فراخوان به رعد الحسین برای تشکیل کمیسیون تحقیق درباره قتل‌عام ۶۷

چهار سازمان غیردولتی در بیانیه‌یی مشترک خطاب به زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق ‌بشر سازمان ملل متحد، خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق درباره قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ شدند.

فراخوان به رعدالحسین

 همزمان با سخنرانی کمیسرعالی حقوق‌ بشر سازمان ملل متحد؛ زید رعدالحسین در روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور۹۶ در افتتاحیه‌ی سی و ششمین اجلاس شورای حقوق ‌بشر ملل‌متحد در ژنو، چهار سازمان غیردولتی در بیانیه‌یی مشترک خطاب به زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق درباره قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ شدند.

در این بیانیه که توسط «حزب رادیکال»، «انجمن بین‌المللی ادموند رایس سنتر»، «انجمن بین‌المللی حقوق‌بشر زنان» و «انجمن بین‌المللی توسعه آموزش»، امضا شده، آمده است: «ما سازمانهای امضاکننده زیر معتقدیم که اعدام‌های جمعی فراقضایی زندانیان سیاسی در رژیم ایران در سال ۱۹۸۸ و ضرورت پایان دادن به مصونیت مجازات آمران و عاملان این جنایت، تشکیل یک کمیسیون تحقیق توسط سازمان ملل را ضروری می‌کند و از شما می‌خواهیم این کار را آغاز و تسهیل کنید».

به گزارش العربیه طبق این بیانیه «در دوره بین ماههای ژوئیه و اکتبر سال ۱۹۸۸ هزاران نفر از زندانیان سیاسی در ایران، اکثراً در چند هفته نخست با حکم خمینی، اعدام شدند».

«هیئت مرگ»

سازمانهای امضاکننده به مسئولیت «کمیته مرگ» متشکل از حسینعلی نیری، «قاضی شرع»، مرتضی اشراقی، «دادستان» و مصطفی پورمحمدی نماینده وزارت اطلاعات در این اعدام‌ها اشاره کردند. این کمیته اجرای حکم اعدام زندانیان سیاسی عمدتاً از اعضای سازمان مجاهدین خلق و نیز زندانیان سیاسی متعلق به سایر گروه‌های سیاسی را برعهده داشت.

ابراهیم رئیسی، «معاون دادستان» تهران در سال ۶۷ که در انتخابات ریاست جمهوری! سال۹۶ حکومت ولایت فقیه، کاندیدای محبوب! خامنه‌ای بود، جزء این هیئت بوده است.

اهمال

بر اساس این بیانیه «این حقایق توسط صاحب‌منصبان سازمان ملل به خوبی شناخته شده و در سال ۱۹۸۸ گزارش شده بود، اما متأسفانه از آن زمان در دستور کار سازمان ملل‌متحد قرار نگرفته است.»

جنبش دادخواهی  نقطه شروع محاکمه‌ی عاملان جنایت

این ۴سازمان غیردولتی در ادامه تأکید کردند که «اعدام‌های فراقضایی سال ۱۹۸۸ دیگر موضوع گذشته نیست، بلکه مسأله زنده‌یی با عواقب شدید برای مردم ایران به‌ویژه خانواده قربانیانی است که جرأت کرده‌اند تقاضای پاسخگویی بطلبند.»

طبق این بیانیه «موج اعدامها با انگیزه سیاسی در سال ۱۹۸۸ نقطه عطفی محوری در نقض حقوق‌بشر در رژیم ایران بود که تا به امروز در سراسر جامعه ایران ادامه دارد.»

کسب مقام به خاطر قتل مخالفان سیاسی

در ادامه بیانیه آمده است: «مقامهای کلیدی عامل اعدام‌های جمعی، ارتقا یافته‌اند و در حال حاضر برخی از آنها بالاترین مناصب قضایی و امنیتی را در ایران در اختیار دارند».

 درخواست تشکیل کمیسیون تحقیق

این سازمانها خطاب به زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد یادآور شدند: «گزارشگر سازمان ملل، ویژه حقوق‌بشر در ایران، اعلام کرده که رژیم ایران فقط به‌صورت کاملاً گزینشی با مقامهای تعیین شده از سوی سازمان ملل‌متحد تعامل می‌کند. به‌طور خاص از اعتراف در مقابل شورای حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد مبنی بر این‌که اعدام‌هایی با انگیزه‌های سیاسی انجام گرفته و می‌گیرد، خودداری می‌کند».

در پایان این بیانیه یادآوری شده است: «ما معتقدیم گستردگی نقض حقوق‌بشر، تأثیر مداوم آن بر جامعه ایران، قربانیان و هم‌چنین عدم همکاری رژیم ایران، تعیین یک کمیسیون تحقیق از سوی سازمان ملل را ضروری می‌کند.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com