سیل در سیستان و بلوچستان در پی سیل بی‌کفایتی حکومت

سیل در استان سیستان و بلوچستان ظرف چند روز اخیر خسارات بسیاری به جای گذاشت. در بلیه‌ طبیعی‌بودن سیل شکی نیست اما آنچه بر درد مردم محروم سیستان و بلوچستان نمک می‌پاشد بی‌کفایتی و عدم توجه سران نظام ولایت فقیه به این بحران است. 

ابتدای سال ۹۸ کشور با سیل‌بنیان‌کنی مواجه بود که بسیاری از استان‌های کشور را در هم نوردید و خسارات جانی و مالی بسیاری بر جای گذاشت.  هنوز ساکنان این استان‌ها از تبعات این سیل  فارغ نشده‌اند که این بار سیل مردم محروم سیستان و بلوچستان  و  هرمزگان و کرمان را گرفتار کرد.

بر اثر طغیان رودخانه‌های فصلی ۱۳ شهرستان در جنوب سیستان و بلوچستان دچار آب گرفتگی شد. ۳۵۰روستا در محاصره سیل قرار  گرفتند. مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد «ارتباط با بیش از ۵۰۰ روستا در این استان از دست رفته و قطع است.»

در پی طغیان رودخانه‌های باهوکلات و کرکروک راههای ارتباطی به بیش از ۱۰۰ روستای دشتیاری  مسدود شد.

مدارس بیش از ۱۲شهر استان بعلت نگرانی از ریزش سقف و عدم امکان دسترسی به مدرسه تعطیل اعلام شد. مسدود بودن تمام مسیرها و عدم وجود قایق و عدم اعزام بالگرد باعث گرفتاری هزاران نفر شد.

سد زیردان برای اولین بار از زمان احداث سرریز شد. بازنکردن به موقع دریچه سد زیردان، با وجود هشدار پیشین سازمان ملی هواشناسی نظام نیز، موجب افزایش خسارات به مناطق پایین‌دست سد از جمله منطقه دشتیاری و بنت شد؛ منطقه‌ای که جزء پرجمعیت‌ترین روستاهای این استان است.

‏درد ناک‌ترین  صحنه بی‌کفایتی حکومت شاید  صحنه پیرمرد کشاورز زرآبادی بود که در سیل شب را تا صبح در سرمای زمستان بر روی درخت گذراند.

بعد از چند روز و به‌دنبال سیل ویرانگر در مناطق جنوب کشور، مردم سیل‌زده در استان بلوچستان هنوز محاصره هستند و به‌شدت نیازمند آب و غذا می‌باشند. راه ارتباطی بیش از ۵۰۰روستا قطع است و تنها در منطقه قصر قند ۱۱۳روستا در محاصره سیل قرار دارند.

برق در بسیار مناطق روستایی و شهری قطع است. عمق آب گرفتگی در برخی مناطق به ۴ تا ۸ متر می‌رسد. ساکنان بسیاری از مناطق مجبور به‌ترک خانه‌های خود شدند و نیازمند کمکهای فوری هستند.

عزیز سارانی؛ عضو «شورای عالی استان‌» در مورد ضعف امدادرسانی گفت: «آن چه که به عنوان یک فاجعه در این استان اتفاق افتاده است عدم امداد رسانی و کمک به مردم آسیب دیده این استان پس از ۷۲ ساعت است. مردمی که در روستاهای مختلف گرفتار سیلاب هستند اگر آذوقه غذایی تاکنون داشتند به اتمام رسیده است. اگر این مشکل ادامه پیدا کند و امدادرسانی تسریع نشود با یک بحران بزرگ مواجه خواهیم بود.»

در حالی مردم استان گرفتارند سیل هستند و تقریبا هیچ گونه کمک‌رسانی از سوی حکومت به سیل‌زدگان صورت نگرفته است استاندار نظام در سیستان و بلوچستان گفت: «بر اثر بارش باران و جاری شدن سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان … لطف خدا شامل حال ملت ایران شده و برف و باران سراسر کشور را فراگرفته…»

شایان ذکر است ایران تحت‌ حاکمیت ولایت فقیه نخستین کشور جهان در نرخ فرسایش خاک است. بر اثر سیاست‌های غلط گیاهانی که نگهدارنده آب و رطوبت و موجب مقاومت خاک هستند از بین رفته‌اند، خاکی که امکان جذب و نگهداری آب را ندارد به‌شدت فرسوده شده و باران‌های تند و رگباری می‌تواند به‌راحتی تبدیل به سیل شود.

شایان ذکر است در نظام ولایت فقیه بعد از جسد‌شدن سلیمانی؛ مجلس حکومت ۲۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به نیروی قدس داد اما به فاصله کمتر از یک هفته در سیل سیستان، عوامل نظام اعلام کردند که «در این مناطق امکاناتی مانند بلدوزر، لودر، گریدر و بیل مکانیکی برای بازگشایی راههای مواصلاتی و روستایی وجود ندارد و ۹۰ درصد پستها در هلال‌احمر استان بلاتصدی است.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)