سازندگان اپلیکیشن محبوب تلگرام، ایرادی که موجب به خطر افتادن حریم خصوصی کاربران سیستم عامل مک می‌شد را برطرف کردند. این نقص فنی مربوط به قابلیت حذف خودکار پیامهای صوتی و ویدیویی بود که بواسطه آن با وجود حذف پیام از چت خصوصی، امکان دستیابی به آن وجود داشت.

این آسیب‌پذیری در نسخه ۷.۳ اپلیکیشن شناسایی شد و پس از برطرف شدن آن، نسخه ۷.۴ منتشر گردید.

برخلاف سیگنال و واتساپ، مکالمات تلگرام به صورت پیشفرض رمزنگاری سرتاسری نمی‌شود. بنابراین کاربرانی که قصد انجام مکالمات رمزنگاری شده دارند باید از قابلیت چت خصوصی آن استفاده کنند. در این قابلیت، پیام‌ها حتی در سرور تلگرام هم به صورت رمزنگاری شده ذخیره می‌شود. قابلیت دیگری که در این چت خصوصی تعبیه شده، امکان حذف خودکار پیام‌ها است.

طبق یافته‌های محققان زمانی که کاربر صدا یا ویدیوی خود را در قسمت چت عادی ارسال می‌کند، فایل دریافتی در بخش مشخصی از حافظه ذخیره می‌شود. با وجود استفاده از بخش چت خصوصی این اتفاق همچنان رخ داده و فایل دریافتی در همان محل ذخیره می شود. بنابراین با وجود پاک کردن پیام، همچنان فایل مورد نظر در دستگاه مخاطب ذخیره شده و امکان دسترسی به آن وجود دارد.

کاربران فعال تلگرام، پس از انتشار خبر بازنگری حریم خصوصی واتساپ، به مرز ۵۰۰ میلیون نفر رسید. در بازنگری واتساپ، حریم خصوصی کاربران به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و به همین علت، بسیاری از آنها پلتفرم پیام‌رسان خود را تغییر داده و به تلگرام پیوسته‌اند.

اگر شما هم جزو کاربران فعال تلگرام هستید و از قابلیت چت خصوصی آن زیاد استفاده می‌کنید، بهتر است هرچه سریعتر اپلیکیشن خود را بروزرسانی کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)