مدارس خشتی و گلی در ایران و ساخت مدرسه نوساز در سوریه توسط نظام

در سال‌های اخیر موضوع مدارس فرسوده و تخریب‌شده در نظام ولایت فقیه به معضلی برای آموزش دانش‌آموزان تبدیل شده است این در حالی است که محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش نظام ولایت فقیه، در سفری به سوریه در روز چهارشنبه ۲ بهمن ۹۸ از کمک نظام به بازسازی مدارس سوریه خبر داده است امری که خشم کاربران ایرانی در فضای مجازی را برانگیخته است.

سالهاست در بسیاری مناطق از ایران دانش‌آموزان درکپرها وکلاس‌های مخروبه که گاها روی سر آنها آوار می‌شود درس می‌خوانند.

هر از چندگاهی خبری درباره فرو ریختن سقف مدارس مخروبه از گوشه‌ و کنار کشور به گوش می‌رسد.

آمارهای رسمی ایران نشان می‌دهد بیش از ۳۰ درصد مدارس در استان‌های مختلف به نوسازی احتیاح دارند.

۳۰ درصد مدارس ایران فرسوده‌اند

مهر الله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نظام در ۱۱ مهر ۹۸ اعلام کرد که «امروز ۳۰ درصد مدارس کشور به تخریب، بازسازی و نوسازی نیاز دارند و۷۰ درصد مدارس غیر مقاوم و ۳۰ درصد مدارس هم تخریبی هستند.»

نگاهی به وضعیت مدارس کشور در روزهای اخیر

استان چهارمحال و بختیاری:

محمدرضا براتی؛ مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: «در مجموع در ۳ شهرستان کوهرنگ، اردل و لردگان حدود ۶۴۰ مدرسه در قالب ۱۸۵ باب مدرسه با بخاری نفتی گرم می‌شوند.»

هوشنگ مصطفوی؛ فرماندار شهرستان کوهرنگ نیز از تخریبی‌بودن ۸۰ باب مدرسه در این شهرستان خبر داد و افزود: «این مدارس خشت و گلی در معرض خطر تخریب قرار دارند و سلامت و امنیت دانش‌آموزان را به خطر انداخته است.»

استان آذربایجان شرقی:

داوود گرشاسبی فرماندار ویژه مرند در استان آذربایجان شرقی در ۱ بهمن ۹۸ گفت: «۶۰ درصد از مدارس این شهرستان علاوه بر داشتن ساختمان فرسوده، تجهیزات مناسب آموزشی نیز ندارند.»

استان کهگیلویه و بویراحمد:

زارع پور؛ مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در روز و۸ مهر ۹۸ از «فرسوده بودن ۲۶۰۰ کلاس درس در این استان» خبر داد.

پیروز کرمی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: «۷۲۷ کلاس درس در این استان نیاز به تخریب و بازسازی کامل دارد.»

استان هرمزگان:

طبق اعلام اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان، درحال حاضر ۶۷۰ مدرسه تخریبی وغیراستاندارد درقالب سه هزار کلاس درس درهرمزگان است که حدود ۹۰ هزار دانش آموزان دراین مدارس مشغول به تحصیل هستند. از این شمار مدارس، ۲۲۰ مدرسه تخریبی و خطرآفرین در سطح شهرها و روستاهای استان هرمزگان وجود دارد.

در روز ۱۴ دی ۹۸  انتشار ویدئویی از ریزش سقف یک مدرسه در روستای راونگ در استان هرمزگان خبر ساز شد.

استان سیستان و بلوچستان:

بعد از وقوع سیل در  استان سیستان و بلوچستان و با گذشت بیش از نزدیک به یک ماه از سیل، دانش آموزان در مدارس سیستان و بلوچستان با پاهای تا زانو در گل نشسته به ادامه تحصیل می‌پردازند.

روز ۵ بهمن ۹۸  رضا سرحدی نیا سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان اعلام کرد: «از مجموع ۱۸ هزار و ۹۵۴ کلاس درس در این استان ۱۰ هزار و ۵۲۸ کلاس درس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی است.»

بنا به گفته سرحدی نیا ۵۵ درصد مدارس این استان نیازمند تخریب هستند.

یک روز پیش از آغاز سفر وزیر آموزش و پرورش نظام به سوریه، رسانه‌های حکومت نوشتند: «کانکس‌ها یا مدارس فرسوده‌ای که پیش از آمدن سیل در دشتیاری [سیستان و بلوچستان]، مکانی برای تحصیل دانش‌آموزان بود و البته تهدیدی برای جان بچه‌ها، حالا با آمدن سیل و انباشت گل‌ولای، دیگر قابل استفاده نیست.»

وضعیت مدارس در تهران:

در  تهران نیز وضعیت مدارس بهتر از دیگر شهرها نیست. پیروز حناچی، شهردار تهران، در یک همایش گفته بود که در تهران ایمنی ۸۲۷ مدرسه از نظر حوادث «در وضعیت قرمز است».

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان این‌ که «۴۰۰۰ مدرسه در تهران وجود دارد که حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد این مدارس وضعیت خوبی ندارند»، گفته بود: «دولت دچار بحران مالی است و به همین دلیل در تهران کمتر هزینه کرده‌ است.»

«جشن حذف مدارس خشت و گلی»!

با همه این اوصاف اعلام آمادگی نظام برای بازسازی مدارس در سوریه همچنین در حالی صورت پذیرفت که سیدجواد حسینی؛ سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مرداد ۹۸ وعده! داد «جشن حذف مدارس خشت و گلی و مدارس دارای بخاری نفتی ابتدای مهرماه برگزار می‌شود»

با وجود چنین وضعیت اسفناک مدارس در ایران، نظام ولایت فقیه در کشور هم‌پیمان خود سوریه اقدام به بازسازی مدارس آن کشور می‌کند.

شایان ذکر است بشار اسد در سوریه بعد از قیام مسالمت‌آمیز مردمش سوریه، توسط پاسدار جسدشده خامنه‌ای؛ قاسم سلیمانی و حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان و با کشتار فجیع کودکان و زنان و مردان سوری سرپا ماند و توانست به قدرت ادامه دهد.

در روزهای اخیر نظام ولایت فقیه آشکارا به دخالت نظامی در سوریه و کشتار مردم این کشور اذعان کرده است.

علاوه بر مدرسه، ساخت مسکن در سوریه

اعلام آمادگی مقامات نظام برای بازسازی و نوسازی در سوریه تنها محدود به مدارس نیست، آذر ۹۸ نیز وزارت راه و شهرسازی نظام از ساخت سی هزار واحد مسکونی در سوریه خبر داده بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)