کمبود آب در  شهرهای مختلف کشور؛ بی‌آبی حیات ساکنین شهر و روستا را تهدید می‌کند

در حالی که با ادامه شیوع کرونا نیاز به آب برای مصارف بهداشتی مضاعف شده، با شروع فصل گرما در ایران مشکل کمبود آب در استا‌ن‌ها و شهرهای مختلف ایران سر باز کرده است. کمبود آب علاوه بر دیگر مخاطرات، شهروندان را در معرض به ابتلاء به کرونا قرار می‌دهد.

از چند روز پیش زنگ بحران جدی کمبود آب در استان خراسان رضوی به صدا درآمده است. محمدرضا هاشمی فرماندار مشهد در روز ۱۳ خرداد ۹۹ اعلام کرد «۱۴۰ روستای مشهد محروم از آب آشامیدنی‌اند.»

هاشمی افزود «ساکنان ۱۴۰ روستا از مجموع ۲۲۰ روستایی که در سطح این شهرستان زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند هم اینک در تامین آب آشامیدنی با مشکل روبرو هستند.»

هاشمی ادامه داد «این حقایق به وضوح نشانگر وضعیت محرومیتی مشهود در برخی روستا های شهرستان مشهد است»

هاشمی با اشاره به «محرومیت بالا در مناطق مختلف این شهرستان و سهم افزون بر ۵۰ درصدی آن از کل جمعیت استان خراسان رضوی» اعلام کرد «سهم مشهد از اعتبارات استانی تنها ۲۴ درصد است.»

خراسان رضوی البته تنها استانی نبود که خبرهای کمبود آب در آن منتشر شد. رفسنجان، قزوین، تهران، کرج، بوشهر، جوانرود، پلدختر، آران و بیدگل و … از جمله شهرهایی بودند که در یک هفته‌ی اخیر شهروندان آن با مشکل کمبود آب مواجه بودند.

حسین چرخ انداز؛ مدیرعامل شرکت آبفا شهرستان رفسنجان  در روز ۱۲ خرداد اعلام کرد «شهرستان رفسنجان در حال حاضر با کمبود ۱۵۰ لیتر آب در ثانیه روبرو است و شیوع ویروس کرونا نیز بر مصرف بالای آب تاثیر گذاشته است.»

در این روز همچنین مهدی حسین خانی؛ قائم‌مقام شرکت آبفای استان قزوین گفت: «کمبود آب در قزوین جدی است.»

حسن حقیقی؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب منطقه ۶ تهران نیز در این روز از کبود جدی آب در حسن‌آباد فشافویه خبر داد.

پیش از این نیز در روز ۷ خرداد، محمدرضا احمدنسب؛ قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرده بود «کمبود آب در پایتخت بسیار جدی است»

ذوالفقار مهدی زاده مدیرعامل آبفای البرز نیز در روز ۱۱خرداد از افت فشار آب و کمبود آن به خصوص در مناطق گلشهر و مهرشهر کرج خبر داد.

خبرهایی مبنی بر کمبود آب در شهرهای بوشهر، جوانرود، پلدختر، آران و بیدگل و … در روزهای اخیر خبرساز شده است.

اما بحران اصلی آب این روزها مردم غیزانیه در ۴۵ کیلومتری اهواز را به اعتراض وا داشت تا آنجا که اقدام به بستن جاده اهواز – رامهرمز- امیدیه را در روز ۳ خرداد مسدود کردند. اما پاسخ نظام به مطالبه آب توسط مردم این بخش گلوله بود!

۸۰ روستا در بخش غیزانیه واقع شده و بیش از ۲۵ هزار نفر جمعیت در آن ساکن هستند. روستاهای این بخش از آب شرب خانگی و گاز بی‌بهره هستند.

این در حالی است که بیش از ۳۰۰ چاه نفت در بخش غیزانیه قرار دارد و عظیم‌ترین تاسیسات نفتی منطقه نیز در آن مستقر شده است اما مردم این منطقه محرومترین مردم مناطق عرب نشین هستند و از آب شرب سالم محرومند. نفت استخراجی غیزانیه ۵ برابر نفت استخراجی کشور بحرین است.

تجمعات مردم غیزانیه در روزهای بعد نیز ادامه پیدا کرد. صبح روز یکشنبه ۵ خرداد ۹۸ جمعی از شهروندان غیزانیه در اعتراض به نبود امکانات و محرومیت، جاده اصلی را بستند.

در خوزستان تنها مردم غیزانیه نیستند که با مشکل بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند روستای تنگه ۳ از توابع شهر آبادان با بیش از ۱۵۰۰ نفر جمعیت و ۳۷۵ خانوار، از چند سال قبل مشکل کمبود فشار آب داشته است و در ۶ ماه گذشته آب این روستا کاملا قطع است.

بحران بی‌آبی شهر چوئبده در نزدیکی آبادان را نیز فرا گرفته است. به گفته اهالی؛ سی سال است که آنان با این مشکل دست به گریبان هستند اما طی این سالیان اقدامی برای حل این مشکل صورت نگرفته و تصفیه خانه‌‌ای هم که سال‌هاست قرار است ساخته شود، نیمه‌کاره مانده است.

البته مشکل کمبود آب بر خلاف آنچه مسئولین امر در نظام ولایت فقیه عنوان می‌کنند، به پیش از شروع فصل گرما برمی‌گردد. سهراب بهرامی؛ مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی چهارمحال و بختیاری در روز ۲۶ فروردین ۹۹ از آبرسانی با تانکر به ۴۰ روستا در استان خبر داده بود.

بهرامی افزوده بود «پیش‌بینی می‌شود با افزایش دما در فصل تابستان مشکل کمبود آب در روستاها افزایش پیدا کند و  به تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شود افزوده شود.»

حال با کمبود آب در شهرهای مختلف کشور، خطرات در کمین شهروندان این مناطق نشسته‌اند. با توجه به ادامه‌ی شیوع کرونا و نیاز به آب سالم و بهداشتی و نبود آن، مخاطرات بسیاری در کمین ساکنان این شهرها وجود نشسته است.

علاوه بر کرونا البته تهدیدات دیگری نیز، شهروندانی را که با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند، تهدید می‌کند. سیدمحمد علوی سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به کمبود آب در غیزانیه و دیگر روستاهای خوزستان، گفت: ممکن است اهالی این مناطق به بیماری‌های روده‌ای مبتلا شوند

علوی با اشاره به مشکلات کمبود آب در بخش غیزانیه اهواز، افزود «مشکل آب آشامیدنی در روستاها و برخی مناطق حاشیه‌ای شهرها مشکل یکی دو ساله نیست؛ مدت‌ها است … مشکل آب تنها در غیزانیه نیست؛ به دلیل اینکه مشکل غیزانیه رسانه‌ای شده است، نمود بیشتری پیدا کرده است اما بسیاری از روستاهای خوزستان آب آشامیدنی ناسالم دارند و کنترلی روی آب آن‌ها انجام نمی‌شود. اکثر مناطق روستایی در خوزستان مشکل آب و فاضلاب دارند.»

کمبود آب در شهرها و روستاهای ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه برگی دیگر از کارنامه ننگین حاکمیت ولایت فقیه است.

از هر سو به این کارنامه نگریسته می‌شود پیامی جز مردودی و مرگ نمی‌‌توان از آن گرفت. به نظر می‌رسد مردم ایران باید بر کارنامه این نظام مهر باطل شد، بنهند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)