ایران، عراق و لبنان، زمین در همه جای زیر پای ولایت فقیه سست و لرزان است

در حالیکه در آبان ۹۸ مردم ایران به خیابانها آمدند و آغاز پایان حکومت ولایت فقیه را فریاد زدند، تحولات در عراق و لبنان نیز نشان می‌دهد سیر تحولات در همه کشورهایی که زمانی محل دخالت‌های حکومت ولایت فقیه بود اکنون علیه ولایت فقیه شده است. آخرین نمونه آتش‌زدن کنسولگری ولایت فقیه در شهر شیعه‌نشین نجف و ورود مسلحانه عشایر عراق به تظاهرات این کشور است.

تظاهرات در عراق

اعتراضات مردمی در عراق از اول اکتبر ۲۰۱۹ برابر با ۹ مهر ۹۸، شروع شد به سرعت این انقلاب به نام انقلاب تشرین (اکتبر) نامیده شد.

این اعتراضات که در ابتدا به صورت آرام برگزار می‌شد توسط فعالان مدنی در رسانه‌های اجتماعی سازماندهی شد و هدف از برگزاری آن اعتراض به ۱۶ سال فساد، بیکاری و خدمات عمومی ناکافی بود اما به سرعت به فراخوان برای براندازی حکومت و توقف مداخله حکومت ایران در عراق انجامید.

اعتراضات از ۱۶ مهر متوقف اما از ۲ آبان از سر گرفته شد.

در روز یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸ معترضان عراقی در نجف، خیابان اصلی منتهی به فرودگاه بین‌المللی این شهر را، از خیابان «خمینی» به خیابان «شهدای انقلاب تشرین / اکتبر» تغییر دادند. امری که به وضوح خشم حکومت ولایت فقیه را برانگیخت.

در چندین مورد مردم عراق به کنسولگری‌های ولایت در شهرهای مختلف از جمله کربلا حمله کردند اما نقطه عطف را شاید بتوان آتش‌زدن کنسولگری ولایت فقیه در نجف نامید. عملی که اعتراضات در عراق را وارد فاز جدیدی کرد و برخی از عشایر عراق مسلحانه به میدان آمدند.

در روز چهارشنبه ۶ آذر ۹۸  معترضان عراقی در نجف به کنسولگری حکومت در این شهر حمله کرده و آنرا به آتش کشیدند. ماموران و کارکنان کنسولگری حکومت قبل از ورود معترضان به داخل از درب پشت ساختمان فرار کردند.

حکومت مانند تمامی اعتراضاتی که در ایران به وقوع پیوسته است مدعی شد که این اعتراضات از جای دیگری هدایت می‌شود؛ قاسم جاسمی عضو مجلس حکومت مدعی شد: «اغتشاشاتی که در عراق رقم می‌خورد کار مردم و دولت این کشور نبوده و از جای دیگری هدایت می‌شود… دشمنان جمهوری اسلامی به‌دنبال ایجاد تنش میان عراق و ایران هستند.»

لبنان

در لبنان نیز از شب پنجشنبه ۱۷ اکتبر برابر با ۲۵ مهر ۹۸ ، مردم لبنان در اعتراض به وضع مالیات جدید دست به تظاهرات زدند و هنگام ورود به مرکز شهر و اطراف آن، خیابانهای بسیار مهمی را که به غرب و شرق بیروت وصل می‌شدند را مسدود کردند. این تظاهرات در روزهای بعد بلافاصله تبدیل به اعتراض به گروه‌های مورد حمایت حکومت ولایت فقیه منجمله «حزب‌الله» شد. احزاب مورد حمایت حکومت ولایت فقیه که تلاش می‌کردند تا اعتراضات را متوجه خود نبینند سرانجام در روزهای اخیر و در پی آنکه مستقیما توسط مردم لبنان مورد اعتراض قرار گرفتند در روز و شب دوشنبه ۴ آذر نیروهای «حزب‌الله» و «امل» به معترضان مخالف دولت و طرفداران سعد حریری نخست‌وزیر لبنان حمله کردند. نیروهای حزب‌الله و امل با موتورسیکلت و باتوم و چماق به چادرهای معترضین حمله کرده و آنها را به آتش کشیدند. بدین ترتیب جنگ بین مردم لبنان و نیروهای مورد حمایت حکومت ولایت فقیه به مرحله بلوغ خود در لبنان رسید.  

قیام آبان ۹۸ در ایران

حکومت ولایت در سالها و ماه‌‌های اخیر هر گاه نیاز داشت تا به نیروهای داخلی خود که در معرض ریزش بودند روحیه دهد صحبت از «عمق استراتژیک» نظام می‌کرد و کشورهای عراق، لبنان، سوریه و … و دخالت‌های تروریستی‌اش در این کشورها را خاطرنشان می‌کرد. اما به ناگاه با پیام روشنی در این کشورها مواجه شد.

مردم عراق و لبنان با تظاهرات خود حرف روشنی را به حاکمان تهران فرستاندند؛ سرزمین ما هرگز سرزمین شما نخواهد بود. در حالی که ولایت فقیه مستاصلانه به مقابله با مردم این کشورها از طریق نیروهای نیابتی خودش می‌پرداخت غافل از بود که آتش این اعتراضات به زودی دامن خودش را در ایران خواهد گرفت.

در ۲۴ آبان آتشزنه این امر گرانی و سهمیه‌بندی بنزین بود.

تجربه‌ها به ما می‌گویند که راه تغییر را با حریر فرش نکرده‌اند؛ و اینکه تحولات بزرگ سختی خودشان را دارند وقتی که هدف تغییر حکومتهاست و نه تنها روش‌ها.

حال به نظر می‌رسد مردم خاورمیانه فراتر از مردم ایران به روشنی دریافته‌اند که با وجود حکومت ولایت فقیه آرامش نهالی است که در خاک خاورمیانه هرگز ریشه نخواهد دواند و به دنبال درمان این دردند. زمین در همه جای زیر پای ولایت فقیه سست و لرزان است و ترس از این اجماع منطقه‌ای مردم خاورمیانه علیه ولایت فقیه در بین عوامل حکومت عیان‌تر از روز است. به نحوی که آشکارا بعد از حمله به کنسولگری حکومت در نجف فغان سر می‌دهند که «اعتراضات عراق مردمی نیست؛ هدف ایران است»

ورود مسلحانه عشایر در ناصریه، نقطه‌عطف درخشانی در مسیر آزادی عراق از یوغ استبداد دینی حاکم بر ایران بود و تاریخچه خونین قیام دو ماهه در عراق را ورق خورد. توفان انقلاب دموکراتیک عمق استراتژیک ولایت فقیه را در عراق و لبنان درنوردید و آتشفشان قیام در ایران نشان داد که با خامنه‌ای و دست نشاندگانش سر سازگاری ندارد. خلق‌های این منطقه از جهان سرنگونی استبداد دینی و دست‌نشاندگان و مزدوران آن را اراده کرده‌اند. بر زنجیرهاست که گسسته شوند. بر تاریخ و سرنوشت است که اراده پیروزمند خلقهایمان را بپذیرند.

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com