-in-Residence) شروع به تدریس کرد.

 

تجارب او از پداگوژی (آموزش و روش­های تدریس)­، به علاوه‌ جایگاهش به عنوان یک زن سیاه کوییر در آکادمیای سفید، تأثیر بسزایی در کار و زندگی­اش داشت.

در واقع، مشارکت و کمکی که لرد در تئوری فمینیسم، مطالعات انتقادی نژاد، و تئوری کوییر کرد، تجربه‌های شخصی زیسته‌اش را با اهداف سیاسی بزرگتری که داشت، در هم تنید.

فعالیت‌ها

اشعار لرد گاهی از وقایعی که در زندگی شخصی‌اش رخ می‌داد، الهام می‌گرفت. مثلا وقتی فهمید پلیسی که پس از شلیک به پسر ده ساله سیاه تبرئه شده، شعر “قدرت” را سرود.

 

او در مرکز بسیاری از جنبش­های رهایی­بخش و حلقه­های فعالینی قرار داشت که شامل موج دوم فمنیسم، حقوق مدنی و جنبش فرهنگی سیاهان و تلاش برای تساوی حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌ می­شد. اشعار لرد، به خصوص برای قدرت فراخوانش برای عدالت اجتماعی و نژادی و همچنین تجسمش از سکشوالیته و تجارب کوییر شناخته شده است.

لرد بر سرطان سینه غلبه کرد و در این راستا ژورنال‌های سرطان (۱۹۸۰) را که اثری بزرگ از روایت بیماری است، نوشت. در این کتاب لرد با احتمال مرگ روبرو می‌شود. بازگویی این تجربه شخصی، لرد را به سمت بیان سکوت حول سرطان، بیماری و تجربه زیسته زنان می‌برد.

 

برخی از کتاب­های لرد در حوزه مطالعات زنان، مطالعات کوییر و مطالعات سیاهان در دانشگاه­ها تدریس می­شود.

 

لرد همچنین در آفریقای جنوبی شناخته شد و از صدایش برای حمایت از زنان آفریقایی استفاده کرد.

 

لرد اعتقاد داشت که تفاوت نژادی و طبقه اجتماعی باید دلیلی باشد برای جشن گرفتن و رشد، نه برای تفرقه بین مردم.

قدت و لذت

کتاب «قدرت و لذت»، مجموعه‌ای از مقالات آدری لرد و آدریان ریچ است که در سال ۲۰۰۸ توسط شادی امین ترجمه شد.

شادی امین در پیش‌گفتار این کتاب در مورد آدری لرد می­نویسد: «مقالات ‘’در مزایای اروتیک’’ و ‘’در مزایای خشم’’ از آدری لرد برای ما دریچه نوینی می­گشایند تا احساسات، عواطف و عکس‌العمل‌های خود را به عنوان زن بازشناسیم. به بیان آدری لرد: ‘’اروتیسم ابزاری است برای آغاز درک خود در آنارشی شدیدترین احساساتمان، حس ارضاء درونی است که اگر آن را تجربه کرده باشیم می‌دانیم که می­توانیم آن‌را به­دست آوریم’’.

بدین گونه نگاه پورنوگرافی‌مآبانه به اروتیسم را به نقد می­‌کشد و راه را برای شناخت این سرچشمه قدرت برای زنان باز می­کند.»

نسخه کتاب «قدرت و لذت» را می­توانید از وبسایت شش‌رنگ دانلود کنید. خواندن این اثر را به شما همراهان شش‌رنگی توصیه می­کنیم.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)