لیست‌گذاری حزب‌الله لبنان و تظاهرات مردم لبنان و عراق، پیش‌درآمد اعتراضات در ایران

معترضان لبنانی و عراقی که به دلیل کرونا مدتی بود اعتراضات خود به حزب‌الله لبنان؛ مهره‌ی نظام ولایت فقیه و حاکمان فاسد عراق را متوقف کرده بودند دوباره به خیابان‌ها برگشتند، در حالی که  تمامیت حزب‌الله در آلمان لیست تروریستی قرار گرفت.

وقتی کرونا باعث شد که شهروندان معترض به حکومت‌هایشان در ایران، عراق و لبنان خیابان‌ها و میدان‌ها را ترک کنند و به خانه‌های خود پناه ببرند، قطعا این حکومت‌ها سپاسگزار کرونا شدند که بحران را برای آنها موقتا مهار کرد.

اما حکومت‌ها هرگز تصور نمی‌کردند به رغم اینکه کرونا هنوز تصمیم نگرفته است رحل سفر ببندد، اعتراضات به کف خیابان‌ها و میدان‌ها برگردد و شاید کرونا مزید علت شود بر آنکه شعله اعتراضات بالاتر و دامان حکومت‌های فاسد را بگیرد و بسوزاند.

مردم لبنان این بار پیشتاز بودند. کرونا را به رسمیت نشناختند تا نشان دهند حاضر بمیرند ولی از آرمان‌هایی که دارند دست نشویند. آنها در یکشنبه شب ۷ اردیبهشت به مجددا به خیابان آمدند.

معترضان لبنانی در شهرهای طرابلس، صیدا و بیروت در حالی‌که شعار «انقلاب، انقلاب» سر می‌دادند دست به تظاهرات زدند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. آنها شعار می‌دادند: ‌«حزب‌الله تروریست است»

آتش خشم مردم در طرابلس بعد از تشییع جوانی که بر اثر درگیری‌ها کشته شده بود شعله‌ور شد و تظاهرکنندگان چندین بانک و خودروهای نیروهای امنیتی را به‌آتش کشیدند.

معترضان گفتند «ائتلاف حاکم به رهبری حزب‌الله در تلاش است که بانک مرکزی را تحت کنترل خود درآورد.»

الحدث این قیام را «انقلاب گرسنگان» نامید. پیام صریح بود و به سرعت به سراسر جهان مخابره شد و به سرعت مخاطب خویش را پیدا کرد.

در روز ۱۰ اردیبهشت نیز معترضان عراقی در استانهای کربلا، واسط و  بابل به میدان آمدند. آنها با برگزاری تظاهرات و تجمع در میدان‌های اعتصاب علیه نظام فاسد حاکم، شعار سر دادند و بر استمرار قیام تا سرنگونی نظام حاکم تاکید کردند.

ترس بر اندام حزب‌الله و اربابش در تهران چیره شد. در سلسله‌ی امتدادی اعتراضات، بعد از لبنان و عراق، نوبت شهرهای ایران می‌رسد، آنطور که در پیشاکرونا بودند، در پساکرونا نیز خواهند بود و ترس آنجا بیشتر می‌شود که حال در دوران کرونا، اعتراضات و مردمان معترض برگشته‌اند.

پیام به جاهای دیگری نیز مخابره شد و آنها نیز آن را قرائت و متقابلا پیامی صادر کردند. یکی از این پیام‌ها از آلمان صادر شد جایی که دولت این کشور اعلام کرد که «فعالیت‌های گروه حزب‌الله لبنان که تحت حمایت رژیم ایران است را در خاک خود ممنوع کرده و این گروه را به عنوان یک سازمان تروریستی می شناسد.»

رویترز گزارش داد «وزیر کشور آلمان روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه با اعلام این خبر گفت که پلیس این کشور در چهار شهر، اوایل صبح امروز به مساجد حزب‌الله حمله کرده است. مقامات امنیتی آلمان بر این باورند که حدود هزار و ۵۰ نفر در این کشور عضو گروه افراطی حزب‌الله هستند.»

یک گزارش اطلاعاتی که پارسال منتشر شده نیز حدود ۳۰ مسجد و «مرکز فرهنگی اسلامی» در آلمان را مرتبط با حزب‌الله دانسته بود.

تاکنون آمریکا، کانادا، اسرائیل، بریتانیا، اتحادیه عرب و هلند هر دو شاخه سیاسی و نظامی حزب‌الله را تروریستی دانسته‌اند.

پیام‌های دیگری نیز مخابره شد. عربستان سعودی از اقدام آلمان در تروریست شناختن حزب‌الله لبنان استقبال کرد. وزارت امورخارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای گفت «این گام مهمی در چارچوب تلاش های مبارزه با تروریسم در سطح ملی و بین المللی است.»

وزارت خارجه بحرین نیز روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از اقدام آلمان در تروریست شناختن گروه حزب‌الله لبنان استقبال کرد.

پیام‌های دیگری نیز، از جاهای مختلف دیگری صادر شد که مخاطب آن در درجه‌ی اول خامنه‌ای و بعد حزب‌الله بودند.

شاید آشکارترین پیام از سوی مایک دوران؛ پژوهشگر ارشد موسسه هادسن در واشنگتن، مخابره شد وقتی که لبنان را معادل نظام ولایت فقیه دانست گفت: «اقدام آلمان گام عمده‌ای است و سزاوار است از آن ستایش بسیار شود اما کار بیشتری باید صورت بگیرد.»

پیام بعدی از سوی مایک پمپئو مخابره شد. وی با ستایش از تصمیم آلمان مبنی بر شناسایی حزب‌الله لبنان به عنوان یک گروه تروریستی، گفت «محدود‌کردن حزب‌الله به کاهش فعالیت‌های بدخواهانه ایران می‌انجامد. ممانعت از توانایی این سازمان تروریستی در طراحی حملات تروریستی و جمع‌آوری پول، به کاهش نفوذ و رفتار بدخواهانه ایران خواهد انجامید.»

دیوید شنکر، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه نیز اعلام کرد «تحریمهای آمریکا تاثیری واقعی بر توانایی‌های حزب‌الله داشته است. کما این‌که کارزار فشار حداکثری بر رژیم ایران مانع از آن شده که این رژیم به ‌پول دست پیدا کند و به‌ همین دلیل پول‌های کمتری برای حزب‌الله می‌فرستد.»

پیام‌هایی که مخابره شده به زودی مخاطب اصلی‌اش را به واکنش وادار کرد. رسانه‌های نظام ولایت فقیه به انعکاس این خبر پرداختند و برای اینکه آماج قرار گرفتن خامنه‌ای و نظامش را نادیده بگیرند، با برگ دیگر متحدان نظام، به صحنه شتافتند تا این عمل را محکوم کنند.

خبرگزاری صدا و سیمای نظام در یک نمونه از بسیار، از زبان «انصارالله» یمن و وزارت خارجه دیکتاتور سوریه به محکوم کردن این عمل پرداختند.

اما آنچه که نظام نمی‌تواند با به میدان فرستادن مهره‌های نیابتی‌اش برای محکوم‌کردن این اقدام آلمان پنهان کند ترس از آن است که این اقدام، همزمان با شروع مجدد اعتراضات مردم لبنان و عراق همزمان شده است.

در پاییز سال ۹۸ نیز وقتی اعتراضات مردم لبنان و عراق اوج گرفت، در ادامه و در آبان ۹۸ به تهران و دیگر شهرهای ایران رسید و نظام، زمین را در زیر پای خود بسیار سست یافت.

این‌بار نیز همان قانون بر اعتراضات حکومت‌های فاسد منطقه، که همگی بلااستثناء هم‌پیمانان خامنه‌ای هستند، حاکم است. روزهای تاریکی در انتظار خامنه‌ای و نظامش است و بی‌کفایتی نظام و سیاست‌هایش در دوران کرونا نیز، بر دامنه این نگرانی‌‌ها افزوده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)