قطع اینترنت در ایران و به گروگان گرفتن مردم ایران

به دنبال افزایش نرخ بنزین در ایران اعتراضات گسترده مردمی در ایران شکل گرفت. به دنبال گستردگی اعتراضات حکومت ولایت فقیه اقدام به قطع اینترنت کرد تا صدای مردم ایران به خارج از مرز‌ها نرسد. تحلیلگران بر این باورند که این اقدام گروگانگیری سیاسی است.

گران‌شدن بنزین

بنزین در ایران در بامداد ۲۴ آبان ۹۸ گران شد. متعاقب آن اعتراضات مردمی گسترده‌ای در کشور شکل گرفت. گسترش این اعتراضات و خبررسانی از طریق شبکه‌های اجتماعی در شرایطی که حکومت ایران از نخستین حکومت‌های سانسور در جهان است باعث شد تا حکومت برای جان به در بردن از این اعتراضات که معنای دیگر آن تغییر رژیم است از ساعت ۶ عصر روز شنبه ۲۵ آبان دست به قطع کامل اینترنت در ایران بزند.

خسارت ۳۰۶ میلیون دلاری قطع اینترنت در ۵ روز

بررسی‌های سایت «نت‌بلاکز» که قطعی و اختلال در اینترنت را رصد می‌کند، نشان می‌دهد که میزان خسارت ناشی از قطع اینترنت در ایران ظرف تنها ۶ روز اول بیش از ۳۶۷ میلیون دلار بوده است. این رقم با توجه به دلار ۱۲۰۰۰ تومانی در ایران، معادل ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. این در حالیست که در روز جمعه ۱ آذر روزنامه مردم‌سالاری از خسارت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری قطع اینترنت در یک هفته اخیر خبر داد.

ترس از تغییر حکومت عامل اصلی قطع اینترنت

ترس از گسترش اعتراضات و تغییر حکومت به حدی است محمدرضا باهنر عضو مجلس حکومت در ۲۹ آبان گفت: «در روز ابتدایی اجرای این طرح وزارت ارتباطات حدود ۲۴ ساعت با تاخیر اقدام به قطع اینترنت کرد. اگر تعللی در این زمینه بوده باید به این موارد رسیدگی شود چراکه این مساله شوخی نیست و هزینه‌های سنگینی برای کشور دارد.»

چه کسی دستور قطع اینترنت را داد

قطع اینترنت با تصویب شورای امنیت کشور صورت گرفته که زیر نظر وزیر کشور روحانی؛ رحمانی فضلی است. با این اقدام یکبار دیگر شعار دانشجویانی که در دی ۹۶ در اعتراضات خود شعار «اصلاح‌طلب اصولگرا دیگه تموم ماجرا» سر دادند طنین‌انداز شد که در حکومت ولایت فقیه صحبت از دوجناح‌کردن شوخی‌یی بیش نیست و همه افراد سرسپرده ولی فقیه آن هستند.

محکومیت‌های بین‌المللی

وزارت خارجه آمریکا ۲۰ نوامبر۲۰۱۹ اعلام کرد: «رژیم ایران به تظاهراتهای گسترده بیرحمانه پاسخ داده است. اینترنت را قطع کرده است. اما مردم شجاع ایران سرکوب این رژیم را رد می‌کنند. حقیقت بیرون می‌آید و جهان آنها را می‌شنود.» مایک پمپئو نیز گفت: «جمهوری اسلامی باید خشونت علیه مردم خود را متوقف کند و باید به فوریت توانایی دسترسی به اینترنت آزاد و باز را برای تمام مردم ایران بازگرداند.»

محکومیت قطع اینترنت توسط عفوبین‌الملل

روز سه‌شنبه ۲۸ آبان، عفو بین‌الملل گزارش داد که «از زمان آغاز اعتراضات به قطع یارانه سوخت در آخر هفته، دست کم ۱۰۶نفر کشته شده‌اند. در این گزارش از فیلمها و حسابهای شاهدان عینی، نام می‌برد که به‌خاطر محدودیتهای اینترنت، در تلاشی پیچیده به خارج از کشور نشت کرده‌اند. این نشان‌دهنده تلاش ایرانیان عادی برای به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد میزان اعتراضات جاری با وجود عدم دسترسی به رسانه‌های اجتماعی و اخبار بین‌المللی است.»

عفو بین‌الملل همچنین در حساب توئیتری خود در روز جمعه ۱ آذر نوشت: «به نظر می‌رسد مقامات ایرانی نمی‌خواهند که ما ببینیم  چطور آنها به تظاهرات کنندگان از سقف ساختمان های دولتی مانند این فیلم شلیک می‌کنند.» اما دیر یا زود این تصاویر و اخبار کشتار، دستگیری‌ها و شکنجه‌ها انتشار خواهد یافت و حکومت باید در مقابل آن پاسخگو باشد.

یک سوال؟

سوالی که پیش می‌آید اینست که حکومت حاکم بر ایران که مدعی پایان‌یافتن تظاهراتهاست پس چرا اینترنت را در ایران مسدود نگه داشته است؟

عمده تحلیلگران بر این باورند که قیام و اعتراضات در ایران همچنان ادامه دارد و حکومت نمی‌خواهد تصاویر و ویدئوهای سرکوب و کشتارش از شروع اعتراضات به بیرون از مرزهایش درز پیدا کند. از سوی دیگر در زیر پرده سانسور و قطع اینترنت حکومت با استفاده از تصاویر ویدئویی که خودش ضبط کرده است اقدام به دستگیری جوانان می‌کند.

تحریم وزیر ارتباطات حکومت

در ادامه محکومیت بین‌المللی قطع اینترنت، در روز جمعه ۱آذر تحریم‌های جدید خزانه‌داری ایالات متحده علیه محمد جواد آذری جهرمی، وزیر فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، به‌خاطر نقش وی در سانسور گسترده اینترنت ایران، تصویب و اجرایی شد.

حکومت ولایت فقیه می‌خواست با قطع اینترنت مردم ایران را از جهان قطع کند اما به نظر می‌رسد این امر بیشتر به سویی گام برمی‌دارد که حکومت و سران آن را از جهان قطع و سرنوشت آن را برای همیشه رقم خواهد زد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com