صیادان قربانی گرانی ۲۰۰ درصدی بنزین

بعد از سهمیه‌ بندی و افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین در آبان ۹۸، یکی از اقشاری که قربانی این سیاست حکومت ولایت فقیه شدند صیادان هستند. این قشر در سهمیه‌بندی مشمول دریافت سهمیه نشدند و فعالیت آنها تحت تاثیر گرانی بنزین قرار گرفته و به حالت تعطیل درآمده است.

پس از افزایش نرخ بنزین در آبان ۹۸، صیادان در استان‌های بندری کشور خواستار تعیین سهمیه برای قایق‌های بنزینی خود شدند. در بحبوبه قیام آبان ۹۸ که به خاطر گرانی و سهمیه‌بندی بنزین انجام شد سران و مهره‌های ولایت فقیه در ترس از افزایش و گسترش قیام وعده‌هایی مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به صیادان دادند اما با گذشت بیش از یک‌ماه خبری از سهمیه بنزین صیادان نیست و صیادان با بنزین ۳۰۰۰ تومانی امکان ادامه فعالیت را ندارند.

بعد از گرانی و سهمیه‌بندی بنزین سازمان‌های دولتی و مجلس حکومت بارها وعده دادند که سهمیه سوخت قایق‌های صیادی افزایش خواهد یافت اما تا کنون نه تنها این سهمیه شاهد هیچ گونه افزایشی نبوده است بلکه همان ۴۰۰ لیتر بنزین مصوب و تعیین‌شده نیز تا کنون به صیادان تعلق نگرفته است.

پرویز محبی سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در تاریخ ۲۹ آذر ۹۸ در این‌باره گفت: «تا به حال هیچ ابلاغیه‌ای مبنی بر تخصیص سهمیه سوخت به صیادان صادر نشده است.»

لازم به ذکر است حداقل ۱۵۰ هزار نفر در کشور با قایق صیادی امرار معاش می‌کنند و در صورت عدم اختصاص سهمیه بنزین از ادامه صید محروم خواهند شد.

آمارهای رسمی از وجود ۸۰۰۰ قایق صیادی که با بنزین کار می‌کنند خبر می‌دهند که هر کدام ماهیانه به ۱۲۰۰ لیتر بنزین نیاز دارند که این بنزین باید با نرخ دولتی تامین شود اما تاکنون چنین امری تحقق نیافته است. البته شایان توجه است که تعداد قایق‌های صیادی به مراتب از این رقم بالاتر است اما در آمارهای رسمی گنجانده نمی‌شوند.

غلامرضا دهقانی؛ رئیس اتحادیه صیادی خوزستان اخیرا شمار قایق‌های صیادی را بیشتر از آمار رسمی دانست. به گفته دهقانی «دو برابر قایق‌های مجاز، قایق غیرمجاز وجود دارد.» با توجه به اظهارات دهقانی ۱۶هزار قایق صیادی در خوزستان وجود دارند که از نظر حکومت غیرمجاز به شمار می‌روند و قطع یقین از بنزین سهمیه‌ای محروم خواهند بود.

دهقانی روز چهارشنبه ۴ دی در گفتگو با ایلنا درباره عدم دریافت بنزین سهمیه‌ای مشخص‌شده در طرح گرانی بنزین توسط صیادان گفت: «هنوز هیچ صیادی در هیچ استانی یک لیتر بنزین سهمیه‌ای هم نگرفته است.»

دهقانی افزود: «با گرانی بنزین صیادان زیادی نمی‌توانند به دریا بروند، چون صید با بنزین سه هزار تومانی نمی‌صرفد. الان بیش از یک ماه است صیادان بیکار هستند و برخی آنها به نان شب محتاج‌اند. آنها بعضا در حرف‌هایشان می‌گویند که باید به دنبال کار دیگری بروند. حتی کسانی هستند که می‌گویند در فکر جور کردن یک سه چرخه هستند تا ضایعات جمع کنند.»

منابع از  وجود ۱۵۰ هزار نفر در شهرهای ساحلی ایران خبر می‌‌دهند که از طریق صیادی امرار معاش می‌کنند.

سلیمان آراییش، رئیس اتحادیه صیادی استان سیستان و بلوچستان نیز مدتی پیش اعلام کرد: «سهمیه‌ای برای صیادان در نظر گرفته نشده، حال آنکه افزایش قیمت بنزین منجر به افزایش چشمگیر هزینه‌های صید و به تبع آن قیمت تمام شده ماهی می‌شود.»

وضعیت صیادان در استان‌های شمالی کشور نیز از همکاران جنوبی آنها بهتر نیست.

دستکم ۴۲۰۰ صیاد در شمال کشور به صیادی مشغولند اما از بنزین سهمیه‌ای نصیبی نمی‌برند.

حال معیشت صدها هزار نفر در هفت استانی که در آن صیادی وجود دارد با گرانی بنزین به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار گرفته است. از طرف دیگر به گل نشستن قایق‌های صیادی در سواحل کشور روی بسیاری از کسب و کار‌های دیگر در سراسر کشور که به صورت مستقیم با صید و صیادی در ارتباط هستند، تاثیر می‌گذارد. اما در حکومت ولایت فقیه هیچ کس پاسخگوی این امر نیست.

شایان ذکر است در اولین ساعات روز ۲۴ آبان ۹۸ بنزین در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه سهمیه‌بندی و با افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت با قیمت ۳۰۰۰ تومان عرضه شد. امری که منجر به اعتراضات مردمی گسترده در سطح کشور شد.

حکومت این اعتراضات را به خاک و خون کشید. سازمان مجاهدین خلق و پس از آن رویترز در چند روز اخیر اعلام کرده‌اند که شمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ در  اعتراض به گرانی بنزین ۱۵۰۰ نفر بوده است.

حکومت ولایت فقیه در حالی این آمار را رد می‌کند که تا کنون حاضر به اعلام آمار رسمی کشتار مردم نشده است.

برخی ناظران معتقدند حکومت قصد دارد با طرح «تفکیک» کشته‌شدگان یا با تهدید و تطمیع برخی خانواده‌های کشته‌شدگان آمار را کاهش دهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com