کمیسر عالی حقوق بشر؛ زید رعدالحسین: وضعیت نگران‌کننده در ایران

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل زید رعدالحسین، حکومت ولایت فقیه را «یکی از کشورهای نگران کننده در زمینه رعایت حقوق بشر» دانست.

سی و ششمین اجلاس شورای حقوق‌ بشر ملل‌متحد در ژنو

کمیسرعالی آقای زید رعدالحسین روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور؛ در سخنرانی افتتاحیه‌ی خود که متن کامل آن، در سایت رسمی کمیساریای عالی حقوق‌ بشر سازمان ملل منتشر شده، از محدودیت شدید آزادی عقیده و بیان و دستگیری مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و فعالان شبکه‌های اجتماعی در ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه ابراز نگرانی کرد. زید رعدالحسین به بدرفتاری گسترده با زندانیان اشاره کرده و گفت: «حتی قوه قضائیه بسیار غیرانسانی با مجرمان برخورد می‌کند. بدرفتاری با زندانیان گسترده است و قضاییه حکومت به محکوم‌کردن افراد به مجازاتهای بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز از جمله قطع اعضای بدن و کور کردن ادامه می‌دهد».

رکورددار اعدام

زید رعدالحسین حکومت ولایت فقیه را «حکومت رکورددار اعدام در جهان به نسبت جمعیت دانست»، و اعلام کرد: «ایران هم‌چنان حکومتی است که بالاترین نرخ گزارش‌ شده اعدام به نسبت جمعیت را دارد. بسیاری از اعدام‌شدگان متهمان مربوط به مواد مخدر هستند که طبق مفاد قانون بین‌المللی، جزو «جدی‌ترین جرائم»، محسوب نمی‌شود. از شروع سال ۲۰۱۷ دست‌کم ۴کودک اعدام شده‌اند و دست‌کم ۸۳ کودک دیگر در صف اعدام قرار دارند».

ایران تحت حاکمیت ولایت فقیه، یکی از چند کشوری بود که آقای رعدالحسین در سخنان خود در شورای حقوق بشر در ژنو، به مناسبت شروع آخرین سال خود در این سمت، در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان مطرح کرد.

اعتراض نهادهای بین‌المللی

وضعیت حقوق بشر در حکومت ولایت فقیه در سالهای اخیر انتقاد بسیاری از نهادهای بین‌المللی و مدافع حقوق بشر را برانگیخته است. آمار بالای اعدام‌ها، سرکوب اقلیت‌های مذهبی و قومی، نقض آزادی بیان و زندانی کردن دگراندیشان و فعالان مدنی از جمله رفتارهای حکومتگران در ایران است که مورد انتقاد قرار گرفته است.

تحریم به خاطر نقض حقوق بشر

بخشی از تحریم‌های ایالات متحده علیه نظام جمهوری اسلامی! به دلیل نقض حقوق بشر است. وزارت خارجه آمریکا اردیبهشت۹۶ گزارشی از تحریم افراد و سران نظام جمهوری اسلامی! در رابطه با نقض حقوق بشر، به کنگره ارائه کرد.

همزمان سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار گزارش مفصلی به شرح موارد متعدد آزار و زندانی کردن مدافعان حقوق بشر در ایران پرداخت و اعلام کرد که «دستگاه قضایی» و امنیتی ولایت فقیه با مدافعان حقوق بشر همچون «مجرمان و معاندان» حکومت رفتار می‌کنند.

بعد از خوردن جام‌زهر اتمی، که اکنون به چالشی عظیم در برابر خامنه‌ای تبدیل شده است، به نظر می‌رسد، نوبت آن است که خامنه‌ای جام زهر حقوق بشر را نیز سربکشد. جنبش دادخواهی قتل‌عام شدگان ۶۷ نقطه شروع خوراندن جام‌زهر حقوق‌بشر به خامنه‌ای شده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com