جاری‌شدن سیل در برخی از استان‌های کشور

با جاری‌شدن سیل در ۱۶ استان‌ کشور در برخی از این استان‌‌ها راه‌‌های ارتباطی قطع‌ شدند. گزارشی در این زمینه.

تخریب شدید منابع طبیعی چه به صورت بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها و مراتع و چه تغییرکاربری اراضی و تبدیل آنها به اراضی کشاورزی نامناسب یا ساخت بی‌رویه مناطق مسکونی، سبب شده که سیلاب‌ها سال به سال چه از نظر تعداد وقوع و چه از دیدگاه شدت خسارات، افزایش یابند و در حال حاضر طی چند روز گذشته شاهد سیل و آبگرفتگی در ۱۶ استان کشور هستیم.

با بارش برف سنگین و بارش باران در برخی از استان‌های کشور از روز ۱۹ فروردین، برخی استان‌های کشور شاهد سیل‌ و قطع راه‌های ارتباطی، آبگرفتگی معابر عمومی، بالاآمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی و سیلابی‌شدن مسیل‌ها و لغزندگی جاده‌های مواصلاتی کوهستانی شدند.

در روز ۲۳ فروردین سازمان هواشناسی کشور طی هشداری در سطح نارنجی از بارش باران گاهی رعد و برق وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد بارش تگرگ و در ارتفاعات مناطق سردسیر بارش برف در ۱۱ استان کشور خبر داد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نظام در روز ۲۳ فروردین، استان‌های درگیر سیل و آب‌گرفتگی را اصفهان، البرز، تهران، خراسان جنوبی و شمالی، سمنان، فارس، قم، قزوین، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، لرستان و یزد معرفی کرد.

صادق ضیائیان، مدیر پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی، نیز روز جمعه، ۲۲ فروردین گفته بود بارش‌ها در ایران تا ۲۶ فروردین ادامه دارد و از روز ۲۷ فروردین سامانه بارشی دیگری وارد ایران می‌شود.

خسارات سیل تا کنون

بارش برف و باران طی روزهای اخیر در اقصی نقاط کشورمان، با وجود به جا گذاشتن خسارات در مزارع و باغ ها، به مرگ چند نفر هم منجر شد.

در ۴۸ ساعت گذشته ۴ تن بر اثر سیل و صاعقه در شهرستان اردکان در استان یزد، دلیجان در استان مرکزی و شهرستان بافت در استان کرمان جان ‌باختند.

همچنین بر اثر جاری‌شدن سیل در اردکان و واژگون‌شدن یک خودرو در سیلاب دو کودک جان باختند.

بارش‌ها همچنین سبب جاری‌شدن روان آب‌ها و شستشوی لایه‌های زیرین خاک شده و همین امر منجر به رانش زمین و ریزش سنگ در برخی از معابر و محورها شده است که از جمله آن می‌توان به ریزش سنگ در محور فیروزکوه، محور چالوس، هراز، امامزاده داوود و تعدادی از مسیرهای روستایی اشاره کرد.

بیش از ۱۰ نقطه از جاده هراز به علت ریزش سنگ و جاری شدن سیل  ظهر روز شنبه ۲۳ فروردین بسته شد.

در خراسان شمالی، بارش باران، سبب ریزش کوه در محور اسفراین- بجنورد، در محدوده قبل از تونل و بروز مشکلات در تردد شده است. همچنین در محور بجنورد به آشخانه حدود ۱۰۰متر از جاده در مسیر مذکور دچار رانش شده است.

در استان چهارمحال و بختیاری، بدنبال بارش باران و جاری‌شدن سیل راه ارتباطی ۲۸روستای قطع شد.

کاهش شدید دما در برخی استان‌ها منجر به وارد شدن خسارت به برخی محصولات باغی و کشاورزی شده و تعدادی دام نیز درپی رعد و برق تلف شدند.

ریزش دیوار در یکی از روستاهای شهرستان هریس در استان آذربایجان شرقی، موجب مرگ یک پدر و پسر شد.

اما با توجه به اینکه بارش باران طبق پیش‌بینی‌ها ادامه دارد لذا برآورد نهایی خسارات باید در چند روز آینده انجام شود.

در پی بارش‌های شدید بامداد روز ۲۳ فروردین و خطر وقوع سیل شهر با توجه به پرشدن سیل‌بند شمال غربی شهرستان سبزوار در استان خراسان رضوی، شرایط اضطراری اعلام شد.

عصر روز یکشنبه ۲۴ فروردین نیز به علت وقوع سیلاب و آبگرفتگی در کیلومتر ۶۰ جاده سبزوار – شاهرود در محدوده صدخرو، این جاده اصلی برای بار دوم در ۲۴ ساعت گذشته بسته شد. این جاده حیاتی شامگاه روز شنبه نیز مسدود شده بود.

در خراسان رضوی علاوه بر سبزوار- شاهرود، جاده های اصلی خواف – رشتخوار و بالعکس پس از روستای سلامی، رشتخوار – تربت‌حیدریه حدفاصل ملک‌آباد و سه‌راهی جنگل، جاده نیشابور – کاشمر در محدوده چاه‌نسر شهرستان نیشابور و جاده تایباد – باخرز طی بارش‌های سیلابی امروز و دیروز مسدود شده است و اکنون شمار راه‌های اصلی مسدود در خراسان رضوی به ۶ مورد رسیده است.  

چند راه فرعی و روستایی در محدوده شهرستان‌های چناران، درگز،جغتای، قوچان، فریمان، نیشابور و خوشاب نیز در این استان، ظرف ۴۸ ساعت گذشته بسته شده و همچنان مسدود هستند.

در شهر مشهد، با پر شدن کانال آب‌های سطحی، ۱۲ نقطه از سطح این شهر دچار آبگرفتگی شد.

در استان کرمانشاه در پی بارندگی‌های چند روز گذشته سدهای «جامشیان» و «شیان» سرریز شد. در پی بارش‌های اخیر، ظرفیت ۷ میلیون متر مکعبی سد شیان در اسلام‌آباد غرب پر شد و این سد به حالت سرریز درآمد.

همچنین ظرفیت ۵۲ میلیون متر مکعبی سد جامیشان در شهرستان سنقر و کلیایی هم به دنبال بارش روزهای گذشته کاملا پر شدند و این سد هم در حالت سرریز قرار گرفتع است.

رودخانه‌های بخش پادنای بزرگ در جنوب شهرستان سمیرم در استان اصفهان، بر اثر بارش‌های اخیر طغیان کردند. رودخانه‌های روستاهای شهید، کهنگان، سرد، ماربر و بند تنگ ریگان در جنوب شرق سمیرم با بارندگی‌های اخیر خروشان شدند و شدت بارندگی در روستاهای نقل و دنگزلو در دامنه‌های زاگرس و دنا بیشتر از دیگر مناطق این شهرستان گزارش شده است.

اما طبق پیش‌بینی‌ها فعالیت سامانه بارشی ادامه داشته و احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر طی امروز و فردا در ۱۱ استان وجود دارد.

در ساعات پایانی روز یکشنبه ۲۴ فروردین، جنوب آذربایجان شرقی، جنوب آذربایجان غربی، جنوب و مرکز اردبیل، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی یزد، فارس، نیمه شمالی و غرب کرمان شاهد بارش شدید خواهند بود.

همچنین در روز دوشنبه ۲۵ فروردین، نیمه جنوبی فارس، شرق بوشهر، نیمه غربی و مرکز کرمان، غرب هرمزگان، شمال سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی شاهد بارندگی و در معرض احتمال سیل قرار خواهند گرفت.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)