وضعیت اعضای لشگر فاطمیون بعد از برگشت از جنگ سوریه

اعضای لشگر فاطمیون سپاه پاسداران که شامل شهروندان افغان می‌شود بعد از بازگشت از جنگ، در وضعیت وخیم معیشتی قرار می‌گیرند به شرط آنکه در سوریه کشته نشوند. در صورت کشته‌شدن خانواده آنها به همین سرنوشت دچار می‌شوند.

قسمت اول: اعزام شهروندان افغان به سوریه توسط سپاه پاسداران

قسمت دوم: لشگر فاطمیون در سوریه و تلفات آنها در طول جنگ این کشور

وضعیت مجروحین و خانواده‌های کشته‌های افغانی لشگر فاطمیون

وضعیت مجروحین و خانواده‌ کشته‌های افغانی در ایران فاجعه‌بار است. از جمله برخی از فرماندهان گردان‌های این نیرو که زخمی شده و به ایران برگردانده شده‌اند، در وضعیت فلاکت‌باری به سر می‌برند.

بخشی از زخمی‌ها به بیمارستان بقیه‌الله سپاه فرستاده می‌شوند، بخش‌های ۵  و ۶ این بیمارستان به زخمی‌های این لشگر اختصاص دارد.

به علت کثرت مجروحین و کمبود محل نگهداری آنها، سپاه پاسداران این مجروحین را به پادگان خیرالحافظین اعزام می‌کند. این پادگان از نظر رسیدگی‌های پزشکی فاقد حداقل امکانات است.

همچنین بر خلاف وعده‌های پیشین سپاه مبنی بر اعطاء حقوق و مزایا به بازماندگان نیروهای لشگر فاطمیون و خانواده‌‌های آنها، در حال حاضر حقوق و مزایای چندانی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

سید زهیر مجاهد، مسئول رسانه‌ای لشکر فاطمیون پیشتر اعلام کرده بود «خانواده کشته‌شده های فاطمیون امروز از خود افغانستانی‌ها طعنه می‌خورند که برای ایران و اسد کشته داده‌اند، با کمال تأسف گاهی شهدا را جدا کردند که این شهید افغانی یا ایرانی است.»

این امر موجب نارضایتی شهروندان افغان لشگر فاطمیون و خانواده‌های آنها شده‌ است.

یک نمونه

به عنوان یک نمونه فرمانده یکی از گردان‌های فاطمیون بازگشتی از سوریه که در جنوب تهران زندگی می‌کند در این باره گفته است: «من تمام محل‌ها را برای گرفتن حقوق طول درمان (حقوق مستمری بخاطر مجروحیت) رفتم آن بالایی‌ها کارها را انجام نمی‌دهند. من الان بچه‌ام مریض است و پول ندارم که او را به بیمارستان ببرم و الان هم چند ماه است که اجاره‌خانه ندادم و دارند از خانه بیرونم می‌کنند، بخدا من نمی‌توانم مشکلاتم را به هر کسی بگویم، وقتی که ابوحامد، علیرضا توسلی فرمانده لشگر، شهید شد مدتی یکی از اقوامم از سوریه زنگ زد و گفت اگر کار ترا در ایران درست نکردند، اصلا به سوریه نیا چون معلوم است که اینجا کار هیچ کسی را درست انجام نمی‌دهند. بخاطر این است که من می‌ترسم، والا صد بار دیگر به سوریه رفته بودم.»

وی در رابطه با وضعیت بد اقتصادی خودش می‌افزاید: «خرج خانه‌ام را ندارم، اصلا الان پولی ندارم حتی ۱۰۰ هزار تومان پول ندارم که اجاره‌خانه‌ام را بدهم و بچه‌هایم گرسنه هستند. الان دنبال یک نفر می‌گردم که صد هزار تومان پول قرض کنم که از گرسنگی نمیریم.»

یک نمونه دیگر

یک فرمانده مجروح دیگر لشگر فاطمیون که وی نیز در تهران سکونت دارد درباره وضعیت زندگی‌اش می‌گوید: «همه فامیل‌های ما در این راه شهید شده و جسدهایشان هم پیدا نشده است علیرغم اینکه مجروح هستم به غیر از بی‌احترامی و توهین چیزی از مسئولین ندیدیم، اثاثیه من در این سرمای زمستان در کوچه است، با زن و بچه در کوچه هستیم  و نمی‌دانم درد ترکش را بکشم یا درد فحش مسئولین را بکشیم یا درد زن و بچه را بکشم. خیلی از بچه‌ها مثل من هستند که وسایل خانه‌شان در کوچه است. الان وضعیت جانبازان لشگر فاطمیون خیلی اسفناک است با مسئولین و با سردارهای سپاه و نمایندگی‌های رهبری با سازمان‌ها صحبت کردیم که این وضعیت برای شیعیان خوب نیست، برای جبهه اسلام خوب نیست حداقل حق و حقوق این جانبازان داده بشود. الان این وضعیت باعث شرم نظام است خدا شاهد است که پول دارو ندارم بدهم و شب باید نان خشک بخوریم و با قرض زندگی کنم. حدود ده تا تیر در بدن من هست و موج‌گرفتگی هم دارم ولی سپاه و بنیاد شهید به همدیگر پاس می‌دهند نمی‌دانم باید کجا به وضعیت ما رسیدگی بشود.»

یک گزارش دیگر

یکی از افرادی که برای جذب نیروهای افغان برای لشگر فاطمیون و اعزام به سوریه فعالیت می‌‌کند به شرط ناشناس‌ماندن گفت: «در حال حاضر خیلی از رزمندگان لشگر فاطمیون نسبت به عدم رسیدگی به آنها اعتراض دارند و می‌گویند به مجروحین این لشگر رسیدگی نمی‌شود. مجروحین لشگر از سوریه به بیمارستان بقیه‌الله سپاه برده می‌شوند و پس از انجام عمل و رسیدگی آنها را مرخص می‌کنند. نفراتی که هیچ جایی برای سکونت و رسیدگی ندارند به پادگان دپو به اسم «پادگان خیرالله حافظین» واقع در سه راه شهریار برده می‌شوند و در آنجا به آنها جا می‌دهند، که فاقد حداقل امکانات است.»

تلاش حکومت ایران برای کاهش نارضایتی خانواده کشته‌شدگان لشگر فاطمیون

اعزام نیروهای افغان به جنگ سوریه و عدم رسیدگی به خانواده‌ کشته‌شدگان آنها باعث اوجگیری نارضایتی و اعتراض در بین آنان شده است.

با توجه به نیاز شدید نظام به بسیج افغان‌ها بمنظور تامین نیروی انسانی ضروری برای ادامه جنگ در سوریه، نظام هر از چندگاهی دست به اقدامات تبلیغی در حمایت از آنان می‌زند.

به عنوان نمونه در سال‌های اخیر خامنه‌ای در مراسم نوروز یا برخی مراسم مذهبی با شماری از اعضای خانواده کشته‌شده لشگر فاطمیون دیدار و سعی در توجیه کشتار اعضای لشگر فاطمیون در سوریه کرده است.

عکس دیدار خامنه‌ای با خانواده کشته‌شدگان افغانی

نقض حقوق بشر

سازمان دیدبان حقوق بشر گزارشی در ۱ اکتبر ۲۰۱۷  درباره اعزام و کشته‌شدن نوجوانان افغانی در جنگ سوریه منتشر کرد. این گزارش شامل عکس‌های سنگ قبر ۸ نوجوان افغانی زیر ۱۸ سال است که در جنگ سوریه کشته‌اند.

عکس سنگ قبر ۸ نوجوان افغان زیر ۱۸ سال

در رابطه بکارگیری شهروندان افغانی در جنگ سوریه احمد شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، در ۱۰ مهر ۱۳۹۶ اعلام کرد «مهاجرین افغانی در ایران با فشار و تطمیع مجبور به فعالیت‌های مغایر با اصول بین‌الملل می‌شوند.»

نگاهی به وضعیت لشگر فاطمیون تحت امر سپاه پاسداران که اندکی از شرح آن گذشت نشان می‌دهد که موتور اصلی بسیج شهروندان افغان برای جنگ در سوریه، سپاه پاسداران است که در تمامی مراحل بکارگیری شهروندان افغان شامل بسیج، آموزش، اعزام و استفاده از این نیروها در جبهه‌های سوریه بر این کار نظارت و کنترل دارند.

در حقیقت این نیروها بعنوان بخشی از سپاه پاسداران و مشخصا نیروی قدس سپاه در سوریه بکار گرفته می‌شوند.

کاملا مشخص است که سپاه پاسداران با سوء استفاده ضدانسانی از فقر و محرومیت شهروندان افغان و با به گروگان گرفتن آنها با توسل به تطمیع و ارعاب،  آنان را وادار به اعزام به سوریه و شرکت در سرکوب مردم سوریه توسط بشار اسد می‌کنند.

لشکر فاطمیون در لیست تحریم‌های آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا پیشتر تحریم‌هایی را علیه لشکر فاطمیون وضع کرد. هدف آمریکا از این اقدام افزایش فشار بر نظام ولایت فقیه و سپاه پاسداران عنوان شد.

آمریکا اعلام کرده بود «سربازان لشکر فاطمیون توسط سپاه (قدس) پاسداران جمهوری اسلامی از میان مهاجران و پناهندگانی که در ایران به سر می‌برند، انتخاب می‌شوند و آنها را برای جنگ به نفع رژیم بشار اسد به سوریه می‌فرستند.»

پایان.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)