به ترنس‌هایی که از سوی دادگاه “مجوز تغییر جنسیت” داشته باشند، مبلغ ۱۰ میلیون تومان وام تعلق خواهد گرفت.

علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد که این تصمیم در پی ملاقات او با اعضای جمعیت طلوع بی­نشان‌ها که در زمینه حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی و افراد بی‌خانمان فعالیت می‌کند گرفته شده است. همچنین قرار شده برای حداقل ۵۰ ترنس کارتن­خوابی که آسیب دیده اجتماعی هستند در زمینه خیاطی، تولید ماسک و… کارآفرینی شود.

با اینکه در ایران هزینه مشخصی برای روند تطبیق جنسیت پس از اخذ مجوز دادگاه وجود ندارد، اما بنا بر اطلاعات موجود، در حال حاضر افراد ترنس باید مبلغی بین ۲۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بسته به دولتی یا خصوصی بودن مراکز درمانی بپردازند تا این روند به صورت کامل انجام شود. اعطای وام کم­بهره به متقاضیان، اگرچه می­تواند قدمی در توجه به افراد ترنس در نظر گرفته شود، اما با هزینه­‌های این روند قابل مقایسه نیست.

در ایران، تمامی کسانی که خود را به عنوان ترنس هویت‌یابی می‌کنند برای اینکه بتوانند لباس جنسیت مطلوب خود را بپوشند و مدارک هویتی خود را تغییر دهند، باید مراحل تطبیق جنسیت را به طور کامل انجام دهند. این مراحل علاوه بر هورمون تراپی، شامل چندین جراحی‌ می‌شود که در آن اندام‌های جنسی و علائم صفات ثانویه جنسی در بدن به طور کامل تغییر کرده یا تحت تأثیر قرار می‌گیرند. تخلیه سینه و تخلیه کامل رحم و تخمدان در افراد دارای جسم منتسب به زنان، و برداشتن اندام جنسی و تخلیه بیضه در افراد دارای جسم منسب به مردان، بخشی از این مجموعه جراحی‌ها است که فرد را برای همیشه عقیم می‌کند.

صدها زن و مرد ترنس در سال‌های گذشته به شش‌رنگ گزارش کرده‌اند که عمل‌های جراحی تطبیق جنسیت در ایران، با استانداردهای جهانی فاصله بسیاری دارد و با در نظر گرفتن درد و رنج و عواقبی که برای افراد ترنس ایجاد می­‌کند، می­‌تواند آن‌ها را از مصادیق “شکنجه پزشکی” به شمار آورد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)