حذف بیمه زنان سرپرست خانوار در بودجه سال ۹۹

در لایحه بودجه سال ۹۹ که در حال حاضر در مجلس نظام در حال لررسی است بیمه زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست حذف شده است. امری که آسیبی مضاعف به این زنان در جامعه‌ ایران می‌زند.

زنان سرپرست خانوار به زنانی گفته می‌شود که بدون حضور منظم و یا حمایت یک مرد بزرگسال، سرپرستی خانوار را بر عهده می‌گیرند و مسئولیت اداره اقتصادی، تصمیم‌گیری‌های عمده و حیاتی خانوار را بر عهده دارند.

به عبارت دیگر زنان سرپرست خانوار زنانی هستند که به دلایل مختلف از جمله فوت همسر یا طلاق، مهاجرت، مفقودالاثر بودن، متواری یا زندانی بودن، سربازی، بیماری و از کار افتادگی، اعتیاد و بیکاری مسئولیت سرپرستی و اداره اقتصادی و تصمیم‌گیری‌های عمده و حیاتی خانواده را بر عهده دارند.

زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست اگرچه یکی از مهم‌ترین اقشار جامعه محسوب می‌شوند، بنا به شرایط خاصشان شانه به شانه آسیب‌ها قدم برمی‌دارند، اما نظام ولایت فقیه در لایحه بودجه سال ۹۹ نشان داد که این بخش از جامعه برایش اهمیتی ندارد!

لایحه بودجه سال ۹۹ نشان داد اولین قربانی این بودجه نه نهادها و ارگان‌های نظامی و امنیتی و بودجه‌ غیرضروری مانند نهادهای مذهبی حکومت است، که زنان سرپرست خانوار اولین قربانی این بودجه شدند.

در لایحه بودجه سال ۹۹ که در حال حاضر در مجلس نظام در حال بررسی است بیمه زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست حذف شده است.

طیبه سیاوشی عضو مجلس نظام ولایت فقیه درخصوص بودجه زنان در لایحه سال ۹۹ گفته است: «لایحه بودجه امسال حوزه زنان با لایحه سال ۹۷ تفاوت‌هایی دارد که اولین تفاوت آن حذف جز ۱۹ و ۲۲ از تبصره ۱۴ است که درخصوص بیمه زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست می‌باشد که این مورد در قانون بودجه پارسال وجود داشت، ولی امسال حذف شده است.»

شایان ذکر است بیش از سه میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد؛ ٧١ درصد آنها زنانی هستند که همسرانشان فوت کرده‌اند و ١١ درصد نیز زنانی هستند که طلاق گرفته‌اند، بقیه هم شامل مواردی است که ازدواج نکرده‌اند. البته آمارهای غیررسمی این رقم را ۳.۵ میلیون نفر اعلام می‌کنند.

در ۱۰سال گذشته تعداد خانوارهای دارای سرپرست زن نسبت به مردان ۵۸درصد افزایش داشته که بیشترین دلیل آن طلاق بوده است.

طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ از ۲۱ میلیون خانوار موجود در ایران، ۱۲ درصد سرپرست زن دارند. بر اساس آمار، همسران هفتاد درصد این زنان  فوت شده‌اند و ۱۱درصدشان طلاق گرفته‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)