زندانی سیاسی مهدی فراحی شاندیز بیش از دوماه است که به قرنطینه زندان مرکزی کرج منتقل شده و تحت فشار و محدودیت قرار دارد.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، زندانی سیاسی مهدی فراحی شاندیز در اوایل آذرماه ۹۹، پس از دادن شعار بر علیه خامنه ای و دیکتاتوری ولایت فقیه از بند ۶ به قرنطینه زندان مرکزی کرج منتقل شد.

وی پس از انتقال به قرنطینه، مدتها محروم از تماس تلفنی و ملاقات بود. پس از گذشت دو ماه به تازگی امکان تماس با خانواده اش را پیدا کرده است. ولی فقط می تواند هفته ای یکبار با حضور یک مراقب تماس بگیرد.

یک منبع مطلع به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام گفت: «این زندانی سیاسی مبتلا به بیماری قلبی و فشار خون بالا و بیماری دیابت است. با وجود اینکه قرص فشار خون مصرف می کند، اما به دلیل استرس و فشارهای روحی و جسمی در قرنطینه فشار خونش همچنان بالا و روی ۱۵ است».

این منبع افزود: «آقای فراحی مبتلا به بیماری قند است و باید از تغذیه مناسب برخوردار باشد که در زندان میسر نیست».

زندانی سیاسی مهدی فراحی شاندیز فارغ التحصیل رشته مهندس برق و دبیر فیزیک و ریاضی دبیرستان های تهران، در سال ۹۰ به اتهام تبلیغ علیه امنیت ملی و توهین به خامنه ای به سه سال زندان محکوم شد. اما پس از پرونده سازیهای متعدد به ۱۲ سال زندان محکوم گردید.

 وی در ۹ سال گذشته در اثر شکنجه دچار ضایعاتی در بینایی، شنوایی و شکستگی دنده شده است. او همچنین در سال ۹۲ در زندان اوین پس از ضرب و شتم توسط عوامل زندان دچار نقض در بینایی (لکه سیاه) در چشم راستش شد که مانع بینایی چشم راست است. در سال ۹۶ نیز توسط رئیس زندان مرکزی کرج (ندامتگاه کرج) بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته به طوری که دچار ناشنوایی در گوش چپ و شکستگی پهلو گردید.

مهدی فراحی شاندیز هم اکنون بر خلاف اصل تفکیک جرائم در زندان مرکزی کرج زندانی و بیش از د وماه است که به قرنطینه زندان منتقل شده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

درباره زندانی سیاسی مهدی فراحی شاندیز بیشتر بخوانید:

مهدی فراحی شاندیز متولد ۱۳۴۰فارغ التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی اصفهان و ساکن تهران میباشد. آقای فراحی شاندیز پس از فارغ التحصیل شدن مدتی در کارخانه لوله نورد اهواز مشغول به کار بود.
مدتی نیز دبیر فیزیک و ریاضی دبیرستان‌های تهران بود.

وی اولین بار در تجمع روزکارگر در پارک لاله در سال ۱۳۸۸ بازداشت و ۹ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس بود و سپس آزاد شد.

در سال ۱۳۸۹ پس از مراجعات مکرر به دادگاه انقلاب برای گرفتن لوازم و مدارک توقیف شده خود شامل گذرنامه، شناسنامه، کارت ملی و کامیپوتر، مانع ورود وی به شعبه مورد نظر شدند. فراحی شاندیز پس از مقاومت، دستگیر شده و در اردیبهشت سال ۱۳۹۰ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام توهین به خامنه‌ای و اخلال در نظم به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در آبان ماه سال ۹۲ محکومیت وی به پایان رسید. ولی با تشکیل پرونده‌های جدید مانع آزادی وی شدند.

در آبان ماه سال ۹۳ نیز درشعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام توهین به رهبری به ۳ سال حبس محکوم شد. در ۵ خرداد ۹۳ توسط قاضی مقیسه به سه سال حبس دیگر محکوم شد.

مهدی فراحی شاندیز روز ۱۸ خرداد۱۳۹۶ در یک اقدام ناگهانی بدون اینکه بتواند وسایل شخصی اش را بردارد؛ از زندان گوهردشت به زندان چوبیندر قزوین منتقل شد و پس از ۱۰ روز دوباره به کرج منتقل گردید و به شعبه ۷ اجرا احکام دادگاه انقلاب کرج به ریاست قاضی شهروی دادگاهی شد. وی در دفاعیات خود دستگاه حاکمیت را «شیطانی» نامید. در واکنش به اعتراض این زندانی؛ شهروی وی را به زندان مرکزی کرج (ندامتگاه کرج) منتقل کرد.

۱۹ تیر ۹۶ هنگامی که پرونده قضایی را به وی نشان دادند؛ سه سال و نیم دیگر به محکومیتش افزوده شده بود. بر اساس اتهامات ساختگی و پرونده سازی‌ها وی که در سال ۹۰ به ۳ سال زندان محکوم شده بود؛ مشخص شد که می بایست تا سال ۱۴۰۲ در زندان بماند.

مهدی فراحی شاندیز در سال ۹۲ در زندان اوین بر اثر ضرب و شتم توسط عوامل زندان دچار نقض در بینایی چشم راستش شده است. به‌طوری که در چشمش یک لکه سیاه بوجود آمده است که مانع بینایی چشم راست است. در سال ۹۶ نیز توسط رئیس زندان ندامتگاه کرج بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته به طوری که دچار ناشنوایی در گوش چپ و شکستگی پهلو گردیده است. 

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)