به دنبال شکست دونالد ترامپ ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی جو بایدن از حزب دموکرات آمریکا تحولات جدیدی در سیاست خارجی آمریکا در عرصه جهانی به ویژه در رابطه با ایران، چین و اتحادیه اروپا گشوده شده است. تضاد میان ایران و آمریکا قدمتی به عمر حکومت اسلامی دارد. فعالیت‌های هسته‌ای رژیم و احتمال تلاش های جمهوری اسلامی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بیش از هر زمان دیگر بحرانی عمیق میان ایران و جامعه بین الملل به وجود آورده است.

ترامپ سیاست فشار حداکثری در قبال ایران اتخاذ نمود ولی یک جانبه از برجام خارج شد و تحریم‌ها را گسترش داد. متحدین آمریکا در اروپا با این سیاست مخالف بودند ولی نتوانستند در عمل حرکتی انجام دهند. آمریکا از تمام امکانات خود برای محدود کردن فروش نفت ایران بهره گرفت و به تدریج فروش نفت ایران چنان کاهش یافت که به زیر ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسید. اگرچه سناریوی جنگ در زمان جان بولتون جدی بود ولی پس از آن این گزینه ضعیف گردید و سیاست اصلی ترامپ در محاصره کامل اقتصادی و مجبور کردن جمهوری اسلامی به مذاکره و تسلیم، استوار بود.

باید یادآور گردید که حکومت اسلامی به عمق استراتژیک نیاز دارد و برای اینکار به امکانات مالی برای نگهداری نیروهای سپاه و نیابتی خود در منطقه که با توقف فروش نفت عملاً به کاهش عمق استراتژیک و کاهش نفوذ حکومت اسلامی در منطقه انجامیده و توازن قوا هم اکنون به سود اسرائیل می باشد. تغییر سیاست آمریکا تنها چشم‌انداز ممکن برای خروج حکومت ایران از بن بست بود و با توجه به تجربه سیاست‌های آمریکا در دوره اوباما، حکومت ایران هم اکنون بر روی آقای جو ‌بایدن حساب باز کرده است. اما آمریکا و اتحادیه اروپا علاوه بر توقف بخش عمده فعالیت‌های هسته‌ای رژیم، خواهان توقف گسترش موشک های بالستیک و نقش مداخله جویانه آنان در منطقه می باشند. ماهیت و عملکرد بیش از ۴ دهه حکومت اسلامی جامعه ما را به این فلاکت کنونی و بن‌بست رسانده است.

اگر هم تحریم ها کاهش یابند و بهبودی محدود در شرایط ایران به وجود آید کوتاه مدت خواهد بود، اما در بلندمدت ساختار جمهوری اسلامی چنان عمیق، وقیح است که تنها راه حل، یک نظام نوین و یک آلترناتیو ملی موردپسند ملت و مورد قبول سیاست بین الملل باشد. با ایمان به پیروزی، زنده باد ایران و مردم ایران، زنده باد یکپارچگی و وحدت ملی ایران 

 

دکتر فریبرز صارمی مدیر سیاسی گروه وحدت ملی ایرانیان اروپا هامبورگ

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)