انزوای بینالمللی نظام بعد از تحولات اخیر و موشک‌پرانی در عراق

پیش از تحولات اخیر بین نظام ولایت‌فقیه و جامعه بین‌المللی نظام در انزوا قرار داشت. برجام رو به موت بود، سی‌اف‌تی و پالرمو که باید تا ۱۵ بهمن ۹۸ تعیین تکلیف می‌شدند، مانند طناب دار بر گردن نظام فشار می‌آورد، قیام مردم عراق قریب به خلع ید از نظام در عراق بود، نظام در این شرایط اقدام به صدور بحران کرد اما بحران با شتاب به سوی خودش برگشت و بعد از بالارفتن تنش بین نظام و آمریکا، اکنون نظام در منتهای انزوا قرار دارد.

سرکوب قیام در ایران

وقتی در ۲۴ آبان ۹۸ در پی گرانی بنزین مردم ایران به خیابانها آمدند خامنه‌ای ابتدا نیروی انتظامی و لباس‌شخصی‌اش را برای سرکوب قیام به کف خیابان فرستاد. ۲۴ ساعت بعد، وقتی آژیرها برای خامنه‌ای به صدا درآمد که این قیام سر خاموش‌شدن ندارد مجبور شد سپاهش را که در اساسنامه ولایت فقیه وظیفه حفظ و حراست از ولی فقیه را دارد به خیابان بفرستد تا قیام را سرکوب کند.

نتیجه چیزی بود که نمی‌شود نامی جز قتل‌عام بر آن نهاد. کشتن ۱۵۰۰ نفر ظرف ۴۸ ساعت. پس از آنکه خامنه‌ای قیام را در زیر سانسور کامل، خفقان و قطعی اینترنت موقتا سرکوب کرد، به فکر چاره‌جویی افتاد تا بلکه در تلاشی مذبوح قیام را مهندسی و بحران را مدیریت کند.

صدور بحران به خارج از مرزها

برای تحقق این امر خامنه‌ای باید خط را در کشورهای دیگر می‌بست.  این قانون از روز اول حکومت ولایت فقیه بر آن همواره حاکم بوده است. ایجاد بحران در خارج از کشور برای سرکوب داخلی و جواب‌ندادن به مشکلات اقتصادی کشور.

نظام این امر را در دوران جنگ با عراق آزموده بود و بسیاری از گرو‌ه‌های مخالف را با این حربه از میدان بدر کرده بود. در سال‌ها و دهه‌های بعد نیز نظام این ترفند را بارها آزمود و از آن جواب گرفت.

شکستن هیبت پوشالی خامنه‌ای بعد از قیام مردم عراق

همزمان خامنه‌ای باید به مسئله دیگری نیز جواب می‌داد؛ قیام مردم عراق که عکس خامنه‌ای و قاسم سلیمانی را در ماه‌های اخیر با لنگه‌کفش نشانه رفته و خواستار خلع ید از نظام خامنه‌ای در عراق شده بودند.

مردم عراق چند ماه بود که به کف خیابان آمده بودند و فریاد «ایران اخراج اخراج» را سر می‌دادند. این امر بر خامنه‌ای که عراق را پیش از این، چون حیات خلوت خود می‌پنداشت بسیار گران آمده بود.

تغییر صورت مسئله در عراق و ایران

خامنه‌ای بر آن شد تا با یک تیر دو نشان را بزند؛ او به نیروهای نیابتی‌اش در عراق دستور داد تا یک پایگاه را که نیروهای آمریکایی در آن بودند مورد هجوم قرار دهند،‌ در صورت پاسخ احتمالی آمریکا، با این امر خامنه‌ای می‌خواست هم صورت‌مسئله قیام مردم عراق علیه دخالت‌هایش در عراق را به صورت‌مسئله جنگ مردم عراق علیه آمریکا تغییر دهد و هم قیام مردم ایران در آبان ۹۸ را تحت‌الشعاع صدور بحران‌اش قرار دهد تا برای مدتی هم که شده شعله‌های قیام در کف خیابان‌های ایران فروکش شود.

اشتباه محاسبه

اما این بار خامنه‌ای یک اشتباه محاسبه فاحش داشت. او نمی‌دانست وقتی قیام علیه نظامش از لبنان شروع شد و از عراق گذشت و به خیابان‌های تهران رسید و مردم این سه کشور علیه خامنه‌ای شوریدند دیگر معادلات کاملا عوض می‌شود. خیابان‌های ایران آخرین سنگر عیله ولایت فقیه هستند و در صورت تداوم بحران‌‌آفرینی در خارج از کشور، هم مردم ایران، هم معادلات منطقه‌ای و هم معادلات جهانی  علیه خامنه‌ای خواهند بود.

حمله به نیروهای آمریکایی و حاصل‌شدن اولین نتیجه برای خامنه‌ای

خامنه‌ای که از این قانون غافل بود با نیروهای نیابتی‌اش به نیروهای آمریکایی در عراق حمله کرد. لختی بعد نتیجه مدنظر خامنه‌ای بی‌تردید حاصل شد. آمریکا به نیروهای نیابتی خامنه‌ای جواب سختی در الانبار عراق داد و در یک بمباران، تعداد زیادی از این نیروها را کشت. خامنه‌ای انتظار همین را داشت.

قدم بعد حمله به سفارت آمریکا در عراق

خامنه‌ای سپس نیروهایش را به سفارت آمریکا در بغداد گسیل داشت تا قدرت‌نمایی کند و مردم عراق را نیز که به قیام برخواسته‌ بودند و پیشنهاد ۳ فرد جدید مورد حمایت خامنه‌ای برای نخست‌وزیری عراق را رد کرده بودند، بترساند و با برجسته‌کردن و تقویت روحیه نیروهای نیابتی‌اش آنها را برای جمع‌کردن قیام مردم عراق بسیج کند.

پاسخ قاطع به خامنه‌ای

اما اینجا نقطه‌ای بود که خامنه‌ای هرگز فکر نمی‌کرد که موج به سمت نظام خودش برگردد؛ حمله به سفارت آمریکا در عراق.

آمریکا بلافاصله پاسخ قاطع و دندان‌شکنی به خامنه‌ای داد و دست راست او؛ قاسم سلیمانی را که خامنه‌ای در این سال‌ها از او به عنوان هیولایی برای ترساندن و ترور مردم عراق و سوریه و لبنان و یمن و فلسطین و … استفاده می‌کرد را تبدیل به جسد کرد و نقشه‌های خامنه‌ای از این نقطه به بعد بر سرش خراب شد.

جسدگردانی در شهرهای ایران برای روحیه‌دادن به بدنه ریزشی نظام

خامنه‌ای پس از آنکه از گیجی جسد‌شدن سلیمانی اندکی بیرون آمد برای روحیه‌دادن به نیروهایش کارناوالی ترتیب داد و جسد سلیمانی را چند روز در شهر‌های ایران را چرخاند و تا می‌توانست برای این مراسم نیرو بسیج کرد.

خامنه‌ای می‌خواست این پیام را به جهان صادر کند که بعد از قیام آبان ۹۸ مردم ایران علیه خامنه‌ای، هنوز هستند عده‌ای که پشتیبان نظام هستند.

اما ضربه‌ای که به خامنه‌ای وارد شده بود بسیار بزرگتر از آن بود که با این نمایش‌ها جبران شود پس خامنه‌ای باید برای حفظ ظاهر امر هم که شده، دست به یک قدرت‌نمایی پوشالی می‌زد.

تدارک حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق

خامنه‌ای در حمله به پایگاه آمریکا که منجر به کشته‌شدن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی شد و همچنین در حمله به سفارت آمریکا خوب فهمید معادله تغییر کرده است و نمی‌‌تواند دست از پا خطا کند. از طرفی باید به نیروهایش در داخل ایران روحیه می‌داد، ناچار به حمله‌ای فقط برای «حفظ آبرو» دست یازید.

خامنه‌ای دو پایگاه نیروهای آمریکایی را در عراق هدف قرار داد.

بلافاصله ماشین تبلیغاتی نظام شروع به بزرگ‌نمایی از این حمله کرد. «ده‌ها کشته و صدها زخمی» جملاتی بود که در تبلیغات رسانه‌های نظام به این حمله منتسب شد.

اما واقعیت امر غیر از این بود و آمریکا اعلام کرد در حمله به پایگاه‌های مزبور هیچ‌کس آسیبی ندیده است.

موج محکومیت بین‌المللی نظام به خاطر تعرض موشکی به خاک عراق

بعد از آنکه ظریف پیام حمله برای «حفظ آبرو» را با بیان جمله «حمله انجام شد و تمام شد» در توئیتر خودش منتشر کرد. موج محکومیت بین‌المللی به جانب نظام شروع شد.

آمریکا سلیمانی؛ مهره کلیدی خامنه‌ای را به همراه شمار دیگری از نیروهایی خامنه‌ای در الانبار تبدیل به جسد کرد. این حملات در پی تجاوزات نظامی نیروهای نیابتی خامنه‌ای و برای دفاع از خود صورت  گرفت. اما خامنه‌ای نمی‌توانست هیچ مشروعیتی برای عملیاتی که انجام داده بود کسب کند. خامنه‌ای به خاک به کشور دیگر موشک زده بود و این آشکارا نقض قوانین بین‌المللی است.

وزارت خارجه دولت عراق که خود دست‌نشانده خامنه‌ای است، رئیس مجلس عراق، عربستان سعودی، ناتو، فرانسه،‌ آلمان، انگلیس و … حمله نظام ولایت فقیه به یک کشور دیگر را محکوم کردند.

تهدید به خروج از برجام

نظام ولایت‌فقیه بعد از جسدشدن سلیمانی اعلام کرد که گام پنجم کاهش تعهدات برجام را عملی می‌‌کند «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها را کنار می‌گذارد. برنامه هسته‌یی دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده و تحقیق و توسعه مواجه» نخواهدد بود.

این امر نیز، حتی کشورهایی را که به دنبال مماشات با ولایت بودند را به میدان محکومیت نظام آورد. تروئیکای اروپایی این اقدام نظام را سرزنش کرده و صحبت از فعال‌کردن مکانیسم ماشه به میان آوردند.

دونالد ترامپ متقابلا اعلام کرد: «ایران هرگز سلاح اتمی نخواهد داشت.»

نگاهی به وضعیت فعلی نظام

سوالی که باقی می‌ماند این است. مختصات نظام بعد از تحولات اخیر در کدام نقطه است:

نظام سلیمانی را از دست داده است

تیرش در عراق برای سرکوب قیام مردم عراق به سنگ خورده و نیروهای نیابتی‌اش نیز مورد حمله آمریکا قرار گرفته‌‌اند و قیام مردم عراق ادامه دارد

نظام تلویحا اعلام کرده از برجام خارج می‌شود بدین ترتیب متحدان اروپایی نظام که تاکنون در جبهه نظام بودند اکنون به جبهه آمریکا رفته‌اند امری که قطعا به ضرر نظام است

سی‌اف‌تی و پالرمو باید توسط نظام تا نیمه بهمن‌ماه سال جاری تعیین تکلیف شود و در صورت عدم تصویب تحریم‌های بیشتر در انتظار نظام است

بحران اقتصادی نظام بر جای خودش باقی مانده است. این امر مساوی است با تداوم قیام

حمله نظام به خاک عراق با محکومیت گسترده بین‌المللی مواجه شده است

تابلو احتمالی مذاکره نظام با غرب، رو به موت است و در صورت مذاکره، نظام در موضع کاملا ضعیف در مقابل غرب خواهد بود

در صورت بحران‌آفرینی احتمالی نظام در آینده، پاسخ نظام با قاطعیت بیشتری داده خواهد شد

و در روز جمعه ۲۰ دی، ایالات متحده دور جدیدی از تحریم‌ها علیه نظام را اعلام کرد که نزدیکان خامنه‌ای و بخشی از حوزه معدن و صنایع نظام را در بر می‌گیرد. هشت شخص ارشد نظام از جمله رییس بسیج و دیگر مقامات رسمی نزدیک به خامنه‌ای  تحریم شدند.

از این مختصات، جز انزوای مرگبار نمی‌شود تعبیر دیگری کرد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)