پنهانکاری در مورد شیوع کرونا در ایران

به رغم اینکه در روزهای اخیر خبرهای زیادی مبنی بر شیوع کرونا در ایران در فضای مجازی منتشر شده بود نظام ولایت فقیه تا عصر روز چهارشنبه ۳۰ بهمن از اعلام این خبر خودداری و آن را پرده‌پوشی کرد. ابعاد این پرده‌پوشی و دروغ چقدر است؟

تاکنون آمار قربانیان ویروس کرونا از مرز دو هزار تن عبور کرده است شمار مبتلایان هم بالغ بر ۷۴ هزار مورد در سراسر جهان گزارش شده است که ۹۹ درصد این تعداد از مبتلایان در چین هستند.

در روزهای اخیر همواره اخباری مبنی بر شیوع کرونا در ایران منتشر می‌شد اما نظام همواره آن را تکذیب می‌کرد.

در آخرین نمونه علیرضا رئیسی؛ معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر روز چهارشنبه ۳۰ بهمن وجود کرونا در کشور را تکذیب کرده و گفت: «برخلاف همه شایعات و مطالب نادرست منتشر شده در برخی شبکه‌های اجتماعی، تاکنون موردی از ویروس کرونا در کشور نداشته‌ایم.»

اما سرانجام وزارت بهداشت نظام، عصر روز چهارشنبه ۳۰ بهمن، اعلام کرد آزمایش دو مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در شهر قم مثبت گزارش شده و این ۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند.  

اعلام شناسایی دو مورد ابتلاء و مرگ در اثر ویروس کرونا در ایران، در حالی است که نگرانی‌ها درباره شیوع این ویروس در ایران، طی هفته‌های گذشته در حال افزایش بوده است.

تا پیش از روز چهارشنبه نیز، عوامل حکومت ولایت فقیه هرگونه ابتلا به این ویروس را رد می‌کردند. از جمله، علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، روز چهارشنبه  اعلام کرد «تاکنون موردی از کرونا ویروس در کشور نداشته‌ایم.»

همچنین وزارت بهداشت نظام هفته گذشته مرگ یک بیمار مبتلا به این بیماری را رد کرد و حسین عرفانی،‌ رییس اداره بیماری مشترک انسان و حیوان وزارت بهداشت نظام‌، نیز روز یکشنبه ۲۷ بهمن‌، انتشار تصویر یک نامه رسمی منتسب به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی خطاب به رییس‌جمهوری نظام مبنی بر ابتلای ۳۵ تن به ویروس کرونا در این کشور را رد کرد.

با مرگ دو بیمار مبتلا به این بیماری در قم، ایران بعد از چین در جایگاه دومین کشور جهان از نظر آمار قربانیان این بیماری قرار گرفت. در هنگ کنگ نیز که ناحیه‌ای نیمه خودمختار در قلمرو چین است، تا کنون ۲ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن نیز نامه‌ای منتسب به وزیر کشور به وزیر بهداشت نظام منتشر شد که از وی خواسته بود «انتشار اخبار مربوط به ابتلا یا مرگ و میر احتمالی در این زمینه را به بعد از برگزاری انتخابات مجلس موکول کند» که قرار است دوم اسفند برگزار شود.

روز چهارشنبه وزارت بهداشت نظام این نامه را تکذیب کرده و تصویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از این نامه را «جعلی» دانست.

سعید نمکی، وزیر بهداشت نظام، اعلام کرد که هیچ موردی از آلودگی به ویروس کرونا در ایران وجود نداشته است.

سعید نمکی همچنین گفت: «به رغم برخی شایعاتی که توسط برخی جریانات از بیرون و درون کشور منتشر می‌شود، هیچ موردی از آلودگی به کرونا ویروس جدید در هیچ نقطه‌ای از کشور نداشته‌ایم و تمام موارد مشکوک منفی بوده است».

وزیر بهداشت اضافه کرد که در ۳۶ مبادی ورودی به ایران، «تیم‌های بهداشتی با تجهیزات کافی مستقر هستند و وضعیت مسافران به دقت در حال رصد است.»

اما به ناگهان در روز چهارشنبه خبر فوت دو مبتلا به کرونا در قم در رسانه‌های ولایت فقیه منتشر شد. با توجه به این که روند منجر به مرگ در اثر ابتلاء به ویروس کرونا آنی نمی‌باشد و یک پروسه در این بیماری طی می‌شود تا منجر به فوت بیمار شود، می‌توان نتیجه گرفت که سران و مقامات نظام پیشتر از این، از ابتلاء این افراد به ویروس کرونا اطلاع داشته‌اند اما آنرا از افکار عمومی پنهان کرده‌اند.

برخی تحلیلگران این امر را ناشی از «انتخابات» پیش روی نظام می‌دانند و بر این باورند که نظام به علت احتمال عدم شرکت مردم در انتخابات از اعلام خبر آن خودداری و آن را پنهان کرده‌ است.

هر چند به نظر می‌رسد میزان حضور مردم در این نمایش از پیش مشخص است. بسیاری از مردم ایران رای به تحریم این «انتخابات» داده و اعلام کرده‌اند که در ان شرکت نخواهند کرد.

علاوه بر این محققان پزشکی نیز معتقدند که آمار ۲ نفر فوت‌شده نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به این ویروس بسا بیشتر می‌باشد.

محققان بر اساس آمار سایر کشورهایی که ویروس کرونا در آنها شیوع پیدا کرده و منجر به مرگ شهروندان آنها شده است نتیجه می‌گیرند که آمار مبتلایان به این ویروس بسیار بیشتر است اما نظام از اعلام آن خودداری می‌‌کند.

به عنوان نمونه بعد از چین که خاستگاه اصلی این ویروس است در ژاپن در بین ۸۰ نفر مبتلا به این ویروس فقط ۱ نفر فوت کرده است.  همچنین در هنگ‌کنگ از ۶۳ نفر ۲ نفر، در تایوان از ۲۳ نفر ۱ نفر، در فرانسه از ۱۲ نفر ۱ نفر، فوت کرده‌اند.

اما سران نظام با پرده‌پوشی شیوع کرونا اعلام می‌کنند از ۲ مورد بیمار مبتلاء به ویروس هر دو مورد فوت کرده‌‌اند.

با توجه به آمارهای دیگر کشورها جای ابهامی نیست که شمار مبتلایان به این ویروس در ایران بسا بیشتر است اما نظام این موضوع را هم از افکار عمومی پنهان می‌دارد.

امری که خود می‌تواند به شیوع گسترده‌تر این ویروس و آمار بیشتر مرگ و میر بر اثر ابتلاء به آن در ایران منجر شود.

دلیل این خودداری از اعلام شیوع ویروس کرونا همان‌طور که پیشتر به آن اشاره شد مطامعات سیاسی حکومت یعنی نگرانی از عدم شرکت مردم در «انتخابات» نظام است.

به عبارت دیگر نظام ولایت فقیه در یک بازی کثیف جان انسان‌‌ها را قربانی مطامع سیاسی خود می‌کند.

امری که مسبوق به سابقه است. شلیک به هواپیمای اوکراینی، نمونه‌ای از این ادعاست.

شایان ذکر است در روز پنجشنبه نیز اخباری مبنی بر وجود افراد مبتلاء به ویروس کرونا در تهران و آمل گزارش شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)