چقدر از اطلاعات شخصی خود را روزانه در اینترنت به اشتراک می‌گذارید؟ چه کسانی به این اطلاعات دسترسی دارند؟ آیا امکان سوءاستفاده افراد سودجو از این اطلاعات وجود دارد؟

امنیت اینترنتی خود را بدست بگیرید:

در عصر حاضر سوءاستفاده و زن ستیزی دنیای واقعی، خود را به شکل آزار و اذیت، سخنان تنفر‌آمیر یا حتی پورن انتقامی در دنیای دیجیتالی بروز می‌دهد. این مقوله افراد آسیب‌پذیر (به خصوص زنانی که تجربه خشونت داشته‌اند) را بیشتر در معرض خطر قرار می‌دهد. این شرایط برای افرادی که در جوامع متعصب زندگی می‌کنند بسیار سخت تر است.

با توجه به سیستم استراق‌سمع جهانی، که فضای مجازی را در برگرفته است، حفظ امنیت داده‌ها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

راهنمای جامع امنیت اینترنتی برای زنان:

۱. مراقب رمز خود باشید:

هرگز رمز خود را در اختیار دیگران (حتی شریک زندگی یا صمیمی ترین دوست) قرار ندهید. علاوه بر این نباید از یک رمز برای چندین حساب استفاده کنید. برای اینکه بتوانید در اتصال به حسابهای مختلف و وارد کردن رمز آنها عملکرد بهتری داشته باشید، باید از نرم‌افزارهای مدیریت رمز استفاده کنید. با این اپلیکیشن‌ها هم می‌توان رمزهای بسیار قوی ایجاد کرد، هم می‌توان آنها را به صورتی امن ذخیره کرد.

۲. هوشیار باشید:

در حین وبگردی، افراد به صورت ناخواسته اطلاعاتی از خود منتشر می‌سازند. وب‌سایت‌ها با استفاده از کوکی‌ها و ردیاب‌ها، محل سکونت شما را شناسایی می‌کنند. همچنین به اطلاعاتی مثل وب‌سایت‌های مراجعه شده، خریدهای انجام یافته و کلیدواژه های استفاده شده در جستجو، دسترسی پیدا می‌کنند. برای مقابله با چنین وب‌سایت‌هایی، از ابزارهای وبگردی امن مثل DuckDuckGo استفاده کنید.

۳. اطلاعات خصوصی خود را پاکسازی کنید:

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که تلفن همراه خود را به یکی از دوستان یا اعضای خانواده بسپارید تا از طرف شما پیامی را ارسال کنند؟ شاید به این موضوع فکر نکرده باشید اما در چنین شرایطی، آن فرد به تاریخچه مرورگر، پیامها، لیست تماسها و تمام مکالمات شما در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان دسترسی مستقیم پیدا می‌کند و ممکن است از آنها سوءاستفاده کند.

بهتر است برای جلوگیری از هرگونه دسترسی مستقیم (اعضای خانواده یا افراد ناشناس) به چنین اطلاعات شخصی، هر از گاهی تمامی اطلاعات خصوصی خود را پاک کنید. اگر در این بین، مکالماتی وجود دارد که از ارزش بالایی برخوردارند و قصد پاک کردن آن را ندارید، بهتر است آنها را آرشیو کرده و با الگوریتم‌های رمزنگاری، آن را غیر قابل دسترس کنید.

۴. در استفاده از شبکه‌های اجتماعی هوشیار باشید:

مراقب باشید چه چیزی را به اشتراک می‌گذارید، ممکن است عکسی که منتشر می‌کنید، آدرس شما را افشا کند. زمانی که فردی شما را در عکسهای خود تگ می‌کند، مخاطبین هر دو شما، قادر به مشاهده آن خواهند بود. حتما تنظیمات حریم خصوصی پلتفرم‌ها را بررسی کرده و با توجه به نیاز و شرایط خود آنها را مدیریت کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)