اخیرا سازمان تامین اجتماعی نظر سنجی در مورد وضعیت معیشت و زندگی کارگران بیکار شده در دوره کرونا انجام داده است.خبرگزاری حکومتی ایسنا گزارش داده در این نظرسنجی بیش از ۷۰۰هزار نفر از بیکار شدگان متقاضی دریافت مقرری بیمه بیکاری در بازه زمانی ابتدای اسفند ۱۳۸۸ تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۶ ثبت نام کرده بودند، شرکت داشته اند.ایسنا در باره این نظر سنجی این تیتر را زده است:کاهش چشمگیر مصرف گوشت و برنج بین ٧٠ درصد خانوارهای بیکارشده!برخی از نتایج این نظرسنجی به شرح زیر می باشد:

*بیش از ۹۳ درصد از بیکارشدگان ابراز داشته‌اند که در ایام بیکاری مجبور شده‌اند هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌شان را کاهش دهند.

*بیش از ۷۶ درصد آنان مجبور به کاهش هزینه‌های مواد خوراکی خانواده‌شان در این دوره زمانی شده‌اند.

*مصرف گوشت قرمز حدود ۷۲ درصد از خانواده‌های افراد بیکارشده، به صورتی کاهش جدی پیدا کرده‌است و حدود ۱۵ درصد از خانواده‌های بیکارشدگان، حتی پیش از دوره بیکاری نیز توان خرید گوشت قرمز به صورت ماهانه را نداشته‌اند.

*حدود ۷۶ درصد از خانواده‌ها، دچار کاهشی محسوس در مصرف مرغ، حدود ۷۱ درصد از خانواده‌ها کاهش در مصرف برنج، ۶۱ درصد خانواده‌ها دچار کاهش مصرف در لبنیات و حدود ۴۲ درصد خانواده‌های بیکارشدگان، کاهش در مصرف تخم مرغ را در این دوره شیوع ویروس کرونا تجربه کرده‌اند.

*حدود ۷۰ درصد از خانواده‌ها، کاهش در مصرف ماهانه‌ی میوه را نیز گزارش کرده‌اند.

شیوع کرونا  و اتخاذ سیاستهای بشدت ضد انسانی توسط جمهوری اسلامی، کرونا را تبدیل به یک بحران بزرگ اجتماعی و اقتصادی کرده است. کرونا، بیکاری و کاهش درآمد کارگران و مردم، در کنار گرانی ها وافزایش نجومی قیمتها کالاهای اساسی، و مهمتر از همه عدم پرداخت بیمه بیکاری به میلیونها کارگر بیکار شده در این شرایط، تامین زندگی و معیشت میلیونها کارگررا با مشکلات جدی روبرو کرده است. حکومت تا حالا فقط وعده داد. بخشا چندغازی به گفته خودشان به ٧٠٠ هزار نفر به عنوان مقرری دوره کرونا پرداخته و بس.

مرکز پژوهش های مجلس در تیرماه اعلام کرد ه بود جمعیتی بین ۵ تا ۶ میلیون شاغل متاثر از کرونا بوده و نیاز به حمایت های معیشتی دارند.همین مرکز دوباره آمار و ارقام تازه بیکاری را داده و گفت که رقم واقعی بیکاری بهار امسال بالای ۲۴ درصد بوده است. در این هفته رسانه های حکومتی به نقل از مراکز آمارگیری گزارش دادند تورم آبان ۴۶.۴درصد،بالاترین تورم در دهه۹۰ می باشد.

این آمارهای حکومتی تنها ابعاد کوچکی از گسترش بیکاری،سقوط معیشت و گذران کارگران،افزایش فقرو فلاکت و گرانی های اعلام شده تو سط حکومت می باشد. در یک چنین وضعیتی سازمان تامین اجتماعی این نظر سنجی را انجام داده است.تازه آن هم در شهرهای بزرگ و صنعتی کشور. ابعاد فقر وفلاکت و بیکاری و بی تامینی در دوره کرونا بسیار فراتر از آنی است که نظر سنجی های حکومت اعلام  می کند.

این همه ماجرا نیست. میلیونها کارگر بیکار شده بیمه بیکاری شامل حالشان نمی شود. حکومت دزدان و آدمکشان اسلامی سرمایه  نه برنامه ای برای پرداخت بیمه بیکاری دارد و نه می خواهد کاری بکند. اینها با وقاحت هر روز اعلام میکنند به میلیونها نفر “بسته های معیشتی و حمایتی” می دهند. اخیرا روحانی هم گفته برای چهار ما به هر نفر یک میلیون تومان وام در قالب کمک های معیشتی می دهند. همزمان شرایط باز پرداخت این چندغاز وام را نیز اعلام کرده اند. حکومت سیاست صدقه بگیر کردن میلیونها کارگر و مردم را سیاست رسمی اش کرده است. سیاستهای ضد مردمی و ضد کارگری حکومت دزدان و آدمکشان اسلامی سرمایه تحمیل فقرو فلاکت و بیکاری، این بار به بهانه کرونا برگرده جامعه و مردم می باشد. کرونا “نعمتی” شده برای حکومت که به این بهانه میلیونها کارگر بیکار شده، با خانواده هایشان جمیعتی نزدیک به ١۶ میلیون نفر را محتاج و نیازمند دریافت صدقه حکومتی کرده. سیاستی بشدت تحقیر آمیز و دون شان انسان.

مسئول  این وضعیت اسفناک جمهوری اسلامی و سیاستهای ضد کارگری و ضد مردمی اش می باشد. میلیونها کارگر بیکارشده و خانواده هایشان در برابر این تعرض حکومت به سطح معیشت و عدم پرداخت بیمه بیکاری و بی تفاوتی کاملش؛ نباید ساکت بنشینند. باید دست به اعتراض و مبارزات سراسری و گسترده زده و خواستار پرداخت بیمه بیکاری مکفی برای همه افراد بیکار کشور و تامین معیشت  و زندگی در دوره کرونا توسط حکومت شد.طبیعی است که حکومت دزدان و قاچاقچیان و آدمکشان اسلامی سرمایه براحتی تن به این کار نخواهند. باید با اعتراضات متحد و سراسری و قدرتمند همه کارگران، چه شاغل و چه بیکار به همراه  همه اقشار محروم مردم برای تحمیل این خواستهای برحق؛ کل نظام را زیر ضرب گرفت. این جانیان فقط حرف و زبان زور می فهمند. برخورداری از یک زندگی انسانی با استانداردهای الای امروز با همه امکانات از جمله بیمه بیکاری و.. حق مسلم کارگران و مردم می باشد. سفره میلیونها کارگر بیکارشده هر روز خالی تر میشود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)