این مقالات با هدف ارتقای دانش امنیتی برای دگرباشان ایران تهیه شده و در آن مباحث اولیه برای بالا بردن امنیت و آموزش نحوه محافظت از اطلاعات شخصی و حرفه‌ای مطرح شده است. کاربران با مطالعه این مقالات با خطرات امنیتی احتمالی و نحوه مقابله با این خطرات نیز آشنا شده و همچنین می‌توانند از تاثیر رد پای دیجیتالی و ابزارهای الکترونیکی در امنیت شخصی و حرفه‌ای آگاه شوند.

امنیت در اپلیکیشن‌های دوست‌یابی:

نتایج بدست آمده از برخی تحقیقات نشان می‌دهد که پلیس ایران با ورود به اپلیکیشن‌های دوست‌یابی، در تلاش است تا اعضای جامعه LGBTQ+ ایران را شناسایی کرده و آنها را دستگیر کند.

اپلیکیشن‌هایی مثل Grindr، Hornet، PlanetRomeo، Growlr و her ابزارهای مهمی هستند که اغلب دگرباشان از آنها برای برقراری ارتباط با همنوعان و هم‌فکرانشان استفاده می‌کنند. دگرباشان با استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌توانند پارتنر احساسی، شریک جنسی یا حتی شریک زندگی خود را پیدا کنند. به همین دلیل با وجود اطلاع از اینکه اپلیکیشن‌های دوست‌یابی به طور مستقیم حریم خصوصی و امنیت آنها را به مخاطره می‌اندازد، بازهم از آنها استفاده می‌کنند.

استفاده از این اپیکیشن‌ها به دلیل تدابیر امنیتی شدید داخلی و فیلتر شدن آنها، چندان مرسوم نیست، با این وجود برخی از این اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند.

بسیاری از LGBT ها پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام، واتساپ، اسنپ چت و تلگرام را برای دوست‌یابی و یا انجام مکالمات خود انتخاب کرده‌اند.

 اما آنچه که در این بین بیش از هر چیز دیگری نگران کننده است، عدم توجه این کاربران به مسائل امنیتی در حین استفاده از اپلیکیشن‌ها است.

طبق تحقیقات به عمل آمده از ۱۹۲ شرکت کننده در این تحقیق، تنها ۲۲% از LGBT های ایرانی آموزش امنیت دیجیتالی دیده‌اند که این مسئله نگران کننده است. نبود آموزش کافی راه را برای آزار و اذیت، اخاذی، رابطه جنسی اجباری و حتی دستگیری توسط پلیس را هموار می‌سازد.

پلیس با ساخت حسابهای جعلی، جلب توجه دگرباشان و جمع‌آوری اطلاعات از آنها، در نهایت می‌توانند مشخصات دقیق فرد را بدست‌آورده و او را دستگیر کنند.

از آنجایی که هرگونه تماس همراه با لذت جنسی بین همنوعان و رابطه جنسی با یکدیگر در قوانین ایران جرم شناخته شده، حداقل مجازات برای افراد دستگیر شده، ۳۱ تا ۷۴ ضربه شلاق، حبس و در برخی موارد (در صورت تشخیص رابطه جنسی) اعدام می‌باشد، در برخی موارد نیز فرد طبق دستور قضایی باید تغییر جنسیت دهند. 

روش حمله:

– ابتدا اعضای پلیس حسابی جعلی در شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های دوست‌یابی ایجاد کرده و مشخصات پروفایل را به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که توجه LGBT ها را به خود جلب کند.

– پس از چند بار مکالمه، از مخاطب خود شماره تماس درخواست می‌کنند (از آنجایی که پلیس به منابع مخابراتی دسترسی کامل دارد سریعا می‌تواند مشخصات فرد را استخراج کند).

– در صورت عدم موفقیت در جلب اعتماد و دریافت شماره، به دنبال قرارهای ملاقات حضوری می‌روند (در این صورت به راحتی فرد را به سر قرار کشانده و او را دستگیر می‌کنند).

– در برخی موارد نیز دیده شده که با دریافت حسابهای دیگر فرد، مثل حساب فیسبوک و واتساپ و … مشخصات فرد را به هم ربط داده و در نهایت به هویت اصلی او پی می‌برند.

روش مقابله:

۱. عدم افشای بیش از اندازه اطلاعات شخصی.

۲. تا حد امکان از ورود به گروه‌های LGBT در اپلیکیشن‌های پیام رسان خود داری کنید (اگر تلفن همراه یکی از اعضای گروه توسط پلیس توقیف شود، امکان دستگیری بقیه اعضای گروه نیز فراهم خواهد شد).

۳. به افرادی که اصرار زیادی برای گرفتن اطلاعات از شما دارند شک کنید.

۴. سریعا شماره تماس خود را به فرد مقابل ندهید.

۵. قبل از اینکه از هویت فرد مقابل مطمئن نشده‌اید، با او قرار ملاقات نگذارید.

 

 


بخش اول:

بخش دوم:

بخش سوم:

بخش چهارم:

بخش پنجم:

بخش ششم:

بخش هفتم:

بخش هشتم:

راهنمای ویژه امنیتی برای جامعه کوییر ایران (بخش هشتم)

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)