طنز تاریخ است که در سالمرگ خمینی و در هنگامی که رهبر دیکتاتور مشغول رجزخوانی‌های همیشگی و سخنان کلیشه‌ای خود است؛ آن‌سوتر در اصفهان دیگر مرید خمینی نیز می‌میمرد تا در مراسم تشییع او مردم شعار مرگ بر دیکتاتور سردهند.

امروز علی خامنه‌ای در مراسم سالمرگ خمینی و در حالی که محمود احمدی‌نژاد برای نخستین بار از سخنرانی در این مراسم منع شد با اشاره به نمایش انتخابات گفت: «هر رایی که شما به یکی از این نامزدها بدهید، رای به جمهوری اسلامی دادید. رای به هر نامزدی رای به جمهوری اسلامی و رای اعتماد به نظام و سازوکار انتخابات است. این که شما وارد عرصه انتخابات می‌شوید، چه کسی که نامزد است و چه آن که مثل من و شما انتخاب می‌کند، نفس عملش اعتماد به جمهوری اسلامی و سازوکار انتخابات است.»

این گفته خامنه‌ای بیش از هرچیز نمایانگر عدم مشروعیت حتی نزد خود رهبران خودکامه است. یعنی اینکه سازوکار انتخابات درست است! و اگر کسی بخواهد رای بدهد معنی‌اش این است که تصمیمات شورای نگهبان منصوب خامنه‌ای را پذیرفته است. حال اگر کسی بخواهد برای اندکی بهتر شدن وضعیت خفقان موجود به سر صندوق‌ها برود، پیشاپیش دیکتاتور این حضور را مصادره به مطلوب کرده است.

خامنه‌ای در ادعایی واهی با بیان اینکه رییس جمهور اختیارات کافی دارد گفت: «رییس جمهور در کشور ما امکانات فوق العاده زیادی در اختیار دارد. امکاناتش در قانون اساسی وسیع است. بودجه و همه ارکان اجرایی را به‌عهده دارد. توانایی استفاده از همه افراد صاحب نظر در سراسر کشور را دارد و دستش در همه مسائل گوناگون باز است، تنها محدودیت برای رییس جمهور در کشورمان محدودیت قانون است که این هم محدودکننده نیست، هدایت‌کننده است که راه را نشان می‌دهد.»

اما در ادامه دیکتاتور جمله‌ای می‌گوید که حرف او را درباره‌ی اختیارات رییس جمهور نقض می‌کند. وی می‌گوید: «نامزد‌ها وعده‌های نشدنی ندهند، جوری حرف بزنید که اگر خرداد آینده نوار خودتان را برایتان پخش کردند شرمنده نشوید، جوری وعده دهید که اگر بعداً به رخ شما کشیدند مجبور نشوید تقصیر این و آن بیندازید که نشد و نگذاشتند.»

منظور این جمله این است که رییس جمهور اختیارات کافی دارد البته زیر سایه ولی‌فقیه یعنی مادام که نامزدها مطیع رهبری باشند مشکلی از حیث اختیارات نیست اما اگر وعده‌ای بدهند که به مذاق دیکتاتور خوش نیاید اختیارات اتوماتیک کاهش می‌یابد.

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود هم با حمایت از تصمیم شورای نگهبان مبنی بر رد صلاحیت‌های گسترده گفت: «برای وارد شدن در عرصه انتخابات تنها چیزی که حاکم است قانون است.. قانون معین کرده شرایط و صلاحیت‌ها را و کسانی که تشخیص صلاحیت‌ها را می‌دهند.»

اما توهم دیگر سخنان خامنه‌ای در این جمله نهفته است. او گفت: «دشمنان تصور می‌کنند، اکثریتی خاموش و مخالف نظام در کشور وجود دارد در حالی‌که آنها ۲۲ بهمن را از یاد برده‌اند که در ۳۴ سال گذشته همواره جمعیت عظیمی در دفاع از نظام اسلامی به خیابان‌ها آمده‌اند.»

باری! دیکتاتور نه تنها اکثریت مردم ایران را خاموش کرده است؛ بلکه حالا وجود این اکثریت را انکار هم می‌کند و استدلال مضحکش هم راهپیمایی‌های فرمایشی است که به ضرب پول و وعده چند هزار نفر را به خیابان می‌آورند.

در واقع این طنز تاریخ است تا در هنگامه‌ای که دیکتاتور در سخنرانی‌اش مدعی می‌شود اکثریتی خاموش و مخالف نظام در کشور وجود ندارد ده‌ها هزار ایرانی معترض به اوضاع بحرانی کشور، در خیابان‌های یکی از بزرگ‌ترین شهرهای کشور، خلاف ادعای رهبر جمهوری اسلامی را آشکار کردند.

امروز مراسم تشییع جنازه جلال‌الدین طاهری اصفهانی، از منتقدان علی خامنه‌ای در اصفهان به صحنه اعتراض عمومی مردم تبدیل شد و مردم در این مراسم شعار‌هایی همچون «مرگ بر دیکتاتور» و «یا حجت ابن الحسن، ریشه ظلم و بکن» و «کروبی، موسوی، آزاد باید گردند» سر دادند.

در این مراسم شعارهای دیگری همچون «طاهری طاهری آزادی‌ات مبارک»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «مرگ بر دیکتاتور»، «کروبی، موسوی – تسلیت،تسلیت»، «دیکتاتور دیکتاتور خوابت آشفته باد» و «دیکتاتور نگاه کن عزت خدادادیِ» سر دادند.

طاهری که یکی از منتقدان اصلی خامنه‌ای بود، یازده سال پیش در تیر ماه ۱۳۸۱ با انتشار نامه‌ی سرگشاده‌ای خطاب به مردم ایران نسبت به سیاست‌های حاکم بر جمهوری اسلامی و حمله به دانشجویان و زندانی کردن منتقدان به شدت انتقاد کرد و از امامت جمعه اصفهان استعفا داد.

وی همچنین در جریان جنبش سبز نیز از حامیان رهبران این جنبش بود و دولت احمدی‌نژاد را هم «غاصب و نامشروع» معرفی کرده بود.

برخی از ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی از این مراسم را ببینید:

http://www.youtube.com/watch?v=hRq963eeWi4&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=S5el_aF8YUI&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=mCkBH5vkdvg&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=dQCoWUn-M3E&feature=player_embedded

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com