ویروس جدید کرونا (کووید-‏‏۱۹)‏ یک سال است که در ایران بیداد میکند. از همان روزهای اول رهبری ج ا  پاندمی کرونا  را نخست کتمان کرد، سپس آن را کم خطر و پس از آن یک توطئه قلمداد نمود و بعدأ به شیوه ای   بد و بی هنجار مدیریت کرد. این سیاست ناراستگوئی و قلبِ واقعیت منجر به گسترش سریع بیماری کرونا در کشور شد. با وجود زحمات جانفرسای کادر پزشکی در بیمارستانها، کنترل پاندمی که دیرهنگام آغاز شده بود، میسر نشد و بیش از دویست نفر از این بزرگواران فداکار به همراه شمار زیادی از شهروندان جان باختند.

 

رهبر جمهوری اسلامی در مصاحبه اخیر خود در مورد واکسن های آمریکائی و انگلیسی  با بی توجهی به دانش بشری  جان میلیون ها ایرانی را فدای انگاره های ایدئولوژیک میکند. او واکسنی را تحریم میکند که بیاری همکاری جهانی، پس از  تحقیقات چند مرحله ای و آزمایش بر روی  ده ها هزار نفر،  ازسوی  جامعه بین المللی علوم پزشکی پذیرفته و تجویز شده است. این حکم حکومتیِ رهبر جمهوری اسلامی, شهروندان ایران را از  استفادۀ این واکسن ها برای  جلو گیری از ابتلا و شیوع بیشتر در ایران محروم و زمینه انتشار آن را به دیگر کشورها و نتیجتأ ختم این بیماری خطرناک را غیر ممکن میسازد. 

 

پایه ای ترین حق از زمرۀ حقوق بشر حق حیات است. کمیته دفاع از حقوق بشر و کادر پزشکی حقوق بشر در ایران- وین این تصمیم نابخردانۀ رهبر جمهوری اسلامی در کم بها دادن به جان وبه خطر انداختن سلامتی ایرانیان را به شدت تقبیه میکنند. آین تصمیم نشانه اشکاری است که ما را وامیدار درخواست کنیم که حکومت ایدئولوژیک باید از سیاسی کردن هستی و سلامت شهروندان ایران دست بردارد و بهداشت آنان را  به کارشناسان و پزشکان مجرب در این حوزه  واگذار کند.

از جامعه پزشکی ایران هم خواستاریم که از موقعیت خود استفاده کرده و نیازمندی کشور برای تهیه واکسن های مورد قبول جامعه پزشکی جهانی را به مسئولین بفهمانند. مردم ایران سزاوار اقدام سریع برای مصون ماندن و خاتمه دادن به این بیماری واگیردار مرگبار هستند. حیات اصلی ترین حق بشر است.

 

وین, ۱۲ ژانویه ۲۰۲۱  

(۱۳۹۹/۱۰/۲۲)


 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)