عبدالرضا شهلایی کیست؟

در کنار نام قاسم سلیمانی فرمانده‌ی پیشین نیروی قدس سپاه که در دی ۹۸ در نزدیکی فرودگاه بغداد، تبدیل به جسد شد از فرد دیگری که در کنار او نام برده می‌شود که پرده‌یی از ابهام حول او تنیده شده است؛ عبدالرضا شهلایی. عبدالرضا شهلایی کیست؟

عبدالرضا شهلایی متولد ۱۳۳۶ در کرمانشاه است. وی از بدو تأسیس سپاه در سال ۱۳۵۸ وارد سپاه شد. از سال ۱۳۶۴ در اقدامات برون‌مرزی سپاه در قرارگاه رمضان شرکت کرد.

قرارگاه رمضان در دوران جنگ ایران و عراق در سال ۶۳ در کرمانشاه تأسیس شد و محمدباقر ذوالقدر و محمدرضا نقدی، دو تن از سیاسی‌ترین فرماندهان سپاه در سال‌های بعد از جنگ از فرماندهان ارشد آن بودند. هدف از تأسیس قرارگاه رمضان هماهنگ کردن فعالیت‌‌های نظامی نظام در درون خاک کردستان عراق و همکاری با گروه‌‌های کرد عراقی مخالف صدام حسین بود.

برخی از فرماندهان کنونی نیروی قدس سپاه در آن دوران از فرماندهان اصلی قرارگاه رمضان بودند که از جمله آنها می‌توان به ایرج مسجدی، سفیر کنونی نظام در عراق، اشاره کرد.

ایرج مسجدی در آن سال‌ها رئیس ستاد قرارگاه رمضان بود و به روابط گسترده‌اش با رهبران گروه‌‌های کرد و عرب مخالف صدام حسین که حالا اکثر آنها از مقامات ارشد عراق هستند، مشهور است.

محمد جعفری صحرارودی، رئیس دفتر علی لاریجانی، نیز از فرماندهان شناخته شده و مشهور قرارگاه رمضان است که حوزه اصلی فعالیت او نظارت بر همکاری‌های نظامی نظام ولایت فقیه با پیشمرگه‌های تحت فرماندهی مسعود بارزانی و جلال طالبانی دو رهبر اصلی کردهای عراق بود.

سرتیپ پاسدار شهلایی در کنار سرتیپ پاسدار جعفری صحرارودی که در ترور عبدالرحمن قاسملو از رهبران احزاب کردی در سال ۶۸ دست داشته است، از جمله پاسدارانی هستند که رابط مخالفان حکومت سابق عراق با نظام ولایت فقیه بوده‌اند.

عبدالرضا شهلایی با تشکیل نیروی قدس در سال ۱۳۶۸جزو فرماندهان این نیرو دراقدامات تروریستی برون مرزی شد که حوزه ماموریتش در رابطه با عراق بود.

بعد از سرنگونی حکومت سابق عراق، شهلایی و صحرارودی که اکنون سمت مشاور لاریجانی؛ رئیس مجلس نظام را یدک می‌کشد، بارها در بغداد با طرف حساب‌های سابق خود که دیگر، مقامات حکومت فعلی عراق شده بودند، ملاقات کردند.

البته پیش از تغییر نظام در عراق نیز شهلایی نقش موثری در تروریسم و دخالت نظام ولایت فقیه در عراق داشت. یکی از آن اهداف سازمان مجاهدین خلق ایران؛ اپوزیسیون اصلی نظام ولایت فقیه بود که پایگاه اصلی آن در عراق بود.

عبدالرضا شهلایی از سال ۱۳۷۱، بعد از حمله‌ی اول آمریکا به عراق در سال ۷۰ – ۶۹،  که فعالیت‌های تروریستی نظام در عراق و بر علیه سازمان مجاهدین خلق، افزایش یافت، آنگونه که این سازمان اعلام کرده است، نقش فرماندهی داشته است.

در سال ۱۳۸۱، چند ماه قبل از حمله نیروهای ائتلاف به عراق، قاسم سلیمانی برای دخالت در عراق، سه واحد فرماندهی در مرزهای ایران و عراق مستقر کرد. فرماندهی محور جنوب با سرتیپ پاسدار احمد فروزنده، فرماندهی محور میانی سرتیپ پاسدار تقوی و فرمانده محور غرب و شمال غرب را شهلایی بر عهده داشتند.

اما نمونه‌های افشاء‌شده‌ی بیشتری از این حکایت دارد که دخالت‌ها و اعمال تروریستی شهلایی بعد از تغییر نظام در عراق در سال ۸۲ بیشتر ادامه پیدا کرد.

شهلایی پس از سقوط نظام سابق عراق در سال ۸۲ به همراه پاسدار جعفری از فرماندهان نیروی قدس سپاه و قرارگاه رمضان در هماهنگی با ابومهدی مهندس که به همران قاسم سلیمانی جسد شد، در بغداد، فعالیت‌های اجرایی تروریستی و سیاسی علیه مجاهدین خلق را دنبال می‌کرد.

برخی از مسئولین گروه «التجمع الاسلامی» وابسته به ابومهدی مهندس مانند ابو فَرقَد؛ از فرماندهان سابق ۹ بدر و ابو محمد طیب؛ فرمانده سابق اطلاعات سپاه ۹ بدر، دیدارهای مستمری در آذر ۸۲ در تهران با شهلایی در رابطه با طرح‌های آینده جهت اخراج مجاهدین از عراق داشته‌اند.

از جمله در سال ۸۳ بعد از بیانیه‌ی شورای حکومتی عراق، شهلایی و جعفری صحرارودی به بغداد شتافتند تا با طرف حساب‌های سابق‌شان در مورد استرداد رهبران مجاهدین خلق به ایران مذاکره کنند

در این دیدارها و ارتباطات، شهلایی از ابومهدی مهندس رئیس «التجمع الاسلامی» و فرمانده سابق ۹ بدر خواسته بود که تظاهرات‌های متعددی در شهرهای مختلف عراق علیه مجاهدین خلق راه‌اندازی کنند.

شهلایی همچنین از سال ۸۲ طراح عملیات ترور علیه نیروهای نظامی ائتلاف و به‌ویژه نیروهای آمریکائی‌ در عراق بوده است. وی همچنین مسئول عضوگیری عراقیان و فرستادن آن‌ها به ایران برای آموزش‌ عملیات تروریستی در عراق بوده است. شهلایی تروریست‌های صادراتی به عراق را در پادگان حزب‌الله در جلیل‌آباد ورامین آموزش می‌داده است.

نظام ولایت فقیه در سال ۸۵ هزاران نفر از مزدبگیران و نیروهای نیابتی خود را برای آموزش به ایران منتقل و بعد از اتمام آموزش به عراق برگرداند. همچنین در ایران ۱۷ پادگان سپاه در استان‌های مختلف به‌عنوان مراکز آموزشی و نیروی قدس آموزش این نیروها را برنامه‌ریزی و اجراء می‌کردند.

بالاترین فرماندهان نیروی قدس ازجمله قاسم سلیمانی، شهلایی، عُبیداوی و احمد فروزنده به‌طور مستقیم در رأس این اقدامات قرار داشتند. انفجارهای زنجیره‌ای، ربودن و قتل شخصیت‌ها، استادان دانشگاه، خلبان‌ها و کوچاندن بخش بزرگی از جمعیت اهل تسنن بغداد و برخی شهرهای دیگر، گوشه هائی از نتایج این آموزش‌ها هستند.

در یک کنفرانس مطبوعاتی در فروردین ۸۶ در نیویورک، علیرضا جعفرزاده که تاکنون اطلاعات مهمی از جمله تاسیسات مخفی هسته‌یی نظام ولایت فقیه را افشاء کرده است، کمپ‌های آموزش فعالیت‌های تروریستی نظام ولایت فقیه را که در داخل ایران برای جنایت و ترور در عراق  و تحت نظر شهلایی برپاشده بود را افشا کرد.

در این کنفرانس اسناد و مدارک جدیدی از دخالت‌های نظام در عراق و آدرس پادگان‌های آموزشی و موضوعات آموزش‌های تروریستی و مشخصاً مسئولیت پاسدار شهلایی در کنترل دوره‌های آموزشی شبه‌نظامیان عراقی افشا گردید.

در مورد این کنفرانس مطبوعاتی، خبرگزاری آسوشیتدپرس از نیویورک گزارش داد «سخنگوی یک گروه مخالف ایرانی گفت شبه‌نظامیان شیعه و جوخه‌های مرگ در بیش از ۱۰ پایگاه مخفی در ایران تحت حمایت شدید مسئولان بلندپایه ایرانی و دستکم سه شخصیت برجسته سیاسی عراق آموزش می‌بینند. علیرضا جعفر زاده در کنفرانس خبری گفت شبه‌نظامیان شیعه تحت عنوان زائر و نیز کهنه سربازان آسیب‌دیده به بهانه درمان به ایران می‌آیند و به مدت یک ماه در پایگاه‌های آموزشی، همه آموزش‌ها از تک‌تیراندازی تا کار با مواد منفجره و موشک‌های ضد هوایی که از روی شانه شلیک می‌شوند را فرامی‌گیرند و سپس به عراق بازمی‌گردند. علیرضا جعفرزاده گفت این اردوگاه‌ها تحت فرماندهی سرتیپ شهلایی از اعضای سپاه پاسداران ایران است که در دخالت‌های حکومت ایران در امور عراق دست داشته است.»

دولت آمریکا در شهریور سال ۸۷، عبدالرضا شهلایی را به‌عنوان یکی از طراحان «یک عملیات بسیار پیچیده» در عراق که در دی‌ماه سال ۸۵ منجر به کشته شدن پنج سرباز آمریکایی شد معرفی کرده و او را در فهرست تحریم‌های خود قرارداد.

در گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۲۶ شهریور ۸۷ آمده است: «خزانه‌داری آمریکا ۲ نهاد و ۵ فرد را در لیست سیاه قرارداد.»

یکی از این افراد شهلایی بود؛ بنا بر این گزارش پاسدار شهلایی، معاون فرمانده نیروی قدس، متهم به تهیه لوازم و حمایت لجستیکی از گروه‌های شیعه از جمله گروه ویژه ارتش مهدی شده بود. همچنین وی متهم به برنامه‌ریزی برای حمله سال ۲۰۰۷ اعضای گروه ویژه ارتش مهدی علیه نیروهای آمریکا در کربلای عراق بود که منجر به کشته شدن پنج سرباز و زخمی شدن سه تن گردید.

در مهرماه سال ۹۰ طرح ترور سفیر عربستان در واشنگتن قبل از انجام کشف شد، آنگونه که کمیسیون امنیت و ضد تروریسم شورای ملی مقاومت ایران وابسته به مجاهدین خلق فاش ساخت، این عملیات تروریستی به فرماندهی سرتیپ پاسدار کریمی، فرمانده معاونت عملیات سپاه قدس بود و سرتیپ پاسدار عبدالرضا شهلایی معاون سرتیپ پاسدار کریمی طراحی این عملیات تروریستی را به عهده داشت.

۲۰ مهر۹۰ به دنبال کشف توطئه نظام برای ترور سفیر عربستان سعودی و انفجارهای تروریستی در واشینگتن، آمریکا بلافاصله پاسدار قاسم سلیمانی فرمانده‌ی نیروی قدس سپاه را همراه با ۴ تن دیگر از این نیرو که در این توطئه نقش داشته‌اند تحریم کرد. یکی از این نفرات عبدالرضا شهلایی بود.

بر اساس یک گزارش خزانه‌داری آمریکا، شهلایی کسی است که تصمیم نهائی در مورد عملیات واشینگتن را گرفته بود.

علیرضا جعفرزاده از دفتر نمایندگی شورای ملی مقاومت در آمریکا نیز طی یک افشاگری که در تاریخ ۴ آبان ۹۰ در هافینگتن پست منتشر شد در مورد نقش پاسدار شهلایی در گسترش تروریسم و جوخه‌های مرگ نظام ولایت فقیه در عراق و سایر کشورهای جهان روشنگری کرد.

طراحی اقدامات تروریستی علیه مجاهدین خلق از مأموریت‌های اصلی پاسدار عبدالرضا شهلایی در این سال‌ها عراق بوده است. در یکی از این تهاجمات موشکی و خمپاره‌ای به کمپ لیبرتی؛ محل اسکان اعضای مجاهدین خلق، زمانی که در عراق مستقر بودند و در تاریخ ۲۱ بهمن ۹۱، ۷ تن ازجمله یک زن مجاهد خلق کشته و بیش از ۵۰ تن مجروح شدند.

شورای ملی مقاومت اعلام کرد «حاج یوسف [پاسدار سرتیپ عبدالرضا شهلایی] سرکرده گروه‌های «جهادی» و «کتائب حزب‌الله در عراق» در جلساتی با ابومصطفی شیبانی، ابوآلا و ابو مهدی مهندس تروریست‌های شناخته‌شده رژیم آخوندی در عراق، این حمله را طراحی کرده است. »

شواهد و قرائن نشان می‌دهد که عبدالرضا شهلایی دست‌کم از زمان تصرف صنعا به دست شبه‌نظامیان حوثی در ابتدای سال ۲۰۱۵ (زمستان ۱۳۹۳) مسئول پرونده یمن در نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است.

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در سپتامبر ۲۰۱۹ برابر با شهریور ۱۳۹۸ اعلام کرد، واشینگتن ۱۵ میلیون دلار برای ارائه اطلاعات درباره شهلایی و شبکه تحت فرمانش جایزه تعیین کرده است و در دسامبر ۲۰۱۹ (آذرماه امسال) نیز بار دیگر بر این موضوع تأکید کرده است.

در ماه‌های اخیر دو مقام آمریکایی به رویترز گفتند که در همان شبی که قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس در بغداد هدف حمله پهپادی آمریکا قرار گرفت و کشته شد حمله دیگری در یمن برای کشتن سرتیپ عبدالرضا شهلایی از فرماندهان ارشد نیروی قدس صورت گرفته ولی او از این حمله جان سالم به در برده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)