واتساپ پروژه اشتراک گذاری داده بحث برانگیز خود را سه ماه به تاویق انداخت. در بیانیه جدیدی که از سوی این شرکت صادر شده، فیسبوک قصد دارد اشتراک گذاری داده بین اپلیکیشن‌های خود را تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ به تعویق بیاندازد.

با وجود اینکه پروژه اشتراک گذاری داده با سه ماه تاخیر اجرا خواهد شد، اطلاعات دقیقی از تغییراتی که قرار است در آن اعمال شود، منتشر نشده است.

این شرکت بارها اعلام کرده که آپدیت فوق، فقط جهت تعامل بهتر اپلیکیشن با مشاغل بوده و داده های چت ها یا دیگر اطلاعات پروفایل کاربران در اختیار فیسبوک قرار نخواهد گرفت.

به گفته فیسبوک، در حال حاضر همه کاربران برای انجام خرید های خود به حسابهای کاری (حسابهای ایجاد شده در واتساپ بیزینس) پیام ارسال نمی‌کنند، اما ممکن است در آینده تمایل بیشتری برای این کار داشته باشند. به همین علت باید اطلاعات بیشتری از این مشاغل در اختیار داشته باشند.

 در واقع فیسبوک قصد دارد با پیاده سازی این بروزرسانی، واتساپ را به یگ پلتفرم ارائه دهنده خدمات تجاری و کسب و کار تبدیل کند.

در شرایط مطرح شده جدید، که مربوط به نحوه مدیریت چت در حسابهای تجاری واتساپ، با کمک خدمات هاستینگ فیسبوک می‌باشد، واتساپ داده‌های بیشتری از کاربران واستاپ بیزینس دریافت می‌کند که شامل شماره تلفن، اطلاعات مربوط به سرویس‌ها، آدرس آی‌پی و اطلاعات مربوط به معاملات می‌باشد.

در پنجره فرعی که برای بروز رسانی و قبول شرایط به کاربران نمایش داده می‌شود به کاربران گفته شده که در صورت عدم قبول آن، دیگر دسترسی به اپلیکیشن نخواهند داشت.

ابهاماتی که در مورد بروزرسانی اخیر و نبود گزینه دیگری برای به غیر از عدم پذیرش، باعث شده کشورهای هند، ایتالیا و ترکیه به بررسی بیشتر این موضوع پرداخته و اغلب کاربران به اپلیکیشن‌های پیام رسان رقیبی مثل تلگرام و سیگنال بپیوندند. دلیل این مهاجرت را می‌توان در تاکید اپلیکیشن‌های فوق بر روی اهمیت حفظ حریم خصوصی قلمداد کرد.  

در روزهای گذشته، دفعات دانلود اپلیکیشن سیگنال روند رو به رشدی داشته است. این حرکت با پستی که ایلان ماسک منتشر کرده و کاربران را به دانلود آن تشویق کرده، شدید تر شد. در طی گزارشی که تلگرام منتشر کرد، تعداد کاربران فعال خود را بیش از ۵۰۰ میلیون نفر معرفی کرده و اعلام نمود که تنها در عرض ۷۲ ساعت بیش از ۲۵ میلیون کاربر به آن پلتفرم اضافه شده است.

واتساپ در سوالات متداول خود پست جدیدی را منتشر کرده و با تاکید بر اینکه واتساپ توانایی دسترسی به پیام‌های خصوصی و تماس صوتی کاربران را نداشته و مخاطبین و اطلاعات جغرافیایی کاربر را با فیسبوک به اشتراک نمی‌گذارد، سعی کرد بخشی از اعتبار از دست رفته خود را پس بگیرد.

با وجود بیانیه‌های منتشر شده از سوی این شرکت و عقب افتادن پروژه بروزرسانی اخیر، باید منتظر بود و دید که آیا این شرکت قصد اصلاح مشکلات و برخی از ابهامات ایجاد شده پیرامون موضوع امنیت و حریم خصوصی واتساپ را دارد یا خیر!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)