شیوع گسترده کرونا در زندان‌های ایران و خطر مرگ زندانیان

در حالیکه شیوع کرونا در ایران در روزهای اوج خود است و بی‌کفایتی سران نظام بر تلفات انسانی آن دامن می‌زند زندانیان سیاسی و سایر زندانیان در زندان‌های نظام ولایت فقیه، به طور مضاعف در معرض ابتلاء به کرونا هستند.

با اوج‌گیری شیوع کرونا در ایران نظام ولایت فقیه اعلام کرد که به شماری از زندانیان مرخصی داده است. با گذشت زمان مشخص شد این مرخصی شامل زندانیان سیاسی نشده است و با باقی‌ماندن آنها در زندان و عدم وجود امکانات پیشگیرانه و نفس محیط جمعی زندان، خطر ابتلای این زندانیان به کرونا را بیش از پیش افزایش داده و جان آنها را در معرض خطر قرار داده است.

در روزهای اخیر گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای از وضعیت زندان‌ها و موج شیوع کرونا در زندان‌ها منتشر شده است.

شیوع گسترده کرونا در زندان لاکان رشت

با شیوع گسترده کرونا در استان گیلان به ویژه رشت زندان لاکان نیز کرونا به صورت گسترده شیوع پیدا کرده است روز دوشنبه ۱۹ اسفندماه ۹۸ گزارش شده در زندان لاکان رشت بیماری کرونا به صورت شدید شایع شده است بطوریکه شماری از زندانیان جرایم عمومی به استثنای زندانیان سیاسی و امنیتی را آزاد کرده‌اند.

همچنین گزارش شده روز شنبه به حدود ۳۰ نفر مرخصی دادند و بجز زندانیان محکوم به حبس ابد و محکومین به اعدام و زندانیان سیاسی بقیه زندانیان را با ضمانت آزاد می‌کنند.

مرگ مشکوک یک زندانی در زندان مرکزی اردبیل

گزارش شده است در روز ۱۴ اسفند ماه ۹۸ یک زندانی به نام «احمد نوجوان» در زندان مرکزی اردبیل به دلیل ابتلاء به کرونا جان سپرده است.

در این زندان کلیه کلاس‌ها و مراجعات به دادگاه و دیگر مراکز اداری تعطیل شده است.

با وجود تبلیغات دروغین حکومت مبنی بر فرستادن زندانیان به مرخصی، گرفتن مرخصی در زندان مرکزی اردبیل بسیار سخت است و زندانیان و خانواده‌های آنها از این امر بسیار ناراضی هستند.

در این زندان کمتر از ۳۰ نفر به مرخصی فرستاده شده اند و تنها مرخصی زندانیانی که بیرون بوده‌اند تمدید شده و آنها را به زندان برنگردانده‌اند.

در زندان اردبیل جهت جلوگیری از شیوع کرونا، بند سلامت زندان کاملا تخیله و تبدیل به قرنطینه برای زندانیان با علائم مشکوک به کرونا شده است.

انتقال زندانیان سیاسی به بند کرونایی در مشهد

روز دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸ یکی از زندانیان سیاسی در زندان وکیل آباد مشهد اطلاع گزارش کرده است آنها را به بند بسیار شلوغی منتقل کردند. آن بند مربوط به مشکوکین کرونا می‌باشد. در حالیکه که این زندانیان سیاسی سالم بوده‌اند»

جانباختن یک زندانی مبتلا به کرونا در زندان زاهدان و اسامی شماری از زندانیان مبتلا به کرونا

در پی شیوع کرونا ویروس در سیستان و بلوچستان و نبود اولیه‌ترین امکانات بهداشتی در این استان، کرونا در زندان‌ مرکزی زاهدان نیز رو به افزایش می‌باشد.

بنا بر گزارش‌ها بر تعداد زندانیان مبتلا به ویروس کرونا در زندان مرکزی زاهدان روزانه افزوده می‌شود و آمار زندانیان مبتلا به این بیماری سیر صعودی دارد.

در روزهای گذشته دست‌کم یک زندانی به نام مصطفی کمالی در بند ۷ زندان مرکزی زاهدان براثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است. اما مسئولان زندان علت فوت وی را مصرف بیش از حد مواد مخدر اعلام کرده‌اند.   

در این زندان شمار زیادی از زندانیان به ویروس کرونا مبتلا شده که تعدادی از آنها به دلیل وخامت حالشان به بیمارستان‌های بوعلی و خاتم در شهر زاهدان منتقل شده‌اند.

شماری از زندانیان این زندان که به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند عبارتند از:

۱ـ علی – ر

۲- حسن- ن

۳ـ عبدالباسط – ب 

۴ – محمد -ت 

شایان ذکر است زندانیان زندان مرکزی زاهدان از امکانات اولیه بهداشتی و نظافتی مانند مایع دستشویی و غیره محروم می‌باشند.

درخواست گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل مبنی بر آزادی فوری زندانیان در ایران

نقض حقوق زندانیان در بحبوحه شیوع کرونا تا آنجا نگران‌کننده شده است که جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر ملل ‌متحد در امور ایران از ادامه حبس زندانیان سیاسی با توجه به شیوع گسترده کرونا در ایران ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی آنان شد.  

روز دوشنبه ۱۹ اسفند ۹۸ در چهل و سومین اجلاس شورای حقوق‌بشر در ژنو جاوید رحمان گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل گفت: «من تأکید می‌کنم با توجه به شیوع ویروس کرونا و تهدیدی که در این رابطه برای زندانیان وجود دارد، زندانیان باید فوراً آزاد شوند. به‌ویژه زندانیان عقیدتی که هم‌چنان در بازداشت به‌سر می‌برند و تهدید ابتلا به کرونا برای آنها بسیار جدی است».

جاوید رحمان همچنین در یک کنفرانس خبری در ژنو با اشاره به این که برخی زندانیان با تابعیت دوگانه نیز در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند گفت که به مقامات حکومتی ایران توصیه کرده است که همه زندانیان را به طور موقت آزاد کند.

وی افزود:‌ «رژیم ایران باید به مجازات مرگ پایان دهد. هم‌چنین باید از شکنجه و بازداشت و اعتراف‌گیری دست بردارد».

گزارشگر ویژه حقوق‌بشر ملل ‌متحد در امور ایران گفت:‌ «رژیم ایران کماکان اجازه ورود به ایران برای بررسی وضعیت حقوق‌بشر را به وی نمی‌دهد».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)