محمد حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه کیست؟

بعد از اینکه در ۱۳ دی ۹۸ قاسم سلیمانی؛ فرمانده نیروی قدس در نزدیکی فوردگاه بغداد تبدیل به جسد شد، اسماعیل قاآنی به عنوان جانشین او منصوب شد. بعد از گذشت ۲ هفته محمد حجازی به عنوان جانشین قاآنی و معاون فرمانده نیروی قدس منصوب شد. محمد حجازی کیست؟

سید محمد حسین‌زاده حجازی با نام مختصر محمد حجازی متولد ۱۳۳۵ در اصفهان از سران سپاه نظام است. او از ابتدای انقلاب ۵۷ و با تأسیس سپاه به عضویت این نهاد درآمد.

محمد حجازی پس از آنکه ولایت فقیه در ایران به قدرت رسید و در صدد سرکوب مخالفان سیاسی خود برآمد به سرکوب مخالفان در کردستان و آذربایجان غربی پرداخت.

وی همچنین طی سال‌های جنگ ایران و عراق، در خدمت ماشین جنگ‌افروزی خمینی بود و نقش مهمی در اعزام نیرو، منجمله اعزام دانش‌آموزان به جبهه‌های جنوبی جنگ داشت که بسیاری از این دانش‌آموزان به عنوان «سرباز یک بار مصرف» برای مین‌روبی در عملیات‌های جنگی خمینی جان خودشان را از دست دادند.

حجازی مانند سایر «سرداردکتر‌های» نظام که عمده آنها دکترای کردانی! دارند،‌ «دکترای دانشگاه عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک» دارد  و عضو هیئت علمی دانشگاه موسوم به امام حسین است.

دیگر مناصب مهم که از حجازی در آن استفاده شده عبارتند از:

ستاد سپاه منطقه دوم کشوری،

جانشین فرماندهی سپاه منطقه چهارم کشوری،

جانشین قرارگاه عملیاتی سلمان در جبهه‌های میانی و غربی،

جانشین فرماندهی قرارگاه قدس سپاه تا پایان دوران جنگ ایران و عراق،

معاونت هماهنگ کننده بسیج،

معاونت انسانی بسیج،

فرماندهی بسیج به مدت ۱۰ سال از سال ۷۶ تا ۸۶

ریاست ستاد مشترک سپاه، در سال ۸۶

جانشین فرماندهی کل سپاه در سال ۸۷

محمد علی جعفری فرمانده وقت سپاه در تیر ۸۷ محمد حجازی را با حفظ سمت «جانشین فرماندهی کل سپاه» به عنوان جانشین قرارگاه ثارالله سپاه معرفی کرد.

معاونت آماد و پیشتیبانی تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح از سال ۸۸ تا ۹۳

محمد حجازی همچنین مدتی زیادی را در قالب نیروی قدس سپاه در لبنان به فعالیت‌های تروریستی مشغول بوده است.

در شهریور ۹۸، جاناتان کانریکس، اسرائیل اعلام کرد که محمد حجازی فرماندهی نیروی قدس سپاه در لبنان را برعهده دارد و مسئول برنامه تولید موشک در این کشور است.

دخالت محمد حجازی در انتخابات ۸۴

بسیج به فرماندهی محمد حجازی، در سال ۸۴ نقش موثری در تبلیغ برای احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۸۴ ایفا کرد.

محمد حجازی یک‌ماه پس از این انتخابات در مراسم معارفه فرمانده بسیج تهران گفت: «امروز فاصله‌ میان دولت و مردم کم شده است و این باعث امیدواری است که بتوانیم توطئه‌های دشمنان را خنثی کنیم».

نقش محمد حجازی در سرکوب تظاهرات سال ۸۸

محمد علی جعفری، محمد حجازی را در ۲۲ تیر ۸۷ با حفظ سمت به عنوان جانشین قرارگاه ثارالله سپاه معرفی کرد.

طبق تعارف نظام ولایت فقیه، حوزه فعالیت قرارگاه ثارالله سپاه تامین امنیت تهران بزرگ است. این قرارگاه در سرکوب اعتراض‌ها و حوادث پس از انتخابات ۸۸ نقشی کلیدی ایفا کرد.

بعد از سرکوب خونین تظاهرات سال ۸۸ ابلاغیه‌ای با مهر «خیلی محرمانه» منتشر شد و اعلام شد که از قرارگاه ثارالله سپاه به معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شده‌ است.

در این نامه دستور داده شده تا بیمارستان‌ها اسناد و مدارک پزشکی مجروحان و جانباختگان تظاهرات را به این افراد و خانواده‌هایشان تحویل ندهند.

محل عکس                                                           

تحریم محمد حجازی توسط اتحادیه اروپا

نقش محمد حجازی در سرکوب معترضان و نقض حقوق بشر منجر به قرار گرفتن نامش در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا از مهرماه ۹۰ شده است.

به دلیل اعمال سرکوبگرانه،‌ اتحادیه اروپا در ۱۸ مهر ۹۰، محمد حجازی را مورد تحریم قرار داد.

بر اساس این تحریم کلیه دارایی‌های حجازی در اروپا توقیف خواهد شد. بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، محمد حجازی رئیس گروه ثارالله تهران و رئیس سابق بسیج است.

تحریم‌‌های آمریکا

پیش از آن نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا، در ۳ آبان ۸۶،‌ تحت بخشنامه ۱۳۳۸۲، محمد حجازی، را به عنوان فرمانده پیشین بسیج نظام به همراه ۴ فرمانده دیگر سپاه و دو نهاد اصلی سپاه و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نظام، ۹ نهاد وابسته به سپاه،‌ همچنین بانک‌های ملی و ملت و سه فرد مربوط به سازمان صنایع فضا و هوای نظام را مورد تحریم قرار داده بود.

همچنین روز سه‌شنبه ۹ آبان ۹۶ وزارت خزانه‌داری آمریکا، یک روز بعد از اجرایی‌شدن قانون کاتسا، تحریم‌های تازه‌ای علیه ۱۲ شخص و ۲۹ نهاد نظام اعمال کرد. نام محمد حجازی در این تحریم‌ها نیز به چشم می‌‌خورد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)