این مقالات با هدف ارتقای دانش امنیتی برای دگرباشان ایران تهیه شده و در آن مباحث اولیه برای بالا بردن امنیت و آموزش نحوه محافظت از اطلاعات شخصی و حرفه‌ای مطرح شده است. کاربران با مطالعه این مقالات با خطرات امنیتی احتمالی و نحوه مقابله با این خطرات نیز آشنا شده و همچنین می‌توانند از تاثیر رد پای دیجیتالی و ابزارهای الکترونیکی در امنیت شخصی و حرفه‌ای آگاه شوند.

چگونه هک نشویم؟

متاسفانه علاوه بر اتفاقات فیزیکی، اتفاقات دیجیتالی هم می‌توانند به لو رفتن اطلاعات شخصی یا تصاویر و ویدئوهای حساس ما نیز منجر شوند. با گذر زمان روش حمله هکرها پیچیده‌تر شده است. آنها می‌توانند بدون اینکه قربانی به چیزی شک کند، تمامی اطلاعات آنها را سرقت کرده و ردپای خود را نیز پاک کنند.

با استفاده از ۵ روش زیر، می‌توانید تا حد زیادی جلوی هک شدن اطلاعات خود را بگیرید:

نصب آنتی ویروس:

نصب کردن آنتی ویروس بر روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ شخصی، امری ضروری است که بسیاری از ایرانیان به دلیل عدم دسترسی به منابع اصلی و نا‌آگاهی از آسیب‌های حملات مختلف، یا از آنتی ویروس‌های قدیمی و آپدیت نشده استفاده می‌کنیم یا اصلا چنین برنامه ای بر روی سیستم های حساس خود نصب نمی‌کنیم.

با وجود اینکه نصب آنتی ویروس آپدیت نشده آنگونه که باید از سیستم ما محافظت نخواهد کرد، اما بهتر از این است که سیستم به هیچ گونه وسیله دفاعی مجهز نشده باشد.

حداقل در این صورت اگر هکر از روشهای قدیمی استفاده کند، آسیب نخواهید دید.

دانلود برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها از منابع مطمئن:

به این نکته توجه داشته باشید که برنامه‌ کرک شده یعنی برنامه دستکاری شده! و این دستکاری ممکن است با هر هدفی صورت گرفته باشد. برخی از برنامه‌های کرک شده، دارای بدافزار و جاسوس افزار هستند و به مجرد اینکه بر روی سیستم نصب شدند، کار خود را آغاز خواهند کرد.

از آنجایی که امنیت تلفن همراه تا حدودی پایین تر از سیستم عامل کامپیوتر و لپ‌تاپ ها هستند، امکان آلوده کردنشان نیز بسیار راحت‌تر می‌باشد. اگر اپلیکیشنی به سطح دسترسی بالایی برسد، می‌تواند تمامی اطلاعات شما را به سرور هکر ارسال کند. این اطلاعات شامل نام کاربری و رمز‌ها، عکس‌، ویدیو و متن پیام های دریافتی از طریق پیامک یا اپلیکیشن‌های پیام رسان می‌باشد.

همیشه اپلیکیشن‌های خود را بروزرسانی کنید:

معمولا اپلیکیشن‌ها در دو حالت نسخه جدید منتشر می‌کنند. هدف آنها یا اضافه کردن امکانات جدید بوده یا یک آسیب پذیری امنیتی (که می‌تواند بسیار خطرناک باشد) را برطرف می‌کنند. در هر صورت استفاده از نسخه‌های قدیمی اپلیکیشن‌ها توصیه نمی‌شود.

از احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنید:

تا به حال چندین بار به این نکته اشاره شده است که نشانگر اهمیت سیستم احراز هویت دو مرحله ای است. در هر حساب و اپلیکیشنی که دارای این سیستم بود، بهتر است آن را فعال کنید. تنها نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید این است که احراز هویت از طریق ارسال کد با SMS به هیچ عنوان امن نیست و بهتر است برای این کار از اپلیکیشن‌های رمز ساز استفاده کنید (مثل Google Authenticator).

همیشه از VPN استفاده کنید:

VPN مطمئنی که اطلاعات شما را رمزنگاری می‌کند، یک لایه امنیتی در برابر تجاوز به حریم خصوصی شما است. به خاطر داشته باشید که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت می‌توانند ترافیک شما را مشاهده کرده و آن را تحلیل کنند.


بخش اول:

بخش دوم:

بخش سوم:

بخش چهارم:

بخش پنجم:

بخش ششم:

بخش هفتم:

بخش هشتم:

بخش نهم:

راهنمای ویژه امنیتی برای جامعه کوییر ایران (بخش نهم)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)