تقاطع: سازمان عفو بین‌الملل، در گزارش سالانه‌ی خود از وضعیت حقوق بشر در ۱۵۹ کشور جهان، حکومت ایران را یکی از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق بشر خوانده که هم‌چنان به زندانی کردن روزنامه‌نگاران و مخالفان ادامه می‌دهد و آزادی بیان و مذهب را روزبه‌روز محدودتر می‌کند. «اعمال شکنجه و بدرفتاری با زندانیان»، «تبعیض علیه زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی» و اجرای گسترده‌ی «مجازات اعدام» از دیگر موارد نقض حقوق بشر در ایران در گزارش عفو بین‌الملل به شمار می‌آید.

بر اساس این گزارش که روز چهارشنبه (۲۲ می-۱ خرداد) منتشر شده، در سال گذشته‌ی میلادی، با استناد به منابع رسمی جمهوری اسلامی، ۳۱۴ تن در ایران اعدام شده‌اند و این در حالی است که «منابع غیر رسمی معتبر» از اعدام دست‌کم ۲۳۰ تن دیگر به صورت پنهانی خبر داده‌اند. عفو بین‌الملل تاکید می‌کند که «رقم واقعی اعدام‌ها ممکن است بسیار بیشتر و بالاتر از ۶۰۰ مورد باشد».

این سازمان حقوق بشری مستقر در لندن، با بیان اینکه «۷۱ درصد اعدام‌های یک سال گذشته در ایران مربوط به قاچاق مواد مخدر بوده و در پی برگزاری “دادگاه‌های ناعادلانه” صورت گرفته» خاطرنشان می‌کند که در این سال، دست‌کم ۶۳ اعدام در ایران در ملاء عام به اجرا درآمده است.

در بخش دیگری از این گزارش، با اشاره به نبود آزادی‌های مذهبی در ایران، از جمله به بازداشت ۴۰ ایرانی سنی‌مذهب در یک سال گذشته در استان‌های خوزستان، آذربایجان و کردستان، به دلیل باور مذهبی‌شان انتقاد شده است. در این گزارش همچنین تأکید شده است که «دست‌کم ۱۷۷ بهایی» نیز در ایران در بازداشت به سر می‌برند.

در بخش مربوط به نقض حقوق اقلیت‌های قومی نیز عفو بین‌الملل به بازداشت فعالان عرب در خوزستان در فروردین‌ماه سال جاری و هم‌چنین عدم کمک‌رسانی به موقع به زلزله‌‌زدگان آذربایجان اشاره کرده است. صدور حکم حبس برای شماری از فعالان آذری نیز در این گزارش مورد توجه قرار گرفته است

گزارش عفو بین‌الملل به صورت موردی، وضعیت شماری از زندانیان سیاسی، اجتماعی دانشجویی، کارگری، و هم‌چنین وکلای مدافع حقوق بشر را مورد بررسی قرار داده است.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com