مدرسه‌ای برای «آقازاده» و ۱۴۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل!

چندی پیش پخش فیلمی از طیبه ماهروزاده؛ همسر غلامعلی حداد عادل در شبکه ۴ تلویزیون حکومت ولایت فقیه باعث واکنش بسیاری در میان مردم ایران در شبکه‌های اجتماعی شد. همسر حداد عادل در یک گفتگوی تلویزیونی مدعی شد «مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کردیم، چون وقتی پسرم به سن دبیرستان رسید و می‌خواست به رشته علوم انسانی برود، مدرسه مناسبی برایش وجود نداشت».

واکنش‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی گستره‌ای از خشم، تنفر و تمسخر را به سوی این خانواده حکومتی و کلیت حکومت گسیل داشت.

در ادامه پرده‌های دیگری کنار رفت.

از جمله اینکه «آقازاده»‌ی حداد عادل هم اکنون دارای ۹ شغل است.

همچنین مشخص شد که از مجموعه مدارس فرهنگ تهران چهار مدرسه غیر انتفاعی زیر نظر خانواده حداد عادل تاسیس شده و خانواده او در حال حاضر مدیریت آن‌ها را برعهده دارند.

۱) دبیرستان دخترانه فرهنگ در خیایان الهیه،

 ۲) دبستان پسرانه مهر فرهنگ در خیابان ظفر،

 ۳) دبستان دخترانه فرهنگ در اتوبان صدر

۴) دبیرستان پسرانه فرهنگ در خیابان سید خندان از جمله مدارس زیر نظر خانواده حداد عادل  است.

در ادامه امیرحسین فتاح پسر پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان حکومت افشا کرد که  یکی از مدارس حدادعادل برای بنیاد مستضعفان است که سال‌هاست اجاره‌ای بابت آن پرداخت نشده است.

رویداد ۲۴ از روزنامه‌های حکومتی در گزارشی از این موضوع نوشت: «ساختمان خیابان الهیه از سال ۷۲ در اختیار غلامعلی حداد عادل است. در طول ۲۶ سال فعالیت دبیرستان فرهنگ، چیزی که باید به مالک ساختمان الهیه بایت اجاره‌بها پرداخت می‌شد معادل ۳۶ میلیارد تومان است.»

اظهارات تنفربرانگیز همسر حداد عادل، به همراه افشای دزدی ۳۶ میلیاردی فقط از یک مدرسه، به همراه ۹شغله بودن «آقازاده»اش در ۹ آبان تنها یک روز بعد از آن در تلویزیون حکومت پخش شد که روز ۸ آبان رسانه‌های حکومتی به نقل از احمدرضا پرنده «مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» اعلام کردند در سال تحصیلی ۹۸ ـ ۹۷، ۱۴۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور شناسایی شدند.

این در حالی است که ۷۸۰ هزار دانش‌آموز۱۲ تا ۱۷ ساله هم به دلایل مختلف در سالیان اخیر ترک تحصیل کرده‌اند.

 اگرچه همواره فقر و مشکلات اقتصادی به عنوان عامل اصلی در بازماندن دانش‌آموزان از تحصیل مطرح می‌شود اما چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس ولایت فقیه، در گزارشی در کنار عامل فقر، دسترسی نداشتن دانش‌آموزان  به امکانات آموزشی یا به بیان ساده‌تر، کمبود مدرسه را از عوامل مهم در این زمینه دانست.

روند پولی شدن آموزش، مانند آنچه خانواده حداد عادل در این سالیان انجام داده‌اند، مهمترین مساله‌ای است که کودکان را از چرخه تحصیل حذف کرده است. در روند پولی سازی آموزش، آموزش کالایی فرض می‌شود که در صورت توان مالی و قدرت خرید، می‌توان از آن استفاده کرد.

الگوی کالایی‌سازی آموزش در صدد آن است تا آموزش و برخورداری از آن را همانند دیگر کالاهای قابل خرید و فروش در بازار، به نوعی «امتیاز» تبدیل کند، امتیازی که فقط اقشار و طبقاتی از آن برخوردار می‌شوند که توانایی مالی تهیه آن را داشته باشند. بخوانید حکومتگران و «آقازاده»هایی مانند فرزند حداد عادل!

قصه کودکان بازمانده از تحصیل قصه دیروز و امروز نیست، سال‌هاست این قصه ادامه دارد، کودکان بازمانده از تحصیل، روی دیگر سکه‌ای است که در پشت آن پدیده «آقازاده»ها حک شده است.

امری که فقط با پایان پذیرفتن حاکمیت ولایت فقیه پایان خواهد پذیرفت.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com