شش‌رنگ، نهم فوریه ۲۰۲۱ مصادف با ۲۱ بهمن ۱۳۹۹:

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در سازمان ملل، در گزارش ویژه خود، برای اولین بار به وضعیت جامعه ال‌جی‌بی‌تی در ایران اشاره کرده است. وی در این گزارش با استفاده از گزارش‌های شش‌رنگ و سازمان بین المللی آوت رایت، به نقض حقوق افراد ال‌جی‌بی‌تی اعتراض و قانون مجازات اسلامی را در این رابطه ناعادلانه توصیف کرده است.

جاوید رحمان این گزارش را در چهل ‌وششمین دوره شورای حقوق بشر که از ۲۲ فوریه تا ۱۹ مارس ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، در سازمان ملل ارائه خواهد کرد.​

 

اشاره ‌به موانع ناعادلانه برای دسترسی به سیستم مراقبت‌های بهداشتی برای افراد همجنسگرا، درمان‌های اصلاحی که شامل الکتروشوک‌تراپی، تجویز داروهای روان‌گردان قوی که مصداق شکنجه و رفتار بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز است، در این گزارش دیده می‌شود.

 

بر خلاف ادعای حکومت مبنی بر عدم وجود اجبار در آنچه که «درمان» تعبیر می‌شود، پزشکینه کردن هویت جنسی و جنسیتی، تحمیل جراحی به افراد ترنس، همجنسگرا و دوجنسگرا و درمان‌های اصلاحی به وضوح تعهدات جمهوری اسلامی بر طبق میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک را نقض می‌کند.

 

وی ضمن توصیه لغو مجازات اعدام بصورت کلی، که شامل مجازات برای رابطه جنسی دو همجنس نیز می شود و روابط همجنسخواهانه را با خطر جدی مواجه می کند، خواهان حفاظت از حقوق تمام افرادی که به اقلیت‌های جنسی، اتنیکی و دینی تعلق دارند  و همچنین لغو تمام اشکال تبعیض علیه این افراد شد.

 

او همچنین خواستار آزادی تمام افرادی که از حق آزادی مذهب، عقیده ، زبان و فرهنگ خود دفاع می کنند، شد.

در ادامه می توانید به گزارش های شش‌رنگ که در تهیه گزار جاوید رحمان موثر بوده را بخوانید:

 “نقض حقوق همجنس‌گرایان افتخار ماست”؛ نفرت‌پراکنی دولتی علیه اقلیت‌های جنسی در ایران

گزارش شش رنگ به کمیته حقوق کودک سازمان ملل

“درمان های اصلاحی” در ایران، در گزارش کارشناس ویژه حقوق جنسی و جنسیتی در سازمان ملل (بر اساس گزارش شش رنگ)

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)