از وبلاگ ندای امروز-

در چند روز گذشته پیام زیر در فیس‌بوک در حال دست به دست شدن است:

قابل توجه تمامی دوستان در فیس‌بوک: با توجه به تغییراتی که فیس‌بوک انجام داده است، اکنون همه می‌توانند عکس‌ها و پست‌های شما را ببینند بدون اینکه دوست شما باشند. تنها به این خاطر که یکی از دوستان شما آن‌ها را لایک کرده یا کامنت گذاشته است و همه می‌توانند از طریق دوستان‌تان عکس‌ها و پست‌های شما را ببینند بدون اینکه حتی با دوست‌تان ارتباط داشته باشند.

تنها راه برای حفظ امنیت خودتان این است که دوستان‌تان تغییراتی را انجام دهند که به شرح زیر است. من نیز از شما درخواست دارم این تغییرات را برایم انجام دهید:

اشاره‌گر ماوس را بر روی اسم من در بالای همین پست قرار دهید (کلیک نکنید). پنجره‌ای ظاهر خواهد شد که باید نشانگر ماوس را بدون اینکه کلیک کنید روی گزینه‌ی Friends قرار دهید. در لیست ظاهر شده بر روی Setting کلیک کنید. در این قسمت تیک را از کنار Comments and Likes بردارید.

با انجام این کار ساده تصاویر من و شما و اطلاعات شخصی‌مان در بین دوستان و خانواده حفظ خواهد شد. تشکر می‌کنم!

لطفا برای دوستان‌تان نیز این مطلب را به اشتراک بگذارید. اگر گزینه «Share» نبود؛ «Copy and Paste» کنید. متشکرم.

شاید شما هم با خواندن پیام بالا سریعا دست به کار شوید تا این دستورالعملی را اجرا کنید! اما اگر نظر من را بخواهید، باید بگویم که این پیام مانند ده‌ها پیام دیگر که در فیس‌بوک در حال دست به دست شدن است، یک داستان خیالی و افسانه‌ای است، زیرا تمامی تنظیمات مطالبی که شما با دیگران در فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارید در اختیار شما هستند نه دیگران و این بدان معناست که شما نسبت به مطالبی که به اشتراک می‌گذارید مسئولیت و کنترل کامل دارید.

اما حقیقت ماجرا چیست؟ آیا ادعایی که در نوشته‌ی بالا شده است حقیقت دارد؟

پاسخ این پرسش کاملا مشخص است: نه!چون همانگونه که در بالا گفتم، این شما هستید که مشخص می‌کنید چه کسانی مطالب و عکس‌هایی که به اشتراک گذاشته‌اید را مشاهده کنند، لایک بزنند و یا نظر بگذارند. برای درک بهتر به تصویر  فوق دقت کنید.

در این تصویر قسمتی که با کادر قرمز رنگ مشخص شده است، ابزاری است که شما تعیین می‌کنید چه کسانی مطالب شما را مشاهده کنند: تمام کاربران فیس‌بوک (Public)، دوستان شما (Friends)، دوستان شما جز آشنایان (Friends except Acquaintances)، خودتان (Only Me) و یا افرای خاص که براساس نظر شما می‌توانند آن مطلب، تصویر و… را مشاهده کنند (Custom). علاوه بر این در قسمت Privacy Settings هم باید دقت کنید که تنظیماتی که انجام داده‌اید به صورت Friends to Friends نباشد، زیرا با انتخاب این گزینه، اگر یکی از دوستان شما مطلبی را لایک بزند، دوستانِ دوستان شما نیز می‌توانند آن را مشاهده کنند :)

به همین دلیل بهتر است به جای اینکه مطالب بیهوده‌ای که هیچ مبنایی ندارد را بازنشر کنیم، کمی جستجو کنیم و هر چیزی که در فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند را باور نکنیم.

فراموش نکنید، شما مسئول حریم خصوصی خود در شبکه‌های اجتماعی‌ای مانند فیس‌بوک هستید نه دوستان شما.

پی‌نوشت: داستان این پیام یک هوکس است که طبق معمول توسط یک کاربر ناآگاه فارسی‌زبان ترجمه شده و هم اکنون در حال دست به دست شدن است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com