تقاطع: گروه «رأی ما» که ریاست کمیته بین‌المللی آن را «گری کاسپارف»، قهرمان سابق شطرنج جهان و ناراضی روسی برعهده دارد، از راه‌انداری یک سامانه رأی‌گیری آنلاین خبر داد که طی آن، ایرانیان داخل ایران، می‌توانند به صورت «امن» و «آزاد» و از میان کاندیداهایی متنوع، به رییس جمهور مطلوب‌شان رای دهند.

این انتخابات مجازی که رای دادن در آن از طریق ثبت شماره‌ی تلفن در سامانه‌ی پیش‌بینی‌شده آن انجام می‌گیرد، از دیروز (۱۷ خرداد-۷ جون) آغاز شده تا روز ۲۳ خرداد (۱۳ جون)، یعنی یک روز پیش از برگزاری انتخابات توسط دولت جمهوری اسلامی ادامه خواهد داشت و نتایج آن نیز‌‌ در همان شب اعلام می‌شود.

بیانیه مطبوعاتی گروه رای ما تصریح می‌کند که «هدف این سامانۀ انتخاباتی مجازی، شبیه‌سازی رای گیری آزاد و عادلانه‌ای است، که نتیجه آن خواست واقعی مردم ایران را منعکس کند».

گری کاسپاروف، رییس کمیته برگزاری این انتخابات نیز، هدف از این اقدام را «فراهم کردن امکان انتخابات آزاد و عادلانه در ایران» دانسته و گفته است: «انتخابات ایران امروز به سطح خیمه‌شب‌بازی تقلیل یافته‌ است. چرا که بسیاری از نامزد‌ها، نامزدهای واقعی، به دست کمیسیون منتخب آیت‌الله خامنهای (شورای نگهبان) از صحنه رقابت کنار گذاشته شده‌اند. برای همین، اگر می‌خواهیم نظر واقعی مردم را بدانیم، باید جایگزین دیگری برای رأی دادن در اختیارشان قرار دهیم تا بتوانند از آن طریق نظر خود را ابراز کنند.»

به گفته کاسپاروف، این پروژه از‌‌ همان فنآوری استفاده می‌کند که سال گذشته برای انتخاب رهبران اپوزیسیون روسیه از آن استفاده شد.

او خاطرنشان می‌کند: «من دو سالی است که درباره طراحی یک چنین سامانه‌ای با دوستانم در روسیه صحبت می‌کنم و اوایل امسال هم گروهی از اپوزیسیون ایران با من تماس گرفتند تا ارتباط ایجاد شود؛ از آنجایی که من اعتقاد راسخ دارم که مستبدین در سراسر دنیا با یکدیگر متحد هستند، به نظرم خیلی اهمیت دارد که معترضان هم نیرو‌های‌شان را یکی کنند و گرد هم آیند.»

در فهرست ارائه شده به عنوان نامزدهای این انتخابات اینترنتی، تنوع وسیعی از چهره‌های سیاسی و شناخته شده دیده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر در حبس خانگی جنبش اعتراضی مردم در سال ۸۸ و همچنین اکبر هاشمی رفسنجانی، اسفندیار رحیم مشایی (دو کاندیدای ردصلاحیت‌شده‌ی اصلاح‌طلبان و دولت در انتخابات پیش روی ایران)، احمد زیدآبادی، مصطفی تاج‌زاده و نسرین ستوده (دو زندانی سیاسی در ایران)، رضا پهلوی (فرزند شاه سابق ایران)، و مریم رجوی (رهبر سازمان مجاهدین خلق) اشاره کرد.

هشت کاندیدای کنونی انتخابات ایران، در کنار محمد خاتمی، نرگس محمدی و جعفر پناهی دیگر نامزدهای این انتخابات مجازی را تشکیل می‌دهند.

نیما تمدن، خبرنگار و یکی از طراحان این پروژه، درباره امنیت رای‌دهندگان برای شرکت در این انتخابات مجازی به رادیوفردا می‌گوید: «سامانه این انتخابات طوری طراحی شده که از هویت رأی‌دهندگان محافظت می‌کند. امیدواریم بتوانیم به مردم اطمینان دهیم که در صورت شرکت در این طرح امنیت آن‌ها حفظ خواهد شد. ما سامانه را با در نظر گرفتن مشکلات دسترسی به ایرانی‌های داخل کشور طراحی کردیم، برای همین فکر می‌کنم بتوانند به این سامانه اعتماد کنند.»

علاوه بر‌ گری کاسپارف، از دیگر اعضای کمیته جهانی «رای ما» می‌توان از فرانسیس فوکویاما، نظریه‌پرداز سیاسی در آمریکا، فیروز نادری، یکی از مدیران ایرانی ناسا، لری دایمند، استاد علوم سیاسی و متخصص مطالعات گذار به دمکراسی و همچنین نازی افتخاری، بنیان‌گذار بنیاد کودکان ایران نام برد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com