در اواسط دهه‌ی هشتاد شخص جوانی به نام سعید جعفرزاده احمد سرگورابی  معروف به «پرواز همای» پای به عرصه موسیقی بازاری ایران نهاد.همای یک نمونه مثالی از دالی‌های میان‌مایه‌ای‌است که در طی این چند دهه اخیر از همآغوشی نظام اقتصاد سرمایه‌داری با نظام حاکم سیاسی در ایران بر‌ساخته شده است.در واقع این همآغوشی سبب پدید آمدن میانمایگانی در عرصه هنر شده است که تشکیل دهنده غشای هسته آپاراتوس ایدئولوژی نظام حاکم هستند. 

همای در ابتدا با ترانه‌ سازی‌های عامیانه و با رمزگذاری‌های سطحی و به ظاهر ضد مذهب و ارکستراسیون سازهای موسیقی سنتی کار خود را آغاز کرد. رمزگذاری‌های که، در سطحی ترین رمزگشایی‌های مشتریانش، قرائتی ضد استیلای نظام حاکم دینی  پیدا می‌کرد و او و مشتریانش را در قشری‌ترین و سخیف‌ترین شکل‌ مقاومت، سرشار از شوق و شعف بیان «امر مگوی» می‌نمود.

شوق و شعف کاذبی که در سطح انتزاعی باقی می‌ماند و هر نوع کنش(عمل) انباشت شده از سرکوب «اراده به آزادی حقیقی» را در بطن جامعه خنثی یا منحرف می‌کرد.

بعد از مدتی این امر بر آقای گورابی مشتبه شد که خود عامل است و می‌تواند از لوطی‌اش جدا و مستقل شود. پس به خارج کشور سفر کرد. در ابتدا کمی تاخت مصاحبه کرد کنسرت برگزار کرد. از شیخ و زاهد گفت که می و معشوق را حرام کرده‌اند. ولی او در غیاب لوطی‌اش، دیگر گوراب جماعتی نبود که در آپاراتوس هدایت شده برایش پول بریزند و سوت و جیغ بزنند.در جمع گورابی‌های سرگردان خارج کشور که اغلب دنبال لوطی جدید جهت نشان دادن «جای دوست و دشمن» برای یک لقمه نان در آشکار‌ترین صورت ممکن هستند دیگر رمزگذاری‌هایی پیش‌پا افتاده و مبتذل آقای گورابی، نه کارکرد  داشت نه شهرت‌ساز و پولساز بود و نه حتی نولوطی شاد کن. بنابراین ناله‌ی همای خیزی برنداشت که عزم به بازگشت گرفت.

اغلب این میان‌مایگان، هنگام که برگشت می‌خورند مجبور هستند که در گیت ورودی ایران، جلوی لوطی قدیمشان لخت و برهنه شوند و دار و ندارشان را بر روی دایره لوطی بریزند.

 او در آپاراتوس پنهان حاکم دیگر جایی نداشت و برای آنکه توبه‌اش پذیرفته شود باید در آپاراتوس عیان حاکم سخت خوش رقصی می‌کرد؛ چیزی تقریبا مانند طرح جمع‌آوری اراذل و اوباش که آفتابه به گردن به دور شهر و محله‌شان می‌گردانند 

«… من پاسخ اعتماد نظام را، پاسخ محبت مردم را و پاسخ انتقاد اهالی موسیقی و منتقدان را فقط روی صحنه می‌توانم بدهم، چرا این فرصت را نداشته باشم؟ ناحق به من تهمت ضد انقلاب می‌زنید؟ من فرزند این انقلاب هستم و تا زنده‌ام وفادار به این سرزمین خواهم ماند[…]متاسفانه برداشت‌های گوناگون از شعرها و آهنگ‌هایم خیلی‌ها را به اشتباه می‌اندازد، اما به امید پروردگار امروز یک همای تکامل یافته و آگاه با زبانی متفاوت خواهید دید. باور نمی‌کنید؟ بیایید و ببینید.»(مصاحبه پرواز همای خبرگزاری ایسنا ۱۹ خرداد ۱۳۹۴)

از رسانه‌ها؛

– البته «پرواز همای» به سخن گفتن از تغییر و تعهد به ایران بسنده نکرده و در روزهای گذشته و همزمان با تفحص پیکر ۱۷۵ شهید غواص، قطعه‌ای از او منتشر شد که عنوان شد برای ادای دِین به شهدا این قطعه را خوانده است.

[…]این خواننده همچنین با انتشار ویدئوی «بشر کُش‌ها»، اعتراض خود را به نسل‌کشی‌ها و تحریم‌های سیاسی اعلام کرد. (خبرگزاری تسنیم ۱۹ خرداد ۱۳۹۴)

– در کنسرت شب گذشته که ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت آغاز شد “همای” با اشاره به تلاش برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا کنسرت را با قطعه «به نام یزدان» و”گمنام”  شروع کرده و آن را به روح بزرگ سردار شهید حسین همدانی تقدیم کرد.(خبرگزاری مشرق ۲۱ مهر ۱۳۹۴)

– پیروز ارجمند:«[همای] این خواننده جوان کشورمان چند سال است که بر پایه ضوابط کشور گام برمی‌دارد و هیچ تخلفی نکرده و حتی کارهای خوبی نیز انجام داده از جمله خواندن یک قطعه برای مردم غزه. پس ما نیز باید با او همراهی کنیم و گذشت داشته باشیم تا او را به دامن نظام بازگردانیم.»(سایت مشرق ۶ خرداد ۱۳۹۴)

– همای که خواننده جوان […] پس از درگیر شدن با حواشی مختلف سرانجام  به سرعت توانست خطاهای گذشته را بپوشاند و با ذخیره کردن مخاطبان سابقش در سبد مخاطبان امروز میزان علاقمندان آثارش را تا اندازه‌ای بالا ببرد (خبرگزاری مشرق ۲۱ مهر ۱۳۹۴) 

– برای «همای» در دادسرای فرهنگ و رسانه «قرار منع تعقیب» صادر و اعلام شد که این هنرمند مشکلی برای اجرای کنسرت ندارد.( خبرگزاری ایلنا ۲۷ خرداد ۱۳۹۴)

 و بازگشت به آپاراتوس پنهان

سعید جعفرزاده احمد سرگورابی ملقب به پرواز همای بعد از کشتار آبان ۹۸ در تور کنسرتش از معالی‌آباد شیراز تا فرمانداری قلعه حسن خان: آسوده بخوابید لوطی در امن و امان است  وضعیت عادی ست.

 و این داستان همچنان ادامه دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)