انتشار اطلاعات نادرست در سراسر جهان توسط سایبری نظام ولایت فقیه

رویترز به تازگی اخباری مبنی بر عملیات سایبری نظام ولایت فقیه برای انتشار اطلاعات نادرست در سراسر جهان منتشر کرده است.

خبرگزاری رویترز در روز پنجشنبه ۱۰ بهمن اعلام کرد «دست کم ۷۰ وبسایت مختلف تبلیغات نظام ولایت فقیه را در چارچوب عملیات سایبری به ۱۵ کشور منتقل می‌کنند».

رویترز در گزارش مذکور اعلام کرده است «به بررسی یک شرکت مستقر در تهران پرداخته است که بی سر و صدا برای دست کم ۷۰ وبسایت در کشورهای مختلف، از افغانستان گرفته تا روسیه، خوراک تبلیغاتی تهیه می‌کند.»

در گزارش رویترز از وبسایت «نایل نت آنلاین» نام برده می‌شود که به مصری‌ها وعده ارائه «اخبار صحیح» از دفاتر خود در قلب قاهره، پایتخت، و میدان تحریر را داده است.

یافته‌های رویترز حاکی از آن است که مکان جغرافیایی وبسایت «نایل نت آنلاین» در نقشه فیسبوک هم به جای آن که به ساختمان خاصی اشاره کند، جایی وسط خیابان را نشان می‌دهد.

گزارش رویترز مبنی بر این است که سایت پوششی «نایل نت آنلاین» که از جانب نظام ولایت فقیه برای انتشار اخبار دروغ به کار گرفته می‌شود در شبکه‌های اجتماعی فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام در مجموع بیش از ۱۱۵ هزار دنبال‌کننده دارد.

رویترز می‌نویسد اما رسانه‌ای با این میزان دنبال‌کننده در شبکه‌های اجتماعی شماره تلفنی که در آن برای تماس با مسئولان وبسایت درج شده شماره ۰۱۲۳۴۵۶۷۸۹ است که یک شماره قلابی است.

رویترز در پایان این‌گونه نتیجه می‌گیرد «دلیل این ابهامات این است: نایل نت آنلاین بخشی از یک عملیات نفوذ است که منشا آن تهران است.»

استفاده نظام ولایت فقیه از فضای مجازی علاوه بر ابزار کنترل در داخل کشور، دستگیری، سرکوب مخالفین سیاسی و جاسوسی در حیطه خصوصی شهروندان ایرانی به پهنه بین‌المللی نیز کشیده شده است. نظام ولایت فقیه با ایجاد وب‌سایت‌های پوششی اقدام به انتشار اخبار دروغ  و سپس بازنشر گسترده و استناد به آن، برای پیشبرد مطامع سیاسی خود می‌کند.

بسته شدن صفحات سایت آمریکن هرالد تریبون در ارتباط با نظام

در ابتدای بهمن ۹۸ شبکه «سی‌ان‌ان» در پی تحقیقاتی از شرکت‌های بزرگ اینترنتی، گزارش داد رسانه «آمریکن هرالد تریبون» که از سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شده و چندین نویسنده آمریکایی را نیز با دستمزد جذب کار کرده، از ایران اداره می‌شود و وابسته به نظام ولایت فقیه است. متعاقبا این سایت و حساب‌های کاربری آن در شبکه‌های اجتماعی مسدود شد.

شواهد جمع‌آوری شده توسط فیسبوک، کمپانی فایرآی و گوگل نشان می‌داد که سایت آمریکن هرالد تریبون از نظام ولایت فقیه منشأ می‌گیرد و بخشی از یک عملیات گسترده‌تر تاثیرگذاری توسط این نظام است.

فیس‌بوک در تابستان سال ۹۷ حساب کاربری این رسانه را همراه با ۶۵۲ کاربر دیگر به ظن ارتباط با رسانه‌های ولایت فقیه مسدود کرد.

همان زمان شرکت گوگل نیز اقدامات محدودکننده‌ای علیه برخی کاربران به ظن ارتباط مخفیانه با رسانه‌های دولتی ایران اعمال کرد که «آمریکن هرالد تریبون» یکی از آنها بود.

«آمریکن هرالد تریبون» بعد از آن تنها با حساب توئیتری خود در شبکه‌های اجتماعی فعال بود، اما ماه گذشته توئیتر نیز حساب کاربری آن را مسدود کرد.

توئیتر همچنین ظرف ماههای اخیر چندین هزار حساب متعلق به دستگاه جعل و دروغ‌پراکنی ولایت فقیه در فضای مجازی را بسته است.

این کمپانی در روز ۲۳ خرداد ۹۸ اعلام کرد ۴۷۷۹ حساب مرتبط با نظام را که «به‌طور مخفیانه سیاست‌های رژیم ایران را پیش می‌بردند» مسدود کرده است.

این اقدام توئیتر در پی آن بود که کمپانی امنیت اینترنتی فایرآی یک شبکه اخبار جعلی وابسته به نظام ولایت فقیه در اینترنت را افشاء کرد و پرده دیگری از تروریسم اینترنتی نظام را کنار زد.

فایرآی اعلام کرد این شبکه حسابهای جعلی توئیتر و فیس‌بوک که منشأ آنها در ایران است در حالی که خود را به‌عنوان کاندیداهای انتخاباتی یا روزنامه‌نگاران جا می‌زنند، اخباری ساختگی را با هدف تبلیغ سیاسی برای نظام و  زیر سؤال‌بردن نامگذاری تروریستی سپاه به‌طور گسترده در اینترنت منتشر کرده‌اند.

به گزارش کمپانی فایر ای این شبکه اخبار جعلی حتی در انتخابات میان‌دوره‌یی کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۸ با سرقت مشخصات حساب‌های برخی از کاندیداهای انتخاباتی از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات پیام‌هایی از جانب آنها منتشر می‌کرده است تا برای سیاست‌هایی که به سود ایران بوده است تبلیغ کند.

یک محقق کمپانی فایر آی به اسم لی فاستر گفت: این حسابها اکثرا‌ خود را به‌عنوان روزنامه‌نگاران آمریکایی جا زده‌اند و موفق شده‌اند چندین کانال خبری آمریکا را قانع کنند مطالب آنها را به‌عنوان نامه به سردبیر یا در ستون نویسندگان مهمان و یا وبلاگ نویسان منتشر کنند.

فایرآی گزارش کرد «این شبکه مطالبی از هر دو نقطه‌نظر محافظه کارانه یا پیشرو تولید می‌کرده و موضوعات مختلفی را پوشش می‌داده‌اند تا از منافع سیاسی رژیم ایران حمایت کنند. آنها از جمله به تصمیم دولت ترامپ برای لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران رژیم می‌پرداختند.»

واشنگتن‌تایمز نیز در روز ۲۷ می ۲۰۱۹ در مطلبی پیرامون اخبار جعلی و فیک نیوز نظام ولایت فقیه نوشت: «عوامل اطلاعاتی رژیم ایران در «جعل اخبار و اطلاعات» – فیک نیوز – دست داشته‌اند. در گزارش محققان دانشگاه تورنتو درباره یک طرح برملا شده رژیم ایران، ۱۳۵مقاله جعلی، ۷۲دومین، ۱۱شخصیت جعلی، یک سازمان جعلی و یک شبکه انتشارات جعلی به چشم می‌خورد.»

واشنگتن تایمز در مورد ترفندهای ولایت فقیه در جعل و انتشار دروغ می‌افزاید: «در انتشار این جعلیات و در تلاش برای مستند نشان‌دادن آن شیوه‌هایی زیرکانه به کار برده می‌شود. مثلاً با درج یک کلیشه جعلی این طور وانمود می‌شود که مطلب منتشر شده از یک روزنامه چاپ انگلستان و یا متعلق به یک سرویس خبری بین‌المللی است.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)