در این مقاله قصد داریم به برخی از تهدیدات امنیتی متداول اشاره کرده و چند راه حل ساده برای مقابله با آنها را مطرح کنیم. این نکات برای افرادی که با سیستم خانگی خود مشغول کار، تحصیل، آموزش یا بازی هستند، مفید خواهد بود.

تهدیدات شبکه خانگی:

با گذر زمان، استفاده از تکنولوژی رواج بیشتری پیدا می‌کند. آمارها نشان می‌دهد که در ۶۹% منازل آمریکا حداقل یک دستگاه هوشمند وجود دارد. این دستگاه ها شامل دستیار صوتی، تلویزیون هوشمند و حتی دوربین‌های متصل به اتاق کودک می‌باشد. به دلیل عدم تامین امنیت، این دستگاه‌ها به راحتی برای هکرها قابل دسترس هستند. گزارشات نشان داده که در نیمه اول سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰۰ میلیون حمله سایبری به دستگاه های هوشمند خانگی رخ داده است. این مسئله به دلیل وجود حفره‌های امنیتی بالا در برخی از برندهای روترها، نیازمند توجه و دقت بیشتری است. به زبان ساده‌تر، باید برای افزایش امنیت روتر خود اقدامات لازم را به عمل آورید. علاوه بر این، باید تمامی دستگاه‌های متصل به شبکه خانگی خود را نیز به آنتی ویروس‌ و یا دیگر ابزارهای امنیتی مجهز کنید.

تهدیدات مبتنی بر کاربران نهایی:

به تهدیداتی گفته می‌‎شود که هدف اصلی آن کاربران نهایی سیستم‌ها و شبکه‌ها بوده و معمولا از طریق ایمیل هدف گرفته می‌شوند. طبق آمارها در نیمه اول سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۶ میلیارد ایمیل فیشینگ ارسال شده است. این ایمیل‌ها طوری طراحی شده‌اند که کاربر را مجاب به ارائه اطلاعات حساب مثل نام کاربری و رمز عبور کند. در برخی موارد نیز با کلیک کردن بر روی لینک داخل ایمیل، بدافزار یا باج‌افزار مخرب بر روی سیستم قربانی نصب شده و جاسوسی یا اخاذی صورت می‌گیرد. در این دسته از تهدیدات، ممکن است با ارسال پیام خصوصی در شبکه‌های اجتماعی نیز حملاتی صورت بگیرد. همچنین برخی وب‌سایت‌های قانونی که دارای حفره‌های امنیتی هستند، دستکاری شده و به منبعی برای انتشار بدافزار تبدیل می‌شوند. با بیان نکات بالا می‌توان به اهمیت استفاده از یک ابزار امنیتی مطمئن پی برد. با نصب یک برنامه امنیتی مطمئن می‌توانید درصد بالایی از حملات سایبری را خنثی کنید.

تهدیدات مبتنی بر تلفن همراه:

حملات انجام گرفته بر روی تبلت و تلفن همراه از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. برخی اوقات کاربران به صورت ناخواسته بدافزاری را نصب کرده و از وجود آن نیز بی خبرند. برخی بدافزارها می‌توانند آیکون خود مخفی کنند و در نتیجه در بین لیست اپلیکیشن‌های نصب شده تلفن همراه دیده‌نخواهند شد. برای مثال در سال ۲۰۱۹ تبلیغ‌افزاری با نام Agent Smith توانسته بود بیش از ۲۵ میلیون دستگاه اندرویدی را آلوده کند. به خاطر داشته باشید که هدف اصلی هکرها کسب درآمد می‌باشد. آنها برای دستیابی به هدف خود از سرقت اطلاعات خصوصی، جمع‌آوری نام کاربری و رمز عبور، نمایش تبلیغات پیاپی، دانلود باج‌افزار و … ابایی ندارند. برای مقابله با این قبیل حملات، حتما بر روی تلفن هوشمند خود یک اپلیکیشن امنیتی مطمئن نصب کرده و در قدم بعدی از VPN استفاده کنید.

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)