رسانه‌های ترکیه روز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ خبر از عملیات سازمان استخبارات ترکیه‌(میت) بر علیه عوامل وزارت اطلاعات ایران در استانبول دادند.

پلیس ترکیه دوشنبه ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد که اعضای یک شبکه ۱۱ نفره مرتبط با دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران که توسط یک قاچاقچی مواد مخدر مدیریت می‌شد را بازداشت کرده‌اند.

شواهدی که میت ترکیه‌(پلیس مخفی) به دست آورده نشان می‌دهند که حبیب اسیود از طریق یک قاچاقچی مواد مخدر به نام زیندشتی، که همکار و تحت کنترل دستگاه امنیتی ایران بوده و با سوء‌استفاده از دوس دختر یا همسر سابقش‌(س. صابرین) به دام افتاده است.

همسر سابق اسیود با وعده پرداخت ۱۰۰ هزار یورو وام به حبیب، او را به استانبول می‌کشاند. حبیب اسیود روز ۹ اکتبر به آدرسی در «بیلیک‌دوزو» استانبول در نزدیکی یک پمپ‌ بنزین مراجعه می‌کند. در محل قرار او سوار مینی‌بوسی می‌شود که تصور می‌کرده همسر سابقش در آن نشسته است. اما به محض سوارشدن به مینی‌بوس بی‌هوش شده و سپس و ربوده می‌شود.

ربایندگان که اعضای شبکه زیندشتی بودند او را به شهر وان در شرق ترکیه برده و سپس به ایران منتقل می‌کنند.

در گزارش خبرنگار «ت ار ت» گفته می‌شود که اسیود به دلیل دفاع از حقوق اقلیت عرب در ایران و مسئولیت در رهبری «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الاحواز» در کشور سوئد در رصد سازمان اطلاعات ایران قرار گرفته بود.

انتشار خبر بازداشت ۱۱ یا ۱۳ نفر از عوامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی در ترکیه، هرچند به دلیل سابقه همکاری‌ها و همراهی‌های دولت اردوغان با جمهوری اسلامی غیرمنتظره است، اما نمی‌توان آن را تغییر سیاستی اصولی در آنکارا دانست و برای آن اهمیتی بیش از هشداری محدود و اقدامی تلافی‌جویانه قایل شد. اکنون ترکیه بیش از هر زمان دیگری برای پناه‌جویان ایرانی در ترکیه و یا فعالین سیاسی ایرانی که از کشورهای غربی به ترکیه سفر می‌کنند خطرناک است.

 

خبرگزاری‌ها ترکیه وسیعا این خبر را انعکاس داده‌اند. روزنامه «دیلی صباح» ترکیه روز دوشنبه ۲۴ آذر -‌۱۴ دسامبر از دستگیری ۱۱ تن از اعضای یک شبکه جاسوسی ایران در استانبول توسط سازمان امنیت ترکیه «میت» خبر داد. بر اساس این خبر در پی ربوده شدن یک مخالف جمهوری اسلامی ایران در استانبول، سازمان امنیت ترکیه میت وارد عمل شده و ۱۱ نفر را که با یک قاچاقچی مواد مخدر مرتبط با دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران همکاری می‌کردند، ‌بازداشت کرده است.

رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه «ت ار ت»  نیز از عملیات سازمان اطلاعات ترکیه بر علیه باند «ناجی شریف زیندشتی» که اقدام به ربایش مخالفین جمهوری اسلامی ایران می‌کرد خبر داد.

طبق این گزارش هم حبیب اسیود که از ۱۴ سال پیش در سوئد در مهاجرت به سر می‌برده، پس از ورود به ترکیه،‌ ناپدید شد. طبق گفته‌های خبرنگار «ت ار ت» تحقیقات سریع و گسترده میت ترکیه درباره چگونگی ناپدید شدن حبیب اسیود باعث کشف و متلاشی شدن این شبکه آدم‌ربایان وابسته به نهادهای امنیتی ایران شده است.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز، این شبکه ۱۱ نفره اقدام به ربودن یا کشتن مخالفان جمهوری اسلامی ایران می‌کردند که از سوی پلیس ترکیه بازداشت شدند.

براساس این گزارش، این شبکه ۱۱ نفره در آخرین اقدام‌شان، فرج‌الله چعب معروف به حبیب اسیود، رهبر پیشین «حرکت النضال» خوزستان، را به ترکیه کشانده و او ربودند، پس از ربودنش او را به ایران نیز منتقل کردند.

این شبکه تحت نظر «ناجی شریفی زیندشتی» قاچاقچی فعالیت می‌کرد و این قاچاقچی با دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط بوده است.

واشنگتن‌پست یک روز بعد از اعدام روح‌الله زم و دو روز بعد از تنش‌های سیاسی بین ایران و ترکیه، گزارشی بر مبنای گفته‌های یک مقام امنیتی ترکیه منتشر کرده که می‌گوید ایران مخالفان جمهوری اسلامی را از خاک ترکیه می‌رباید.

واشنگتن پست در گزارشی ربودن حبیب اسیود در استانبول را با ربودن روح‌الله زم در عراق مقایسه کرده و افزوده است که در هر دو مورد پای یک زن و پول در میان بوده است.

واشنگتن‌پست روز ۱۳ دسامبر – ۲۳ آذر، در گفت‌وگو با یک مقام امنیتی ترکیه نوشت که ایران در خاک ترکیه حضور عملیاتی دارد و مخالفان حکومت جمهوری اسلامی را حذف می‌کند یا می‌رباید.

این مقام امنیتی که نامش نیامده از جمله می‌گوید که حبیب کعبی رهبر سازمان الحوازیه یا جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز‌(حرکه النضال العربی لتحریر الأحواز‎) در استانبول با مشارکت یک فرد ایران ربوده شده و از مرز وان به ایران برده شده است.

فردی که در ترکیه بازوی عملیاتی امنیتی ایران در ربایش حبیب کعبی بوده به گفته این مقام امنیتی مردی است به نام ناجی شریفی زین‌دشتی.

زین‌دشتی در ۲۰ و چند سالگی از ایران به ترکیه رفته است. پیش از مهاجرت به ترکیه، زین‌دشتی در زندان اوین به جرم حمل و نقل هروئین زندانی بوده است. او سپس از زندان اوین «فرار؟!» می‌کند به ترکیه رفته و جاسوس سازمان‌های امنیتی ایران می‌شود. به گفته این مقام امنیتی ترکیه، این فرد هم‌چنان در کار قاچاق مواد مخدر است، دو بار در ترکیه سابقه بازداشت دارد و اکنون به احتمال زیاد در ایران است.

واشنگتن پست از جمله با یکی از دوستان حبیب کعبی به نام فواد کعبی گفت‌وگو کرده که تاکید می‌کند دوستان او اگر می‌دانستند که او به ترکیه «حیاط خلوت» ماموران امنیتی جمهوری اسلامی می‌رود، مانع از سفر او می‌شدند.

همین دوست هم‌چنین می‌گوید که وضعیت مالی حبیب کعبی مناسب نبوده و او بدهی زیاد داشته است. از این رو زنی به نام ناصرین که مامور ایران بوده خود را به کعبی نزدیک می‌کند و در دو نوبت برای او صد هزار یورو ارسال می‌کند.

حبیب کعبی در سفری که ربوده می‌شود برای دیدار این زن به ترکیه می‌رود. اندکی پس از ورود وی به استانبول، او ناپدید می‌شود.

 

روایت آژانس اطلاعاتی ترکیه که در چند روز اخیر چند نفر را هم در رابطه با پرونده ناپدید شدن کعبی دستگیر کرده به گفته این مقام مسئول این است:

کعبی را زنی به نام صابرین اس فریب می‌دهد و با او در ترکیه قرار می‌گذارد.

روز نهم اکتبر کعبی به استانبول می‌رود که با صابرین دیدار کند.

صابرین اس یک روز قبل از او وارد شهر می‌شود.

پژوهش امنیتی‌های ترکیه نشان می‌دهد که صابرین اس از ایران آمده و با پاسپورت جعلی وارد ترکیه شده است.

تیمی که همراه با صابرین نهایت کعبی را می‌ربایند در مغازه‌های استانبول طناب و چسب و ادوات این‌چنینی می‌خرند.

دهم اکتبر کعبی به دیدار صابرین می‌رود.

سوار بر ماشین صابرین می‌شود که یک ون بوده است.

در ماشین به کعبی مواد بیهوشی تزریق می‌شود.

کعبی را به سمت مرز زمینی ایران و ترکیه در شهر وان می‌برند.

در وان حبیب کعبی را به قاچاقچی‌ها تحویل می‌دهند.

قاچاقچی‌ها او را زمینی به ایران می‌برند.

قاچاقچی که برنامه انتقال کعبی را به ایران هدایت می‌کند نامش ناجی شریفی زین‌دشتی است. او اکنون در ایران است.

به گفته این مقام امنیتی ترکیه، به غیر از عملیات‌های ربایش و انتقال مخالفان جمهوری اسلامی به ایران، زین‌دشتی در ترکیه عملیات‌های ترور مخالفان را هم هدایت می‌کرده است.

این مقام مسئول از جمله می‌گوید که سعید کریمیان سرمایه‌دار ایرانی و مدیر گروه رسانه‌ای جِم، در سال ۱۳۹۶ به ضرب گلوله همکاران زین‌دشتی ترور شد. هم‌چنین ترور سال ۱۳۹۸ مسعود مولوی وردنجانی، از عوامل امنیتی سایبری جمهوری اسلامی که ضد حکومت شده بود و در کانال «جعبه سیاه» در مورد فساد نهادهای قدرت افشاگری میکرد هم کار زین‌دشتی و یا نزدیکان او بوده است.

جمهوری اسلامی حبیب کعبی و گروهش را متهم کرده که حمله مسلحانه به رژه نیروهای مسلح در اهواز در تاریخ صبح ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ کار آن‌ها بوده است.

روزنامه «واشینگتن پست» نیز به نقل از یک مقام اطلاعاتی ترکیه نوشت که ایران، حبیب کعب معروف به حبیب اسیود از شخصیت‌های اهوازی را پس از استفاده از تزریق مواد بی‌حس ‌‌کننده در استانبول ربوده و سپس با کامیون توسط یک باند قاچاق به ایران منتقل کرده ‌است.

این مقام ترک به واشینگتن‌پست گفت که سرویس اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران پس از ورود کعب در ۹ اکتبر به استانبول، برای ملاقات با زنی به نام صابرین که برای دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران کار می‌کند، ربوده شده ‌است.

تحقیقات پلیس ترکیه نشان داد که «صابرین. س» یک روز قبل از عزیمت کعب از ایران با گذرنامه جعلی ایرانی، به استانبول رسیده بود.

طبق این تحقیقات، قبل از ورود کعب، تعدادی از اعضای تیم آدم‌ربایی، اقدام به خرید سیم‌های پلاستیکی از یک فروشگاه رایانه‌ای در استانبول کرده و هنگامی که کعب عصر آن روز وارد استانبول شد و به ملاقات صابرین در یک پمپ بنزین در منطقه‌ای «بلیک دوزو» در استانبول رفت، کامیونی در انتظارش بود.

به گفته این مقام اطلاعاتی ترکیه، کعب به محض ورود به این مکان، با تزریق مواد مخدر بی‌حس کننده دست‌ها و پاهایش بسته شد.

در این گزارش آمده ‌است که این فعال سیاسی اهوازی به استان وان در شرق ترکیه منتقل شده و به یک قاچاقچی انسان تحویل و فردای آن روز از طریق مرز، قاچاق شده و صابرین نیز به ایران بازگشت.

این مقام امنیتی گفت که افسران پلیس و اطلاعات ترکیه، ۱۱ مرد را که همه شهروندان ترکیه بودند، به جرم دست‌داشتن در موارد مشابه، دستگیر و به اتهاماتی از قبیل «استفاده از سلاح، آدم‌ربایی و فریب» به محاکمه کشانده‌ است.

به گزارش واشینگتن پست، این عملیات آدم‌ربایی، شبیه عملیاتی است که اخیرا توسط جمهوری اسلامی ایران علیه روح‌الله زم، روزنامه‌نگار مقیم فرانسه اجرا شد که سال گذشته با کشانده شدن به عراق، ناپدید و سرانجام در روز شنبه ۱۲ دسامبر اعدام شد.

رویترز نیز به ترور مسعود مولوی وردانجانی، دیگر روزنامه‌نگار ایرانی در سال ۲۰۱۷ در استانبول در عملیاتی اشاره کرد که به گفته مقامات ترکیه، زیر نظر افسران اطلاعاتی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول انجام گرفت.

همکاران کعب به واشینگتن پست گفتند که آن‌ها عملا به ایفای نقش صابرین در ربودن کعب مشکوک بودند. شخصی به نام الکعبی گفته ‌است که این زن را به نام دیگری می‌شناسد و او و کعب که از همسرش جدا شده بود، چهار سال پیش مخفیانه ازدواج کرده بودند.

علاوه بر این، کعب به شدت بدهکار بود و طبق گفته الکعبی، این زن در گذشته حدود ۱۰۰ هزار یورو به او قرض داده بود.

پس از ناپدید شدن کعب، الکعبی و سایر دوستانش اطلاع یافتند که این زن به او وام دیگری را پیشنهاد داده ‌است. برنامه این بود که این دو در قطر با هم ملاقات کنند. او افزود: «ما نمی‌دانیم که صابرین چگونه کعب را متقاعد کرد که به ترکیه برود.»

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران آن‌چه که «اعترافات» حبیب فرج‌الله کعب، رییس پیشین جنبش مبارزه عربی برای آزادسازی اهواز خوانده ‌است را سه هفته پس از دستگیری او پخش کرد؛ آن‌هم در حالی که سازمان‌های حقوق بشری آن را به عنوان تکرار پدیده اعترافات اجباری تحت شکنجه از بازداشت‌شدگان سیاسی توصیف کرده و محکوم کردند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه ۲۲ آبان – ۱۲ نوامبر در اقدامی دیرهنگام اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که در آن خبر دستگیری حبیب فرج‌الله چعب معروف به «حبیب اسیود»، رهبر پیشین گروه «حرکت النضال» اعلام شده است.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات ذکر شده حبیب فرج‌الله چعب در سال‌های اخیر «قصد چندین عملیات بزرگ دیگر در تهران و خوزستان» را داشته و «در حال برنامه‌ریزی برای هدایت عملیات تروریستی جدیدی» بوده است.

وزارت اطلاعات حبیب اسیود را «عامل اصلی حمله تروریستی ۳۱ شهریور ۹۷ اهواز» معرفی کرده است. در این اطلاعیه آمده او «با اقدامات تخصصی و ترکیبی سربازان گمنام امام زمان» شناسایی و دستگیر شده است.

اطلاعیه وزارت اطلاعات در حالی منتشر می‌شود که یازده روز پیش، رییس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس از دستگیری حبیب فرج‌الله چعب خبر داده و گفته بود او تحت بازجویی نیروهای امنیتی است.

مجبتی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود، رهبر پیشین گروه حرکت‌النضال همانند روح‌الله زم «با هوشیاری شاخه‌های امنیتی و اطلاعاتی» در خارج از کشور دستگیر و به ایران منتقل شده است.

در همان زمان باشگاه خبرنگاران نیز گزارش کرده بود حبیب اسیود در ترکیه بازداشت شده و سپس از مرز آذربایجان غربی به تهران منتقل شده است.

تلویزیون حکومتی ایران نیز شامگاه ۲۱ آبان ویدئوی کوتاهی از اعترافات اسیود منتشر کرد که در آن می‌گوید سه نفر از اعضای این گروه در حمله مسلحانه روز ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ به رژه نیروهای مسلح در اهواز نقش داشته است.

در حالی که داعش، مسئولیت اجرای آن را در همان سال پذیرفته و فیلمش را هم منتشر کرده است. البته دستگاه‌های امنیت – نظامی جمهوی اسلامی بعدها به این امر اعتراف کرده و گفتند که در این حمله پنج مهاجم داعشی کشته شدند.

هم‌چنین یعقوب حر تستری، سخنگوی «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» همان زمان اعلام کرد که این گروه مسئولیت حمله اهواز را بر عهده نمی‌گیرد اما آن را «اقدامی مشروع» می‌داند.

شایان ذکر است که اعتراف‌‌‌گیری اجباری در جمهوری اسلامی ایران تاریخ طولانی دارد و با تهدید و زور و شکنجه انجام می‌گیرد.

در بیانیه کمیته اجرایی النضال ادعا شده که جمهوری اسلامی ایران حبیب اسیود را با همکاری یک کشور ثالث به ترکیه کشانده و از آن‌جا ربوده است.

العربیه به نقل از «برخی منابع اهوازی» این کشور ثالث را قطر معرفی کرده و می‌افزاید: «برخی نیز گفته‌اند که آنکارا اسیود را در مقابل دو رهبر پ.‌ک.‌ک‌(حزب کارگران کردستان ترکیه) به تهران تحویل داده است اما هیچ منبع مستقلی این اطلاعات را تاکنون تایید نکرده است.»

«پایگاه خبری ملت ما» در یک پیام توئیتری به نقل از خبرگزاری صدا و سیما حبیب اسیود را «عامل حمله تروریستی به رژه نظامی اهواز» معرفی کرده و بدون اشاره به ترکیه از «بازداشت او در خارج از ایران» خبر داده بود.

 

بر اساس گزارش تلویزیون تی‌آر‌تی ترکیه، شبکه بازداشت شده که در ربودن اسیود نقش داشته‌اند، تحت نظر «ناجی شریفی زیندشتی» فعالیت می‌کند و این قاچاقچی مشهور با دستگاه‌های اطلاعاتی ایران در ارتباط بوده است.

روزنامه واشینگتن‌پست هم در گزارش خود به نقش زیندشتی که اکنون متواری شده است، اشاره کرده و نوشته بود که قتل مسعود مولوی وردنجانی نیز با همدستی این قاچاقچی انجام شده است.

مسعود مولوی وردنجانی ۲۳ آبان سال ۹۸، در محله شیشلی استانبول هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد. او پیش از مرگ دست به افشاگری‌هایی علیه سپاه و وزارت اطلاعات ایران در فضای مجازی زده بود.

قاتل یک گلوله به قلب و یک گلوله به پای مولوی شلیک کرده بود. در همان زمان رسانه‌های ترکیه از مسعود مولوی به عنوان یک چهره امنیتی مرتبط با دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی نام بردند.

خبرگزاری رویترز همان زمان گزارش داد که دو دیپلمات ایرانی در قتل مسعود مولوی مشارکت داشتند. آمریکا نیز قتل او را به وزارت اطلاعات ایران نسبت داد.

زیندشتی که گفته می‌شود برای ایران نیز «خبرچینی» می‌کرده، حدود یک دهه قبل به اتهام قاچاق هروئین در ترکیه بازداشت و زندانی شده بود.

دختر او نیز سال ۲۰۱۴ در پی یک تیراندازی که احتمال می‌رود از طرف باند قاچاق رقیب زیندشتی سازماندهی شده بود، کشته شده است.

او سال ۲۰۱۸ نیز به اتهام قتل در ترکیه بازداشت شد اما شش ماه بعد دولت ترکیه با اقدامی که جنجالی توصیف شد، او را آزاد کرد.

بر اساس گزارش واشینگتن پست، گفته می‌شود بوهران کوزو، معاون رییس‌جمهوری ترکیه، که اخیرا از ویروس کرونا درگذشت، در پرونده آزادسازی او دخالت کرده است.

زیندشتی در جوانی در ایران نیز به اتهام قاچاق مواد مخدر زندانی شده بود و در ۲۰ سالگی با فرار از زندان اوین، به خارج از کشور گریخت.

ربودن مخالفان جمهوری اسلامی یا دستگیری آن‌ها با کمک نیروهای امنیتی کشورهای خارجی پیش از این نیز سابقه داشته است. جمهوری اسلامی ایران این‌گونه اقدام‌ها را عملیات «سربازان و پاسداران گمنام امام زمان» توصیف می‌کند.

روح‌الله زم، موسس کانال تلگرامی «آمد نیوز» و هم‌چنین جمشید شارمهد، رییس رادیو تندر متعلق به انجمن پادشاهی ایران، دو تن از مخالفان جمهوری اسلامی بوده‌اند که در سال‌های اخیر خارج از ایران دستگیر و به این کشور منتقل شدند.

طبق گزارشات جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر به عملیات «جاسوسی» و «تروریستی» خود افزوده و مخالفانی را در کشورهای اروپایی و دیگر کشورها را ترور کرده و طرح ربودن برخی از مخالفان در خارج از کشور اجرا کرده ‌است.

شنبه ۲۲ شهریور بود که نوید افکاری اعدام شد. نوید افکاری گفته بود که برای طناب دارشان دنبال گردن می‌گردند! در بی‌خبری نوید و خانواده‌اش و با وجود شکل گرفتن کمپینی فراگیر علیه اجرای حکم اعدام وی و درخواست افراد، نهادها و سازمان‌های بین‌الملی برای لغو این حکم نوید را اعدام کردند.

سه ماه بعد، یعنی شنبه ۲۲ آذر، روح‌الله زم را به شیوه‌ای مشابه اعدام کردند و آن‌هم تنها چهار روز پس از انتشار خبر تایید حکمش در دیوان عالی کشور. تایید حکم را حدود یک ماه پنهان نگه داشتند. اما اجازه دادند خانواده‌اش قبل از اعدام او را ملاقات کنند. گفته می‌شود روح‌الله زم را در زندان رجایی‌شهر در حالی اعدام کردند که در اعتصاب غذای خشک بود. 

پدر او، محمدعلی زم که ده‌ها از روحانیون بانفوذ در دستگاه جمهوری اسلامی بود، ریاست حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده داشت و به بیت رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای رفت‌و‌آمد داشت، در پست‌هایی اینستاگرامی به اعدام فرزندش واکنش نشان داد. او در پست روز یک‌شنبه ۲۳ آذر ۹۹ خود به اجرا نشدن «مواد مربوط به اعدام» در «آیین‌نامه تنظیمی نحوه اجرای احکام قصاص، رجم، قطع عضو، صلب، اعدام و …» اعتراض و اعلام کرد فرصت درخواست اعاده دادرسی از آنان گرفته شده است.

پدر روح‌الله زم، با تاکید دوباره بر بی‌خبر بودن فرزندش از تایید حکم در دیوان عالی، این سئوال را مطرح کرده که «چه اراده حقیقی یا حقوقی فراقانونی برای تعجیل در اجرای حکم اعدام وجود داشته است.»

محمدعلی زم در متنی در اینستاگرام پرسیده «چه نگرانی از محتوای وصیت روح‌الله می‌توانسته او، خانواده و فرزندان صغیرش را از نوشتن و داشتن این دست‌خط تاریخی محروم کرده باشد.»

محمدعلی زم پیش‌تر هم گفته بود که پسرش تا شب اعدام از تایید حکمش بی‌خبر بوده و ماموران از خانواده خواسته بودند که درباره این موضوع چیزی به او نگویند.

احتمالا اعدام عجولانه روح‌الله زم به این دلیل بوده است که شناسایی روابط او در نهادهای سیاسی، قضایی، امنیتی، نظامی و … امکان‌پذیر نباشد.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انتقال روح‌الله زم به ایران را نتیجه یک «عملیات حرفه‌ای، هوشمندانه و چندوجهی، با به‌کارگیری روش‌های نوین اطلاعاتی و شگردهای ابتکاری» عنوان کرده اما برخی گزارش‌ها ار همکاری ماموران امنیتی عراق در دستگیری و تحویل دادن زم به ماموران ایرانی حکایت دارند.

در مورد حبیب اسیود هم هنوز جزئیات و چگونگی دستگیری و انتقال او به ایران مشخص نشده و نقش احتمالی «یک کشور ثالث»‌(به احتمال زیاد ترکیه) در این ماجرا نیز هم‌چنان در ابهام است.

در اواخر ماه اکتبر – اوایل آبان امسال خبر انتقال حبیب فرج‌الله چعب معروف به «حبیب کعبی» و یا «حبیب أسیود» از ترکیه به ایران انتشار یافت. هنوز معلوم نیست که انتقال این کادر رهبری «جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الأحواز» به صورت ربایش بوده یا در جریان معاوضه بین تهران و آنکارا صورت گرفته است. خبر تایید نشده‌ای حاکی از این است که ایران دو عضو گروه «پ‌ک‌ک»‌(حزب کارگران کردستان) را که دستگیر کرده بوده به ترکیه تحویل داده و در ازای آن حبیب کعبی را دریافت کرده است.

 

عکس‌ها که «حبیب کعبی» را نشان می‌دهند، جزئی از ویدئویی است که دیشب در تلویزیون جمهوری اسلام منتشر شده و خبر مربوط به آن با اطلاعیه وزارت اطلاعات در مورد دستگیری حبیب کعبی همراه است.

اعتراف‌گیری جلوی تلویزیون یک رویه ثابت دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی است. همه موارد پیشین حاکی از آن است که بازجویی همراه با شکنجه جسمی و روانی زمینه‌ساز این گونه اعتراف‌گیری است که هدف از آن ترساندن و نشان دادن اقتدار دستگاه امنیتی است.

حبیب کعبی مانند دیگر زندانیان دارای اتهام امنیتی از حق داشتن وکیل و بازرسی عادلانه اتهامات محروم است.

عملیات ربودن مخالفان جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه ایران با ربودن روح‌الله زم، مدیر کانال آمد نیوز ابعاد خبری گسترده‌ای پیدا کرد. عملیاتی که منجر به انتقال روح‌الله زم به ایران و نهایتا به اعدام او انجامید. اگر اطلاعاتی که درباره انگیزه سفر حبیب اسیود به ترکیه منتشر شده است، شاید نکته مشترک در عملیات ربودن روح‌الله زم و حبیب اسیود، ایجاد انگیزه مالی برای سفر به عراق و ترکیه بوده است.

طی عملیاتی که در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ برای دستگیری ۱۳ نفر در ۴ استان به مرکزیت استانبول صورت گرفت، در نتیجه آن ۱۱ نفر شامل ۵ نفر در استانبول، ۵ نفر در وان و ۱ یک نفر در آنکارا دستگیر شدند.

ناجی شریف زیندشتی به همراه شریکش نیهاد آشان نشست‌هایی را با عوامل اطلاعاتی ایران در شهرهای تهران و ارومیه با موضوع چعب برگزار کرده و برادر زن وی که ماه اوت به ایران سفر کرده بود، در این نشست‌ها حضور پیدا کرده است. در نتیجه این نشست‌ها مقرر بر این شده است تا ملاقاتی بین صابرین. س و چعب در استانبول برگزار شود.

بر این اساس برادرزن زیندشتی هفتم اکتبر به ترکی آمده و با دو تن یک گروه تشکیل داد و در همان روز دو تن از قاچاقچیان مهاجران صابرین.س وارد ترکیه شده و سپس به همراه سه تن از جمله یکی از نزدیکان نیهات آشان به وان رفته است.

صابرین فردای آن‌ روز با حمل یک گذرنامه جعلی ایرانی به همراه یکی از این افراد از طریق زمینی و قاچاقچیان نیز از طریق هوایی به استانبول آمدند. در ادامه این افراد از یک فروشگاه دستبند پلاستیکی و دستمال پارچه‌ای خریداری کرده و به همراه یک مینی‌بوس و خودروی سواری راهی منطقه نمایشگاه‌های دائمی تویاپ شده‌اند.

چعب نیز همان شب از طریق هوایی وارد استانبول شده و پس از سوار شدن به تاکسی راهی منطقه بیلیک دوزو شده و سوار مینی‌بوس حامل صابرین شده است. وی در آن‌جا بیهوش شده و به قاچاقچیان تحویل داده شد.

چعب به طوری که دست و پاهایش با طناب بسته شده برد، دهم اکتبر به خانه‌ای در شهر وان برده شد. در ادامه نیز به طور غیرقانونی به ایران منتقل شد. صابرین نیز همان روز از راه‌های غیرقانونی به ایران بازگشت.

در ادامه این اتفاقات، وب‌سایت رسمی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران عکس‌های مربوط به چعب را به طوری که چشم‌هایش بسته شده است، با خبر دستگیری وی در ۱۲ نوامبر منتشر کرد.

منابع امنیتی در این زمینه می‌گویند که ایران برای جلوگیری از افشای رابطه خود با عوامل عملیاتی با اشخاص محلی و گروه‌های جرایم شبکه‌ای دست به چنین اقداماتی می‌زند.

از سوی دیگر اعلام شد، «علی. ک» مظنون متواری پرونده قتل سعید کریمیان صاحب شبکه تلویزیونی جم تی‌وی در ۲۹ نوامیر ۲۰۱۷ راننده و محافظ زیندشتی و هم‌چنین «عبدالوهاب ک» ضارب مسعود مولوی، شهروند ایرانی در تاریخ ۱۴ نوامبر ۲۰۱۹ نیز برادر «علی. ک» و باغدار زیندشتی بوده است.

در میان کسانی که نیروهای امنیتی ترکیه وی را دستگیر کرده‌اند شخصی به نام «سیاوش اباذری شلمنظری» بوده است. این شخص علی اسفنجانی قاتل مسعود مولوی را به ایران فراری می‌دهد.

بررسی‌های پلیس ترکیه نشان می‌دهد که عبدالوهاب کوچاک قاتل مسعود مولوی پس از ترور او در یک مکانی که متعلق به ناجی شریفی زیندشتی، پنهان شده بود که توسط پلیس ترکیه دستگیر می‌شود. برادر عبدالوهاب کوچاک که علی نام دارد مشکوک به قتل مدیر شبکه جم تی‌وی در ترکیه است که در ترکیه ترور شد.

گزارشی که سه‌شنبه ٣١ مارس ٢٠٢٠ در روزنامه صباح ترکیه منتشر شده است از  قتل مسعود مولوی وردنجانی که توسط نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی در سال ٢٠١٩ در منطقه شیشلی استانبول انجام گرفت پرده برداشته است.

قتل وی را به جمال خاشاقچی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید تشبیه کرده‌اند. در حالی‌که مسعود مولوی در کف خیابان به ضرب گلوله ترور و کشته شد. مسعود مولوی پیش از رفتن به ترکیه از نیروهای پیشین عملیاتی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بوده است.

پس از ورود به ترکیه وی در شبکه‌های اجتماعی‌(عمدتا کانال تلگرامی) «جعبه سیاه» فساد در جمهوری اسلامی از جمله فساد مقام‌ها را آشکار و افشا می‌کرد. مسعود مولوی نمی‌دانست که شخصی ایرانی به نام «علی اسفنجانی» که او را در استانبول ملاقات کرده بود، اطلاعات وی را به دو بازرگان ایرانی که برای اطلاعات ایران کار می‌کرده‌اند داده است.

نیروهای امنیتی ترکیه پس از ساعت‌ها بررسی دوربین‌های امنیتی ۴٩ نقطه را جست‌وجو کردند و با ده نفری هم مصاحبه کردند.

بررسی‌های پلیس ترکیه نشان داد که علی اسفنجانی در ١٣ نوامبر ٢٠١٩ در روز ترور و قتل مسعود مولوی با قاتل او که شخصی به نام عبدالوهاب کوچاک که ادعا شده است همکار ارباب فراری مواد مخدر که شخصی ایرانی به نام ناجی شریفی زیندشتی بوده است دیدار کرده بود. این دو‌(علی اسفنجانی و عبدالوهاب کوچاک) در یک مرکز خرید به مدت نزدیک به نیم  ساعت گفت‌وگو می‌کنند.

سپس علی اسفنجانی با مسعود مولوی دیدار می‌کند و دو نفری به پیاده روی در خیابان‌(شیشلی استانبول) ادامه می‌دهند و در همین زمان عبدالوهاب کوچاک از پشت سر به مسعود مولوی ١١ گلوله شلیک می‌کند.

پس از ترور و قتل مسعود مولوی، علی اسفنجانی از کنسولگری جمهوری اسلامی در استانبول مدارک جعلی سفر‌(گذرنامه جعلی) تهیه می‌کند و با کمک نیروهای مشکوک به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به ایران با یک نام جعلی می‌گریزد.

در میان کسانی که نیروهای امنیتی ترکیه دستگیر کرده‌اند شخصی به نام «سیاوش اباذری شلمنظری» بوده است. این شخص علی اسفنجانی قاتل مسعود مولوی را به ایران فراری می‌دهد.

گزارش روزنامه صباح ترکیه که به گواهی و شهادت دادن سیاوش اباذری شلمنظری‌(کسی که علی اسفنجانی مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی را فراری می‌دهد) نشان می‌دهد که دست‌کم ١٠ نیروی اطلاعاتی جمهوری اسلامی به علی اسفنجانی کمک کردند که به ایران فرار کند.

یکی از بستگان «ناجی شریفی زیندشتی» به پلیس امنیتی ترکیه گفته است که نام‌برده چند روز پیش از ربوده شدن حبیب اسیود با مقامات جمهوری اسلامی ایران تماس داشته است. «ناجی شریفی زیندشتی» در جوانی به اتهام قاچاق مواد مخدر دستگیر شد و پس از فرار از زندان اوین‌(که بیش‌تر به صحنه‌سازی شباهت دارد) به ترکیه گریخت. زیندشتی حدود ده سال پیش در ترکیه به جرم قاچاق مواد مخدر زندانی شد، اما، مدتی بعد با وساطت معاون رییس جمهوری ترکیه، از زندان آزاد شد.

زیندشتی در سال ۸۶ در ارتباط با یک پرونده قاچاق مواد مخدر در ایران بازداشت و به اعدام محکوم شده بود؛ اما به دلایلی که آن زمان «نامعلوم قلمداد داده شده بود» از زندان آزاد و به ترکیه رفته بود.

او در سال ۲۰۱۸ نیز در ترکیه به دلیل مشابهی بازداشت شده بود. دادستانی عمومی استانبول کیفرخواستی علیه این فرد صادر کرد که او در آن به جرایمی مانند قاچاق مواد مخدر، ایجاد یک سازمان جنایتکار مسلح، آدم‌ربایی و قتل متهم ‌می‌کرد و خواستار اشد مجازات تا حد حبس ابد برای او شده بود.

به گفته رسانه‌های اپوزیسیون ترکیه اما زیندشتی به خواست یکی از مشاوران رییس جمهوری ترکیه به دلیل «تاثیر قابل توجه بر روابط بین دو کشور ایران و ترکیه» از زندان آزاد می‌شود.

 

مامورین جمهوری اسلامی در روز جهانی حقوق بشر در یک جنایت تازه «ارسلان رضایی» را ترور کردند. وی در حالی که برای نجات جان خود به ترکیه به عنوان به اصطلاح مکانی «امن» پناه آورده بود و تحت حمایت کمیساریای عالی پناهنده‌گان سازمان ملل قرار داشت ترور شد. این واقعه بیانگر آن است که سازمان ملل و دیگر نهادها و ارگان‌های مدافع حقوق بشر و دولت‌های به اصطلاح مدافع حقوق بشر چندان اهمیتی به جنایات روزمره جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج کشور نمی‌دهند و در بهترین حالت به محکومیت خشک و خالی بسنده می‌کنند.

افراد ناشناس بامداد پنج‌شنبه بیستم آذر برابر با دهم دسامبر به خانه ارسلان رضایی در ترکیه وارد شده و او را با ضربات چاقو مورد حمله قرار دادند. او یک شبانه‌روز در بیمارستان و در کما بود و در روز جمعه بیست و یکم آذر جان باخته است. ضاربان که گفته شده دو نفر بودند، بدون این‌که شناسایی یا دستگیر شوند از محل حادثه فرار کردند.

کانال تلگرامی «سپاه سایبری پاسداران» با انتشار این خبر نوشته است مهاجمان دو نفر بوده‌اند: «شخصی به اسم ارسلان رضایی که ادمین چندین صفحه اینستاگرامی معاند و ضد اسلام و مقدسات دینی هم‌چون پیج خرافات‌کده بود و بدترین جسارت‌ها را به پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) انجام می‌داد و علیه دین مبین اسلام و جمهوری اسلامی ایران لجن پراکنی می‌کرد در مقابل منزلش در ترکیه با حمله دو فرد ناشناس به درک واصل شد.»

این اظهار نظر سپاه پاسداران اعتراف آشکار به انجام این ترور است. جرم ارسلان دفاع از آزادی قلم و بیان بود.

پناه‌جویان ایرانی از تعقیب و دستگیری دولت ترکیه و تحویل آن‌‌ها به جمهوری اسلامی در امان نیستند. برای مثال دولت ترکیه بعد از ربوده شدن ابوالحسن مجتهدزاده در سال ۱۳۶۷، علی‌اکبر قربانی در سال ۱۳۷۱، ترور فولادوند مدیر شبکه جم در سال ۱۳۸۵، فرشید علوی آبگرم در سال ۱۳۹۷، مسعود مولوی در سال ۱۳۹۸ و… هیچ اقدامی نکرده است.

دولت ترکیه به خصوص در سال‌های اخیر برخی از فعالان سیاسی را نیز به ایران برگردانده است. برای مثال محمد رجبی و سعید تمجیدی دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه ۹۸ بودند که با وجود خطراتی که تهدیدشان می‌کرد، به ایران تحویل داده شدند. این دو اوائل آذرماه گذشته به ترکیه رفته و اعلام کرده بودند که تحت پیگرد سیاسی هستند. با این همه اداره مهاجرت ترکیه، حدود یک ماه بعد آن‌ها را به ایران مسترد کرد. این دو به همراه امیرحسین مرادی، به اعدام محکوم شدند اما کارزاری جهانی، فعلا اجرای این حکم را متوقف کرده است.

اگر دولت ترکیه می‌خواست، می‌توانست خیلی زودتر از این‌ها جلوی همکاری باند زیندشتی با جمهوری اسلامی را بگیرد یا حداقل موجبات آزادی او را در سال ۲۰۱۸ فراهم نکند.

اقدام دیرهنگام دولت ترکیه برای سرکوب این باند و هم‌زمانی آن با تشنج‌هایی که در روابط بین دو کشور پس از «شعر خوانی اردوغان» در باکو پیش آمده، معنا دارد.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، روز پنج‌شنبه گذشته در جریان یک مراسم رژه نظامی در باکو در کنار الهام علی‌اف، همتای خود در جمهوری آذربایجان، شعری فلکلور در رابطه با رود «ارس» یا به زبان ترکی «اراز» خواند.

خواندن این شعر فولکلور در کنار سخنان مجری مراسم رژه «افتخار» «آزادسازی» قره‌باغ بهانه‌ای شد تا مقامات و رسانه‌های جمهوری اسلامی به اردوغان بتازند و او به «تجزیه طلبی» محکوم کنند.

دامنه اختلافات بین دو حکومت، آن‌چنان بالاگرفت که وزرای خارجه دوکشور احضار شدند. بنابراین اقدام ترکیه برای بازداشت بازوی امنیتی جمهوری اسلامی در این مقطع زمانی می‌تواند پاسخی به اعتراضات جمهوری اسلامی باشد.

سازمان اطلاعات ترکیه، در طول همه این سال‌ها فرصت و اسناد کافی برای شناسایی عوامل ترور و ربایش ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در ترکیه را داشت، اما پس چرا اقدامی علیه آنان انجام نداد و چرا حالا یک‌باره از بازداشت شبکه‌ای از عوامل دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی خبر می‌دهد، و آن را نیز تنها به سه نفر محدود می‌کند؟

پاسخ این سئوال روشن است: ترکیه از واکنش‌های اخیر در ایران علیه رجب طیب اردوغان و شعرخوانی او در مراسم رژه نظامی در باکو ناخرسند است و با این اقدام، به جمهوری اسلامی هشدار داده که مواظب رفتار خود باشد.

دولت ترکیه، نه تنها مانع ترورها و ربودن‌ها نبوده، بلکه خود در همراهی با جمهوری اسلامی، در مواردی اقدام به بازداشت و بازگرداندن کسانی کرده که از بیم جان خود از ایران گریخته و راهی ترکیه شده بودند. آخرین نمونه افشا شده از این نوع همکاری‌ها، بازگرداندن محمد رجبی و سعید تمجیدی دو تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ماه ۹۸ است. این دو اوائل آذرماه گذشته به ترکیه رفتند و اعلام کردند که تحت پیگرد سیاسی هستند، با این همه اداره مهاجرت ترکیه، حدود یک ماه بعد آن‌ها را به ایران مسترد کرد. این دو به همراه امیرحسین مرادی، به اعدام محکوم شدند اما کارزاری جهانی، فعلا اجرای این حکم را متوقف کرده است.

بنابراین، غیرواقع‌بینانه خواهد بود اگر گمان رود که ترکیه را سیاستی دیگر آمده و حالا این کشور به‌طور اصولی با فعالیت‌های امنیتی و فراتر از آن ربایش و ترور ایرانی‌ها در ترکیه مخالف است. این موضوع اهمیتی برای دولت اردوغان ندارد، اما به شرط آن‌که جمهوری اسلامی نیز قدردان باشد و بداند که در مقابل ترکیه پایش را تا کجا می‌تواند دراز کند.

این وضعیت، نشانه دیگری از موقعیت به‌شدت متزلزل و بحرانی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و عرصه بین‌المللی است.

جمهوری اسلامی فعلا واکنشی به این اقدام ترکیه نشان نداده است. احتمالا مقامات مختلف جمهوری اسلامی در حرف و در سطح رسانه‌ای اتهامات را رد می‌کنند و به انتقاد از ترکیه می‌پردازند، البته با احتیاط و لحنی به‌مراتب آرام‌تر از پیش. تردیدی نیست که در پس پرده اما، جمهوری اسلامی خواهد کوشید مناسبات با اردوغان را حداقل تا آن حد ترمیم کند. چرا که جمهوری اسلامی به شدت به ترکیه نیاز دارد.

 

شایان ذکر است که ترکیه همواره برای ماموران اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی «حیات خلوتی» به حساب می‌آید  اقدام ترکیه یک اقدام تلافی‌جویانه است و به تغییر جدی در روابط تاکنون دو دولت منجر نخواهد شد.

تا انتشار این مطلب هنوز هیچ کدام از مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران درباره دستگیری این شبکه قاچاق و ترور اظهارنظر نکرده‌‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر وحشی‌گری‌های خود را شدت بخشیده و عنان گسیخته در داخل کشور دست به سانسور و تهدید و دستگیری و شکنجه و اعدام می‌زند و در خارج کشور اقدام به تهدید و ترور و ربایش مخالفان می‌کند. این اقدامات با هدف وحشت‌آفرینی گسترده‌تر و اعمال فشار بیش‌تر بر نویسندگان، روزنامه‌نگاران، هنرمندان، فعالین جنبش‌های اجتماعی انجام می‌گیرد. هم‌زمان این وحشی‌گری جمهوری اسلامی، نشان‌دهنده ترس و وحشت سران و نهادهای حکومتی از بروز خیزش‌های مردمی است.

بهرام رحمانی

سه‌شنبه بیست و پنجم آذر ۱۳۹۹ – پانزدهم دسامبر ۲۰۲۰

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)