دستگیرشدگان قیام سراسری آبان ۹۸ در معرض احکام سنگین زندان و شلاق

نظام ولایت فقیه برای دستگیرشدگان قیام سراسری آبان ۹۸ احکام زندان، شلاق، تبعید و جریمه نقدی صادر می‌کند.

قیام سراسری آبان ۹۸ در پی افزایش ۳ برابری قیمت بنزین در کشور شروع شد. نظام ولایت فقیه در روز شنبه ۲۵ آبان اینترنت را قطع کرد و  به فرمان خامنه‌ای ظرف ۲ روز ۱۵۰۰ نفر از قیام‌کنندگان را کشت.

بعد از فروکش‌کردن موقتی قیام مشخص شد که ۱۲۰۰۰ نفر در شهرهای مختلف کشور دستگیر و در زندان‌های ولایت فقیه محبوس می‌باشند.

حال با گذشت بیش از ۳ ماه از قیام سراسری آبان ۹۸، نظام ولایت فقیه به تدریج برای زندانیان دستگیرشده احکام زندان، شلاق، تبعید و جریمه نقدی صادر می‌کند.

بعد از قیام سراسری آبان ۹۸ و گذشت چهلم شهدای این قیام چندی طول نکشید که قاسم سلیمانی در عراق تبدیل به جسد شد.

متعاقب آن سپاه نظام ولایت فقیه هواپیمای اوکراینی را مورد هدف قرار داد و ۱۷۶ انسان بی‌گناه را قربانی ساخت.

مجموع این عوامل و هیاهوی ناشی از آن در فضای رسانه‌ای کشور و منطقه باعث شد تا موضوع دستگیرشدگان قیام سراسری آبان ۹۸ کمرنگ جلوه کند.

متعاقب اینکه کمی از هیاهوی این موضوعات کاسته شد، به تدریج اخبار صدور احکام برای زندانیان قیام سراسری آبان ۹۸ پررنگ شد.

در روزهای اخیر شمار این احکام بسیار بیشتر شده است. نظام ولایت فقیه از ابتدای بهمن ماه شروع به صدور احکام برای دستگیرشدگان قیام سراسری آبان ۹۸ کرده است؛ احکام سنگین زندان، شلاق، تبعید و جریمه نقدی و …

در آخرین نمونه روز یکشنبه ۲۷ بهمن محمد اقبالی گلهین یکی از دستگیرشدگان قیام سراسری آبان ۹۸ توسط شعبه ۱۰ «دادگاه» کیفری شهرستان شهریار به ۱۱ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و یک سال تبعید به شهرستان راسک محکوم شد. این حکم در زندان تهران بزرگ به وی ابلاغ شد.

علی نانوایی، فعال دانشجویی و از دستگیرشدگان قیام سراسری آبان ۹۸، به شش ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است. همچنین بر اساس حکم صادره آقای نانوایی باید از ۳ کتاب تعیین شده توسط «دادگاه» رونویسی کند.

روز ۲۱ بهمن صحبت امیدی، مهدی ابدالی و خلیل اسدی سه شهروند اهل کرمانشاه توسط «دادگاه انقلاب» این شهر مجموعا به ۱۷ سال و ۶ ماه حبس محکوم شدند.

روز یکشنبه ۲۰ بهمن، دو شهروند معترض در شیراز در ارتباط با اعتراضات آبان، تحت عنوان «عوامل اغتشاشات» بازداشت شدند.

روز شنبه ۱۹ بهمن محسن غیاثی، شهروند اهل روستای دینار آباد از توابع شهریار،‌از دستگیرشدگان قیام سراسری آبان ۹۸، پس از اتمام مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، از سوی «دادگاه انقلاب تهران» به ۱۸ ماه حبس تعزیری و پرداخت ۱ میلیارد تومان جریمه نقدی محکوم شد.

روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن محمدرضا فتحعلی زاده، علی اصغر خدابنده لو و مهدی نقدی، توسط «دادگاه انقلاب» تهران مجموعا به ۷ سال و شش ماه حبس محکوم شدند.

روز چهارشنبه ۱۶ بهمن، محمدجواد احمدی و آریا حامدی‌راد، دو نفر از دستگیرشدگان قیام سراسری آبان ۹۸، از سوی دادگاه انقلاب مجموعا به ۱۲ سال زندان محکوم شدند.

روز ۱۳ بهمن رضوانه احمدخانبیگی، که در تاریخ ۲۷ آبان ماه در جریان اعتراضات سراسری آبان ماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت شده بود به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

روز شنبه ۵ بهمن، سیامک مومنی ۱۸ ساله که در جریان اعتراضات آبان ماه امسال در شهرستان پرند بازداشت شده بود در زندان تهران بزرگ اقدام به خودکشی کرد و به بیمارستان منتقل شد. خودکشی این زندانی در پی صدور حکم ۱۰ سال حبس برای وی صورت گرفته است.

در مجموع برای تاکنون برای ۱۳ نفر از دستگیرشدگان قیام سراسری آبان ۹۸ که صدور احکام آنها در بهمن‌ماه شروع شده است مجموعا ۶۶ سال زندان، ۱۴۸ضربه شلاق، یک سال تبعید و ۱ میلیارد تومان جریمه نقدی صادر شده است.

شکنجه بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ با آب جوش در زندان تهران بزرگ

همچنین شمار زیادی از دستگیرشدگان قیام سراسری آبان ۹۸، هم اکنون در در زندان‌‌های مختلف از جمله زندان تهران بزرگ زیر شکنجه‌های شکنجه‌گران و ماموران وزارت اطلاعات قرار دارند.

دستگیرشدگان قیام سراسری آبان ۹۸، در زندان تهران بزرگ (فشافویه) با زدن ضربه به نقاط حساس بدن و ریختن آب جوش بر بدنشان شکنجه شده‌اند.

عوامل ولایت فقیه، زندانیان را پس از شکنجه با بدن‌های مجروح و زخمی در بندهای زندان تهران بزرگ بدون مداوا رها می‌کنند. این زندانیان از حداقل‌های حقوقی و وکیل محروم هستند.

این شکنجه‌های وحشیانه در حالی صورت می‌گیرد که عموم بازداشت شدگان جوانانی هستند که از بیکاری و فقر به ستوه آمده و برای اعتراض به گرانی بنزین به خیابانها آمده بودند.

فراخوان سازمان عفو بین‌الملل برای توقف شکنجه معترضان

پیش از این در روز هشتم دی‌ماه ۹۸ سازمان عفو بین‌الملل با انتشار فراخوانی نسبت به شکنجه دستگیرشدگان قیام سراسری آبان ۹۸، هشدار داده و خواستار آزادی معترضین اعتراضات آبان ماه ۹۸ شده بود.

به گفته عفو بین‌‌الملل شماری از نوجوانان ۱۵ ساله در میان بازداشت‌شدگان و در بین زندانیان بزرگ‌سال و در زندان‌هایی که شکنجه در آن‌ها رواج دارد، نگهداری می‌شوند.

این نهاد حقوق بشری و بین‌المللی هشدار داده است که معترضان بازداشتی نه تنها مورد ضرب ‌و شتم قرار می‌گیرند بلکه بسیاری از آنها به اعضای خانواده و وکیل دسترسی ندارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)