بیانیه مطبوعاتی

افزایش چشمگیر روی آوردن به کارگری جنسی؛

گزارش شش‌رنگ از تاثیر شیوع کرونا بر حقوق بشر جامعه ال جی بی تی

 

گزارش تحقیقی ویروس تبعیض گر

پژوهش تازه شش‌رنگ “ویروس تبعیض‌گر” که به مناسبت روز جهانی حقوق بشر منتشر شده نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا تاثیر هولناکی بر وضعیت و حقوق بشر جامعه ال‌جی‌بی‌تی در ایران به خصوص در زمینه حقوق اقتصادی و حق برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی گذاشته است.

گزارش “ویروس تبعیض‌گر” که بر مبنای نتایج نظرسنجی از بیش از ۷۳۰ نفر از اقلیت های جنسی و جنسیتی تهیه شده، حاکی از آن است که افراد ترنس که تحت هورمون درمانی هستند و یا اینکه در روند تغییر جنسیت بوده اند،  برای یافتن هورمون‌های لازم برای فرایند تطبیق جنسیتشان با مشکل مواجه شده‌اند. این امر از جهتی معلول این واقعیت بوده است که مراکز بهداشت و درمان در اثر بیماری همه‌گیر بیش از ظرفیت پر شده/درگیر بوده‌اند و از جهتی نیز معلول فقدان حمایت‌های دولتی.

۸۲ تن از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، کارگران جنسی هستند که ۴۳ درصد آنان تنها پس از بیماری همه گیر و به منظور غلبه بر مشقات اقتصادی ناشی از آن به کارگری جنسی روی آورده‌اند.

همچنین نزدیک به ۶ درصد کارگران جنسی مجبور به پذیرش مشتریان جدیدی شده‌اند که در شرایط عادی آنها را نمی‌پذیرفتند (به خاطر خطرات احتمالی برای جان و روان و سلامتشان)، بیش از ۱۴ درصد از آنان مجبور بودند در ازای دریافت دستمزد برابر با قبل، سرویس و خدمات بیشتری ارائه دهند.

شادی امین مدیر اجرایی شش رنگ در این مورد می‌گوید: «ما با ارائه این گزارش به کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل تلاش داریم فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش داده و جلوی نقض گسترده حقوق بشر افراد متعلق به جامعه ال جی بی تی را در این روزهای سخت و به بهانه شیوع بیماری کرونا بگیریم.»

اکثریت شرکت‌گنندگان در این نظرسنجی را نوجوانان، دانشجویان و دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند. بیش از هشت درصد این افراد تنها بین ۱۰ تا ۱۵ سال سن دارند و حدود ۶۴ درصد آنها ۱۶ تا ۲۰ ساله هستند. پاسخ‌دهندگان از لحاظ تعلق ملی/قومی دارای  تنوع هستند. ۸۲ تن از شرکت‌کنندگان کارگران جنسی بوده‌اند و ۴۳ درصد این کارگران جنسی تنها پس از بیماری همه‌گیر کررونا و به منظور غلبه بر مشقات ناشی از آن به کارگری جنسی روی‌ آورده‌اند.

آریا یکتا دستیار تحقیق شش رنگ نیز در این‌باره می گوید: «آمار نگران کننده به دست آمده در این تحقیق و روایات تکان دهنده‌ای  که از دوستان داخل ایران به دستمان رسید، اهمیت ارائه چنین گزارش هایی  را بیشتر از پیش نشان داد. مردم حق دارند واقعیت را از زبان کسانی که مستقیما با این مسأئل درگیر هستند، بشنوند.»

سیاست‌های حکومتی در زمینه کووید-۱۹ موجب افزایش موارد نقض حقوق بشر جامعه ال‌جی‌بی‌تی+ شده است، جامعه‌ای که افراد آن پیشاپیش تحت تبعیض و خشونت جدی/شدید قرار دارند. این حقوق شامل حق آزادی و امنیت شخصی، حق آموزش، حق سلامت و حق کار می‌شوند، هرچند به این‌ها محدود نمی‌شوند.

متن کامل گزارش تحقیقی «ویروس تبعیض‌گر» پیرامون تاثیر واکنش‌های رسمی حکومت ایران به همه‌گیری کوویدـ۱۹ بر حقوق بشر جامعه ال‌جی‌بی‌تی، را اینجا بخوانید.

https://6rang.org/wp-content/uploads/2020/12/09122020-Covid-HR-Report-on-Iran-FA-Final.pdf

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)