کوت‌عبدالله در محاصره فاضلاب و بی‌کفایتی حکومت

کوت عبدالله مرکز شهرستان کارون شهر جدیدی است که در زمستان سال ۹۱ با ایجاد شهرستان کارون از شهرستان اهواز جدا شد و به ‌عنوان مرکز این شهرستان قرار گرفت که از ادغام مناطق کوت عبدالله، استیشن، خزامی، درویشیه، شریعتی‌، کوت نواصر، کوی منتظری، گاومیش آباد، گندمکار و هادی‌آباد ایجاد شده است. با وجود گذشت چند روز از اتمام بارش‌ها در خوزستان اما همچنان مردم شهرستان کارون و به ‌ویژه شهر کوت‌عبدالله با مشکل عدم دفع فاضلاب مواجه هستند.

فاضلاب محله کوت‌عبدالله که به صورت سنتی با سیستم جوی‌های روباز با فاضلاب خانگی مرتبط شده، دچار گرفتگی شده است. دریاچه‌ای از فاضلاب در میان خانه‌های این محله تشکیل شده، آلودگی‌های شهری و فاضلاب به دیوارهای خانه‌ها نشت کرده، وارد زیرزمین خانه شده و یا در مواردی حتی پس از بارندگی وارد منازل مسکونی می‌شود. به دلیل ریزش خیابان‌های نم کشیده با آب فاضلاب، زباله‌های خانگی نیز جمع آوری نمی‌شوند و در تپه‌هایی در انتهای کوچه‌ها انباشته شده و بعد از چند وقت توسط شهروندان سوزانده می‌شوند.

بعد از بارندگی اخیر آب‌گرفتگی معابر در کوت‌عبدالله تا حدی جدی بود که بسیاری از اهالی به‌ناچار از فرستادن فرزندان خود به مدرسه منصرف شدند. در برخی خیابان‌ها آب فاضلاب به داخل منازل ورود کرده است و اهالی منازل خود را ترک کرده‌اند. بالا آمدن سطح فاضلاب شهری و ورود آن به سیلاب در کوت‌عبدالله، سلامت شهروندان این منطقه را با خطر جدی روبرو کرده است. شماری از ساکنان این منطقه برای حفظ سلامتی‌ خود و فرزندانشان مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند. به گفته اهالی کوت‌عبدالله سه سال است که این منطقه با مشکل مواجه است و عوامل حکومت به جز دادن وعده رسیدگی، هیچ گونه کار اجرایی برای رفع مشکل انجام نداده‌اند.

متاسفانه پساب خانه های مردم را در بر گرفته و  بسیاری از شهروندان این منطقه جایی برای خوابیدن نداشته و به دلیل اینکه مجبور به جمع کردن وسایل زندگی خود شده‌اند در حال حاضر مستاصل و بلاتکلیف هستند.

در کوت‌عبدالله ۱۶۰ کیلومتر کانال روباز برای دفع آب‌های سطحی وجود دارد اما به دلیل نبود شبکه دفع فاضلاب از این کانال‌ها برای دفع فاضلاب استفاده می‌شود لذا تجمع آبهای سطحی و فاضلاب منجر روان‌شدن فاضلاب به خیایانها و خانه‌های شهروندان می‌شود.

ورود فاضلاب به رودخانه کارون

ورود فاضلاب شهرهای خوزستان به کارون، سابقه ای بیست و چند ساله دارد؛ فاجعه ای زیست محیطی که سلامت مردم خوزستان و محیط زیست را به صورت مستقیم در تیر رس قرار داده و سالیانه میلیون ها متر مکعب فاضلاب را به جان محیط زیست می اندازد.

از فاضلاب شهری گرفته تا فاضلاب های بیمارستانی و فاضلاب کشتارگاهها و … که هریک آسیب و خطرات بسیاری برای محیط زیست و مردم خوزستان به همراه دارد. البته این، فارغ از ورود پساب‌های نیشکری است که راه به کارون می‌یابند و سلامت مردم را به چالش می‌کشند.

سودجویی شهرداری و صدور مجوز ساخت در محل دفع فاضلاب

شایان ذکر است درگذشته فاضلاب و آب‌های سطحی در حاشیه شهر در منطقه «بحره» دفع می‌شد اما در سال‌های اخیر در این اراضی ساخت‌وساز شده است و حالا امکان هدایت آب‌های سطحی و فاضلاب به این منطقه وجود ندارد. نواب حاجیان؛ شهردارد کوت‌عبدالله در پاسخ به اینکه چرا مجوز ساخت و ساز منطقه بحره داده شده است گفت: «متاسفانه مسئولان شهرداری وقت برای برخی از این ساخت و سازها مجوز صادر کرده‌اند.»

مسئولیت فاضلاب کوت‌عبدالله به آبفا برنمی‌گردد!

احمد باقری؛ قائم‌مقام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با رد جاری‌شدن فاضلاب در این منطقه اعلام کرده است: «حجم آب جمع شده در این شهر متعلق به آب باران است و مسئولیت آن به آبفا بازنمی‌گردد.» علاوه بر کوت‌عبدالله سایر نواحی اهواز هم وضعیت بهتری ندارند. فرونشست زمین در خیابان شریعتی اهواز در روز یکشنبه ۱۷ آذر ۹۸ باعث افتادن یک دستگاه اتوبوس شهری در چاله شد.

۱۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب فرسوده

احمد باقری درباره فرسودگی شبکه فاضلاب اهواز گفته است: «حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز معادل ۵۵ درصد کل شبکه فرسوده است.»

وعده استاندار

در حالی که در چند روز اخیر فاضلاب به منازل مردم در کوت‌عبدالله راه پیدا کرده است استاندار خوزستان کاری به جز دادن وعده نکرده است. غلامرضا شریعتی روز ۱۷ آذر اعلام کرد «فاضلاب اهواز نیز یک مشکل جدی محسوب می‌شود … اگر ایستگاه پمپاژ و کلکتورها ساخته شود تا هفتاد درصد مشکلات این بخش حل می‌شود.»

این در حالی است که عوامل حکومت اعلام کرده‌اند در شهر اهواز روزانه ۳۰۰ تماس با سامانه ۱۲۲ برقرار می‌شود که حدود ۵۰ مورد شکایت آب و ۲۵۰ مورد در خصوص مشکلات فاضلاب است.

مشکل نشتی فاضلاب کوت‌عبدالله و گرفتار کردن شهروندان سالهاست که ادامه دارد. صبح روز شنبه ۱۹ آبان۹۷ جمعی از ساکنان کوت عبدالله در اعتراض به تداوم آبگرفتگی خیابانها و معابر بدلیل عدم تکمیل و نارسایی شبکه‌های فاضلاب و دفع آب‌های سطحی و کم‌کاری شهرداری کوت عبدالله و اداره ابفا، در مقابل فرمانداری کارون دست به تجمع و اعتراض زدند.

چندی پیش نیز در شهریور ۹۸ کارگران معترض شهرداری در کوت‌عبدالله به علت دریافت نکردن حقوق‌ معوقه ۸ماهه‌ی خود فاضلاب را در محوطه شهرداری تخلیه کردند.

کوت‌عبدالله و قیام آبان ۹۸

خبرگزاری تسنیم در مورد مشکلات فاضلاب کوت‌عبدالله می‌نویسد: « منطقه کوت‌عبدلله چسبیده به شهر اهواز در هفته‌های اخیر پس از افزایش قیمت بنزین شاهد اعتراضات مردمی بود که با حضور برخی اغتشاشگران منجر به بروز برخی حوادث شد. اما اکنون که شرایط عادی شده در حالی که انتظار رسیدگی بیشتری از سوی مسئولین نسبت به مشکلات این مناطق وجود دارد متاسفانه شاهد بی‌تدبیری در این رابطه هستیم. به طوری که با وجود مشکلات چند ساله در سیستم دفع فاضلاب شهری این مناطق ، شاهد اقدام موثری برای حل این معضل نبودیم و هر ساله پس از بارندگی‌های محدودی آب‌گرفتگی های بسیاری اتفاق می‌افتد. سوال اینجاست که چرا پیش از وقوع اعتراضات و بحرانهای امنیتی ناشی از مطالبات مردمی مسئولین برای حل مسائل آنان وارد عمل نمی‌شوند؟»

به نظر می‌رسد مشکل سران حکومت با کوت‌عبدالله بیش از این چیزهاست. مشکل می‌توان باور کرد با وجود میلیاردها دلار ثروت طبیعی در خوزستان مردم این استان حداقل امکانات رفاهی را نداشته باشند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com