خط فقر در آبان ماه ۹۹ برابر ۱۲ میلیون تومان + محاسبات و جداول مربوطه

نوشته و بررسی : حمید ترابی

محاسبات بر طبق جداول زیر نشان می دهد که حداقل هزینه زندگی یک خانواده چهار نفره ماهانه ۱۲ میلیون تومان در آبان ماه ۹۹ می باشد، این در حالی است که حداقل دستمزد یک میلیون و هشتصد و سی پنج هزار تومان (کمتر از یک پنجم این میزان) برای سال ۹۹ تعیین شده است.
محاسبات انجام شده بر طبق جدول زیر نشان می دهد که هزینه خوراکی یک خانوار ۴ نفره در آبان ماه ۹۹ برای ۱۸ قلم کالای اساسی به نرخ های در سطح شهر حدود سه میلیون و دویست هزار تومان می باشد.
به صورت کلی محاسبات صورت گرفته در ۱۲ بخش از خوراکی ها، دخانیات، مسکن، کفش و پوشاک، اثاثیه، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، امور فرهنگی و تفریحی، تحصیل، رستوران و هتل و کالاها و خدمات متفرقه صورت گرفته است.
سهم خوراکی ها در سبد هزینه های خانوار کشور دارای ۲۶,۶۴ درصد، سهم مسکن ۳۵,۵ درصد، سهم بهداشت و درمان ۷,۱۴ درصد، حمل و نقل ۹,۴۱ درصد، خرید اثاثیه منزل ۳,۹۳ درصد و کفش و پوشاک نیز ۴,۷۸ درصد است. سهم مابقی اقلام به مراتب کمتر از ارقام ذکر شده است.
بر طبق استاندارد در محاسبه هزینه مسکن، هزینه متوسط اجاره به همراه کلیه هزینه های جنبی یک واحد مسکونی استاندارد با حداقل زیربنای ۶۰ متر مربع، داشتن یک آشپزخانه، یک حمام و… ساخته شده با مصالح با دوام یا نیمه ‌بادوام، در محاسبات «خط فقر» مورد استفاده قرار می گیرد.
در حالی حداقل هزینه یک خانواده چهار نفره ماهانه ۱۰ میلیون تومان می باشد که در سال ۹۹ حداقل دستمزد یک میلیون و هشتصد و سی و پنج هزار تومان (کمتر از یک پنجم این میزان) تعیین شده است.
این در حالی است که مرکز آمار ایران متوسط درآمد سال ۹۸ خانوارهای شهری کشور را ۵۴,۱ میلیون تومان و خانوارهای روستایی کشور را ۲۹,۷ میلیون تومان اعلام کرده است، که ماهانه چهار و نیم میلیون تومان شهری و دو نیم میلیون تومان روستای می شود ، و می توان حدس زد که برای سال ۹۹ نیز به صورت قابل ملاحظه ای اضافه نشده است، این بدان معناست که با توجه به خط فقر۱۰ میلیون تومانی بطور متوسط ۱۰۰ درصد خانواده های ایرانی زیر خط فقر قرار دارند.
در جدول زیر سهم هر یک از اقلام مورد نیاز خانوار در آبان ماه ۹۹ ارائه شده است.

منابع:

• وب سایت بانک مرکزی ایران
• روزنامه ها و جراید کشور
• وب سایت اقتصاد آنلاین
• قیمت نان – پایگاه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات کشور
• مرکز آمار ایران – چکیده نتایج طرح آمارگیری هزینه و درامد خانوار شهری و روستایی سال ۱۳۹۸
• مرکز آمار ایران – متوسط قیمت اقلام خوراکی مناطق شهری – مرداد ۹۹
• افزایش ۵۰ درصدی قیمت ماکارونی؛ یک کیلو ۱۶ هزار تومان | جدول قیمت انواع ماکارونی در فروشگاه‌ها – همشهری ۲۱ مهر ۹۹
• حداقل هزینه تامین مواد غذایی خانوار چقدر است؟ اقتصاد آنلاین ۱۳۹۹/۰۸/۲۴

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)