متاسفانه افرادی که در مورد احساسات و هویت جنسی خود به آشکار در فضای مجازی صحبت می‌کنند، بیشتر مورد آزار و اذیت واقع می‌شوند. این حق هر انسانی است که در حین استفاده از اینترنت، احساس راحتی، آسایش، امنیت کرده و مورد حمایت واقع شود.

با استفاده از نکات زیر می‌توانید تا حدود زیادی این حس امنیت را در خود ایجاد کنید:

۱.    استفاده از تنظیمات حریم خصوصی قدرتمند:

در تمامی شبکه‌های اجتماعی امکان خصوصی سازی حساب وجود دارد. با این کار پست‌های شما تنها به افراد مورد اعتمادی که درخواست دوستی آنها را قبول کرده‌اید نشان داده می‌شود. این قابلیت بسیار مفید و کاربردی است و به فرد کمک می‌کند تا از شر ترول‌ها و قلدرهای اینترنتی در امان بمانید. علاوه بر این، احتمال اینکه به طور ناخواسته هویت جنسی شما به فرد دیگری افشا شود نیز به شدت کاهش می‌یابد.

۲.    بلاک کردن افراد ایرادی ندارد:

در اغلب موارد، زمانی که هویت ما مورد حمله واقع می‌شود، اولین واکنش ما عصبانیت و بحث با فرد مقابل است. اما به خاطر داشته باشید که راه‌های بهتری نیز برای مقابله با این افراد وجود دارد. بحث کردن با فردی که به هیچ عنوان نمی‌تواند احساسات و شرایط شما را درک کند یا هیچ احترامی برای جامعه LGBT قائل نیست، فقط انرژی شما را به هدر می‌دهد. شما نیازی به اثبات هویت، ایده‌آل ها یا ارزشتان به عنوان یک کوییر را ندارید، با این کار زمان گرانبهایتان را از دست می‌دهید.

انرژی خود را برای کارهای بهتری صرف کنید، فعالیت‌های آزادی خواهانه خود را ادامه دهید و نگذارید ترول‌های اینترنتی کار شما را زیر سوال ببرند. آنها را بلاک کنید و به راه‌تان ادامه دهید.

۳.    مراقب اخبار جعلی باشید:

معمولا خبرهای ساختگی، به سرعت در اینترنت پخش شده و باعث ایجاد رعب و وحشت می‌گردند. این موضوع در مورد خبرهای مرتبط با کوییرها شدیدتر است. اگر قبل از هرگونه واکنشی، نسبت به صحت خبر اطمینان کسب کنید، به ساختگی بودن آن نیز پی خواهید برد.

با روشهای زیر می‌توان خبرهای جعلی را شناسایی کرد:

– آیا منبع خبر یا منتشر کننده آن قابل اعتماد است؟

– آیا منبع دیگری در این موضوع صحبت کرده است؟

– چه زمانی این خبر نوشته و منتشر شده است؟

– آیا این ماجرا در وب‌سایت‌ها رسمی نیز منتشر شده است؟

اگر قبل از واکنش، کمی در مورد خبر تحقیق کنیم، نه تنها خودمان از ترس و هراس بیهوده در امان خواهیم ماند، بلکه می‌توانیم به دیگران کمک کنیم تا به اصل ماجرا پی ببرند.

۴.    اطراف خود را با رسانه‌های شاد و مثبت پر کنید:

فرض کنید صبح از خواب بیدار شده‌اید و می‌خواهید فیسبوک‌تان را چک کنید. اگر با یک مقاله ترانس‌فوبیک روبرو شوید، انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های آن روز، از شما گرفته می‌شود.

برای اینکه بتوانید از بروز چنین حالاتی جلوگیری کنید، بهتر است تا جایی که می‌توانید صفحاتی را دنبال کنید که محتوای شاد و مثبت منتشر می‌کنند. اگر به تفریح خاصی علاقه دارید، می‌توانید صفحات مرتبط با آن را دنبال کنید.

به این نکته هم توجه کنید که همه نیاز به استراحت دارند و نیازی نیست همیشه در مورد فعالیت‌های خود محتوا منتشر یا مطالعه کنید.

۵.    حتما با دوستان خود در ارتباط باشید:

با دوستان کوییر خود صحبت کنید، مطمئن شوید که آنها هم مراقبت سلامت روانی خود هستند. اتحاد داشتن بسیار مفید است، به خصوص زمانی که به خاطر هویت جنسی دچار آزار و اذیت می‌شوید. هرچه دوستان بیشتری داشته باشید در این موقعیت‌ها از حمایت بیشتری برخوردار خواهید بود.


در همین زمینه:

راهنمای ویژه امنیتی برای جامعه کوییر ایران

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)