روز سه شنبه ۱۸ آذر سخنگوی وزارت “بهداشت و درمان و آموزش پزشکی”جمهوری اسلامی اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ۳۲۳نفر دیگر بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان باختند و یازده هزار و۲۳ نفر دیگر نیز مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شدند.

گذشته از اینکه آمارهای رژیم اسلامی همیشه سه تا چهار برابر با آمار واقعی تفاوت دارند، همین آمارها نیز نشان از تداوم وخامت اوضاع این بیماری در ایران دارند. با وجود این و درحالی که بسیاری از کشورها با اختصاص بودجه های کلان برای خرید واکسن در فکر مقابله با این بیماری هستند، جمهوری اسلامی نمی‌تواند و نمی‌خواهد بودجه ای به این امر اختصاص دهد.

از سخنان ضد و نقیض و دروغپردازانه مسئولان دولتی چنین بر می آید که رژیم نه بودجه ای برای تأمین واکسن تعیین کرده و نه تلاشی برای دسترسی به واکسن انجام می‌دهد. جمهوری اسلامی همچنان می‌خواهد به بهانه تحریمها از زیر بار مسئولیت در قبال جامعه و جان مردم شانه خالی کند.

روز دوشنبه ۱۷آذر، همتی رئیس بانک مرکزی اعلام نمود:” از آنجا که خرید واکسن کرونا بایستی از مسیر طرح رسمی سازمان بهداشت جهانی برای توزیع عادلانه واکسن (کوواکس) انجام گیرد، تا کنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز و اخذ مجوز برای ایران با مانع تحریم مواجه شده است.” این دروغپردازی رئیس بانک مرکزی رژیم در حالی است که روز جمعه گذشته سخنگوی “کوواکس” اعلام نمود : “هیچ مانع قانونی بر سر راه ایران برای تهیه واکسن وجود ندارد و ایران توانسته مجوز لازم برای پرداخت هزینه‌های خرید واکسن را دریافت کند.”

در واقع مانع اصلی بر سر راه دسترسی مردم ایران به واکسن کرونا خود جمهوری اسلامی است که نه بودجه ای به آن اختصاص می دهند و نه برنامه‌ای برای تهیه واکسن دارد.

از طرفی سخنگوی سازمان برنامه و بودجه ازاختصاص یک هزار میلیارد تومان برای خرید واکسن کرونا خبر می‌دهد از طرف دیگر معاون امور علمی و اجتماعی آن سازمان اعلام نمود که: “برای خرید و وارد کردن واکسن از خارج، لایحه بودجه سال آینده ردیف مستقلی ندارد اما در زیر مجموعه ردیف شیر خشک و دارو اعتباری برای آن تهیه شده است. امیدواریم که واکسن کرونا در ایران تولید شود و نیازی به خرید و واردات آن از خارج و جود نداشته باشد.”

البته کل بودجه ردیف مورد نظر معاون سازمان برنامه و بودجه در سال آینده برای تآمین دارو و شیرخشک ۹۵۰ میلیارد تومان است که هزینه خرید و نقل و انتقال واکسن از خارج هم زیر مجموعه آن است. این درحالی است که روزنامه اعتماد بر آورد نموده که هزینه خرید و حمل و نقل واکسن برای مردم ایران از خارج در هر مرحله مبلغی معادل سیزده هزار میلیارد تومان است. به این ترتیب تا آنجا که به تأمین هزینه واکسن از خارج مربوط می‌شود، رژیم می‌خواهد هزینه تهیه واکسن را نیز به جیب خالی مردم ستمدیده ایران تحمیل کند و خود بودجه ای به آن اختصاص نمی‌دهد.

این رژیم ضد انسانی تا کنون حتی واکسن آنفلوانزای معمولی را نیز با قیمت های گزاف به مردم فروخته است چه رسد به واکسن کرونا. متأسفانه در شرایطی که بیکاری و فقر و فلاکتی که رژیم به مردم ایران تحمیل کرده است، تأمین چنین مبلغی برای توده های مردم کارگر و زحمتکش ایران نیز به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست و با تداوم حاکمیت رژیم اسلامی چشم انداز امیدوار کننده ای پیش رو نخواهد بود.

یکی دیگر از ترفند های فریبکارانه رژیم اعلام وجود طرح تهیه واکسن در داخل کشوراست. به دنبال نمایش اختراع دستگاه ویروس‌ یاب سپاه پاسداران که مورد تمسخر جامعه قرار گرفت، مینو محرز مسئول تحقیق باصطلاح “پروژهتولید واکسن ایرانی”اعلام کرد که امیدوار است فاز انسانی تولید واکسن کرونا هم موفقیت آمیز باشد. اقدامات نمایشی تا کنونی وزارت بهداشت رژیم در این رابطه مورد اعتراض زیادی قرار گرفت تا جائی که رضا ملک زاده معاون پیشین تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان را به استعفا واداشت.

او در نامه استعفایش سخنان وزیر بهداشت رژیم اسلامی در زمینه ساخت “واکسن کرونای ایرانی”را غیر علمی، غلط و پُرنقض دانست و وزارت بهداشت و درمان را عامل مرگ هزاران نفر بر اثر کرونا دانست.

رژیم جمهوری اسلامی که با بحران اقتصادی عمیقی دست به گریبان است، در رایطه با پاندمی کرونا “ردیف مستقلی در بودجه ” ندارد و از تأمین امکانات لازم به آن عاجز است. در نتیجه به قول ملک زاده مسبب مرگ دهها هزار نفر و ابتلای نزدیک به یک میلیون مردم شده است. تا جائی که به سیل و دیگر حوادث طبیعی نیز مربوط می شود نه بودجه ای برای ترمیم و بازسازی بافت فرسوده سیستم آب و فاضلاب شهرها اختصاص داده و نه به لایروبی سدها و رودخانه های شهرها پرداخته است.

در نتیجه با هر بارندگی در بسیاری از استانهای کشور سیل به راه می‌افتد و فاضلاب و لجن به سطح کوچه و خیابانها و منازل مردم سرازیر می‌شود و بر اثر آن نیز تلفات و خسارات جانی و مالی زیادی به مردم و سلامت بهداشت جامعه وارد می شود.

اما جمهوری اسلامی برای تداوم حاکمیت و پیشبرد سیاستهای ضد انسانیش در بودجه هر ساله دهها ردیف بودجه صدها هزار میلیارد تومانی هم برای تقویت و گسترش نیروهای سرکوبگر نظامی و امنیتی در داخل و هم برای پیشبرد سیاستهای توسعه طلبانه و اشاعه و گسترش بنیادهای خرافه مذهبی و ارتجاعی در خارج در نظر می گیرد. خبر گزاری رویترز در گزارش جامعی در ماه سپتامبر امسال فاش ساخت که جمهوری اسلامی بودجه های کلان ۵۰۰ و ۶۰۰ و ۶۵۰میلیون دلاری برای پروژه هایی تحت عنوان مرمت اماکن مذهبی در کربلا، نجف، بغداد سامره و دمشق اختصاص داده است.

چنین رژیمی مشروعیت و صلاحیت اداره جامعه را ندارد و توده های مردم کارگر و زحمتکش باید شرش را از سر خود و مردم ستمدیده ایران بر دارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)