اغلب ما برای اینکه بتوانیم در زندگی پر سرعت امروزه، فعالیت‌های خود را بهتر مدیریت کنیم، به دستگاه‌های متصل رو آورده‌ایم. با کاهش قیمت دستگاه‌های هوشمند (IoT)، اضافه شدن آنها به زندگی روزمره افراد اجتناب ناپذیر است.

با این وجود هرچه تعداد دستگاه‌های هوشمند متصل به هم در یک محل افزایش می‌یابد، خطرات امنیتی آن نیز متعاقباً بیشتر می‌شود. به همین علت، تامین امنیت دستگاه‌های الکترونیکی هوشمند، نیازمند توجه و دقت بیشتری می‌‎باشند.

امنیت مودم و روتر:

با توجه به اینکه تمامی دستگاه‌های هوشمند از طریق اینترنت خانگی به هم متصل می‌شوند، اولین قدم در افزایش امنیت اتصال اینترنتی، تنظیم مودم و روتر است. یکی از اشتباهات رایج در هنگام نصب مودم و روتر این است که رمز ورود به مودم و تنظیمات داخلی آن را به هیچ عنوان تغییر نمی‌دهیم. یکی دیگر از تدابیر امنیتی این است که باید فیرم ویر یا ثابت افزار دستگاه خود را بروز رسانی کنید. اغلب دستگاه‌ها به صورت خودکار این کار را انجام می‌دهند.

رمزنگاری ترافیک اینترنت:

ساده‌ترین راه برای اینکار استفاده از VPN یا ایجاد یک شبکه خصوصی مجازی است. با این کا نه تنها اطلاعات خود را از دید افراد مزاحم مخفی می‌کنید، بلکه می‌توانید با امنیت بیشتری به اطلاعات و داده‌های ذخیره شده در دستگاه‌های خود، حتی از راه دور، دسترسی پیدا کنید.

استفاده هوشمندانه از تلفن هوشمند:

اغلب ما بیشتر از هر وسیله دیگری، با تلفن هوشمند خود کار می‌کنیم. امروزه این وسیله دیگر صرفا برای برقراری تماس تلفنی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، بلکه با آن عکس می‌گیریم، فایل‌ها و اطلاعات خود را بر روی آن ذخیره می‌کنیم، ارسال و دریافت ایمیل و پیام‌هایمان با استفاده از همان گوشی انجام می‌شود، به زبان ساده‌تر کامپیوتری است که در دستمان نگه می‌داریم.

بهتر است برای حفظ امنیت داده‌ها از دست هکرها و سارقان، اطلاعات حساس خود را رمزنگاری کنیم.

بروز رسانی دستگاه ها:

هر چقدر به اهمیت این موضوع تاکید کنیم بازهم کافی نخواهد بود، باید به طور مرتب دستگاه‌های هوشمند خود را بروز رسانی کنید. شاید انجام این کار برای افرادی که دستگاه‌های زیادی به یک شبکه متصل کرده‌اند، قابل انجام نباشد. با این حال سعی کنید تا حد امکان از این توصیه پیروی کنید. هر پچ امنیتی یا آپدیتی که منتشر می‌شود، برای رفع یک حفره امنیتی طراحی شده، به همین علت بهتر است بدون اتلاف وقت، دانلود و نصب شود. در صورتی که یکی از این حفره‌ها برطرف نشده باقی بماند، می‌تواند راه را برای حمله هکرها باز کند.

حفظ امنیت تلویزیون هوشمند:

 امروزه کمتر تلویزیونی تولید می‌شود که دارای امکانات هوشمند نباشد. متاسفانه همانند هر وسیله هوشمند دیگری، تلویزیون ها هم قابل هک شدن هستند. برای اینکه بتوانید امنیت تلویزیون هوشمند خود را تامین کنید، باید  تنظیمات آن را به دقت بررسی کنید. در حین بررسی تنظیمات، حتما فریم ویر آن را هم بروزرسانی کنید. در صورت امکان، یک برنامه امنیتی هم برای آن نصب کنید.

به خاطر داشته باشید که حتی یک قدم کوچک هم می‌تواند در حفظ امنیت شما موثر باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)