.

 چرا مهم است که درباره اچ‌آی‌وی بیشتر حرف بزنیم؟ شرم اجتماعی موجود درباره اچ‌آی‌وی و ناآگاهی

 درباره اون مانع دسترسی افرادی که با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند به درمان مناسب می‌شود یا در بسیاری از موارد باعث می‌شود که  مورد تبعیض قرار بگیرند و از حقوق اولیه خودشان مثل دسترسی به شغل، مسکن محروم بمانند.

 

با بیشتر دانستن درباره اچ‌آی‌وی می‌توانیم به از بین بردن شرم اجتماعی و اطلاعات نادرست درباره آن کمک کنیم.

 

، هر فردی که قاعدگی را تجربه می‌کند ممکن است در دوره‌های مختلف زندگی بی‌نظمی چرخه قاعدگی رو هم تجربه کند. این بی‌نظمی می‌تواند به شکل تغییر در میزان مایع قاعدگی، بی‌نظمی در چرخه‌های قاعدگی یا شدید‌تر شدن سندروم پیش از قاعدگی ظاهر بشود.

گاهی هم این بی‌نظمی می‌تواند نشانه یک بیماری باشد. بی‌نظمی در قاعدگی در افرادی که مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی هستند در اکثر موارد رابطه مستقیمی با این ویروس ندارد. اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد احتمال تجربه آمنوره در افرادی که مبتلا به این ویروس هستند بالاتراست. آمنوره یعنی یک نوع اختلال در قاعدگی که در اون خروج مایع قاعدگی برای یک یا چند ماه قطع می‌شود.

 

هنوز مشخص نیست که آمنوره در افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی مشخصاً از عوارض این ویروس است یا عوامل دیگری مثل کاهش وزن، سرکوب سیستم ایمنی یا مجموعه‌ای از این عوامل باعث آن می‌شود.

شاید تحقیق بر گروه‌هایی که قاعدگی را تجربه می‌کنند و هم زمان داروهای ضد ویروس‌ پسگرد** پیشرفته‌تری مصرف می‌کنن بتواند به پاسخ به این سوال کمک کند.

 

**(Antiretroviral)، داروی ضد ویروس پسگرد برای مهار بار ویروسی

 

از عوارض اختلال آمنوره می‌‌شود به ناباروری، بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و پوکی استخوان اشاره کرد. پیشنهاد می‌شود افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی در صورت تجربه تغییرات در قاعدگی حتماً با پزشک متخصص مشورت کنند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)