نبود بالگرد برای اطفاء آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس و بودجه سرکوب در نظام

در حالی که نظام ولایت فقیه برای سرکوب  و تروریسم بودجه میلیارد دلاری اختصای می‌دهد اما به رغم گذشت چند روز از آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های زاگرس، عنوان شده است عدم ارسال بالگرد از سوی وزارت دفاع نظام، به دلیل بدهی ۳۰ میلیارد تومانی سازمان جنگل‌داری به وزارت دفاع بوده است.

جنگل‌های زاگرس ۱۴ تا ۱۵ هزار سال قبل با درختان پراکنده بلوط و بنه تشکیل شدند، همچنین ۴۰ درصد آب شیرین ایران نیز در محدوده زاگرس تشکیل می‌شود.

اگر این جنگل‌ها از بین بروند، ضمن کاهش منابع آبی، گستره بالایی از خاک این منطقه که در طول هزاران سال گذشته تشکیل شده است، در اثر سیلاب از نابود خواهد شد.

ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه، به گفته عیسی کلانتری؛ رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نظام، بالاترین نرخ فرسایش خاک در جهان را داراست.

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با شش میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند. جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از شمال غربی ایران آغاز و به جنوب غرب ایران می‌رسد.

در دهه‌های اخیر یک ششم مساحت جنگل‌های زاگرس به دلایل گوناگون از بین رفته‌است. بر طبق آمارهای منابع طبیعی نظام، ۷۵ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد تنها در سال ۹۵ رخ داد که در این آتش‌سوزی‌ها ۹۵۰ هکتار از جنگل‌های کهگیلویه وبویراحمد در آتش سوخت.

همچنین در سال ۹۶ نیز تا پایان آذرماه، ۱۱۰ آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان رخ داد که در آنها، ۷۰۰ هکتار از جنگل‌های استان در آتش سوخت.

در سال ۹۸ نیز ۳۶۴ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان دچار آتش‌سوزی شده بود. حال در سال جدید نیز جنگل‌های زاگرس از آتش بی‌کفایتی مسئولان و مدیران نظام ولایت فقیه چند روزی است که می‌سوزد و علاوه بر جنگل‌ها، گونه‌های مختلف جانوری این مناطق در معرض خطر جدی قرار داده است.

غروب پنج شنبه هشتم خرداد ۹۹ بود که آتش به جان جنگل‌ها و مراتع کوه خائیز در شهرستان کهگیلویه افتاد.

آتش علاوه بر خائیز در کهگیلویه و بویراحمد، معمولان در پلدختر لرستان، بهاباد در استان یزد، کوه سیاه دشتستان در بوشهر، منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل بخش باینگان از توابع پاوه و سرپل ذهاب در کرمانشاه و بخش‌هایی از خوزستان را نیز درنوردید.

علاوه بر آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده خائیز در استان کهگیلویه و بویراحمدکه از روز پنج‌شنبه ۸ خرداد آغاز شد، جنگل‌ها و مناطق منطقه دیل در شهرستان گچساران نیز از روز جمعه ۹ خرداد دچار آتش‌سوزی شد.

در همان ابتدا معاون فرماندار کهگیلویه وضعیت منطقه حفاظت شده خائیز را «فوق‌العاده بحرانی» خواند، اما تخصیص امکانات و الزامات برای اطفاء حریق خبری نشد.

در بوشهر اما یک روز بعد از شروع آتش‌سوزی، بالاخره دو بالگرد از سمت استان فارس به‌ سمت کوه سیاه بوشهر رفت تا بتواند این منطقه را از شعله‌های آتش برهاند.

ولی آن‌طور که «مهتاب بذرافکن» فعال و پژوهشگر محیط زیست بوشهر می‌گوید: «هر دو هلیکوپتر دچار نقص فنی شدند و نتوانستند کوه سیاه را از دهان آتش بیرون بکشند و آتش به سمت دیگر مناطق استان رفت.»

«محمد داسمه»، یک فعال محیط زیست دیگر نیز درباره گسترش آتش‌سوزی در منطقه‌ی بین خوزستان و کهگیلویه می‌گوید: «آتش ابتدا چند نقطه کوچک از خائیز را زخم زده بود اما آن قدر بی‌توجهی شد  که آتش از بهبهان گذشت و به دهدشت و کهگیلویه و بویراحمد رسید. بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هکتار از مراتع و جنگل‌های بهبهان و دهدشت طعمه حریق شده است.»

جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست نظام در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که «سازمان محیط زیست هلی‌کوپتر مجهز برای کنترل حریق در اختیار ندارد و باید از طریق استانداری‌ها درخواست بدهد.»

سرانجام در روز ۱۰ خرداد و ۲ روز بعد از شروع و گسترش آتش‌سوزی، رئیس سازمان جنگل‌داری نظام اعلام کرد «علت عدم اعزام بالگردهای آب‌پاش، بدهی ۳۰ میلیارد تومانی به وزارت دفاع است».

همچنین علی عباس‌نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها اعلام کرد که «وزارت دفاع از دو سال گذشته و به دلیل تامین نشدن بودجه، بالگردهای اطفای حریق را در اختیار این سازمان قرار نمی‌دهد».

موضوع عدم استفاده از بالگردهای آب‌پاش به علت بدهی ۳۰ میلیارد تومانی به وزارت دفاع، در روزهای اخیر از زبان فعالان محیط زیست مطرح شده بود اما سران نظام واکنشی به آن نشان نداده و حتی دو مهره‌ی نظام در تماس با استاندار کهگیلویه وعده همه گونه همکاری داده بودند اما در عمل خبری از آن نبود.

بنا بر گزارش‌ها و به دلیل تاخیر در اختصاص بالگرد جهت اطفاء حریق، در روز یکشنبه ١١ خرداد، آتش دوباره در محدوده استحفاظی کهگیلویه و بویراحمد، از سمت بهبهان شعله‌ور شد. شعله‌های آتش از تنگه‌ای به سمت بهبهان آغاز شده و در حال پیشروی گزارش شد.

تا کنون یکی از نیروهای اطفای حریق، جان خود را از دست داده و ٣ نفر مصدوم شده‌اند و صدها گونه گیاهی و جانوری در شعله‌های آتش سوخته‌اند.

مسئولان دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بارها تأکید کرده‌اند که برای مهار آتش نیاز به بالگرد آب پاش دارند. هم‌اکنون تعدادی از نیروهای مردمی برای خاموش کردن آتش حضور دارند اما این توان برای مهار حریق کافی نیست.

غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد، روز یکشنبه ١١ خرداد، درباره فراهم نبودن امکانات برای اطفای حریق در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: «متاسفانه در این استان حتی بالگرد نفربر هم به ما تعلق نگرفته است».

به دنبال این افشاگری عنوان شد که سازمان برنامه و بودجه نظام با پرداخت نیمی از بدهی وزارت دفاع موافقت کرده است بعد از آنکه صدها هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در آتش سوخت.

اما از سوی دیگر، وقتی قاسم سلیمانی سرمدار تروریسم نظام ولایت فقیه در ۱۳ دی ۹۸ در عراق تبدیل به جسد شد، ۴ تنها روز بعد مجلس خامنه‌ای روز سه‌شنبه ۱۷ دی در جلسه علنی در یک طرح سه فوریتی تنها برای دو ماه باقیمانده سال ۹۸، مبلغ ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای به نیروی قدس سپاه اختصاص داد.

این مبلغ با احتساب نرخ ارز در آن زمان؛ ۱۵ هزار تومان، مبلغی بالغ بر ۳ تریلیون تومان محسوب می‌شد آنهم فقط برای بودجه ۲ ماه نیروی قدس سپاه که تروریسم و سرکوب نظام را پیش می‌برد.

همچنین اخیرا حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظام، در اظهاراتی که در ۱۷ اسفند ۹۸ ایراد شده و به تازگی در ۳۱ اردیبهشت ۹۹ در اعتماد آنلاین درج شده، اعلام کرد که در یک دهه گذشته نظام حدود «۳۰ میلیارد دلار» در سوریه هزینه کرده است.

بودجه ابزار و ماشین‌آلات سرکوب از جمله ماشین‌های مدرن آب‌پاش نیز جای خود را دارد.

حال وقتی نوبت به محیط زیست، جنگل‌ها، مراتع و گونه‌های جانوری می‌رسد که در آتش می‌سوزند نظام اعلام می‌کند که به دلیل بدهی، تنها ۳۰ میلیارد تومانی، امکان اعزام بالگرد وجود ندارد.

تحیر، خشم، نفرت، انزجار، احساساتی هستند که وقتی نگاهی بر این تابلو پیش رو می‌اندازیم می‌تواند وجود ما را در بر بگیرد.

نظام ولایت فقیه در طول ۴۲ سال حاکمیت خود نشان داده که به ثروت مردم ایران به چشم غنیمت جنگی می‌نگرد. غنیمتی که باید برای بقای خلیفه‌ی ولایت به خدمت گرفته شود و جز آن، هر چه باشد اهمیتی برای نظام ندارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)