ایالت تاریخی رود آیلند به مرکزیت پراویدنس در شمال شرقی آمریکا در کنار اقیانوس آرام با داشتن امارت های افسانه ای یکی از ۱۳ مستعمره اصلی بود، که در جریان انقلاب آمریکا بر علیه استعمار بریتانیا قیام و اعلام استقلال کردند. رود آیلند کوچکترین ایالت آمریکا می باشد که در ناحیه جغرافیایی معروف به نیوانگلند قرار دارد و نهایتا در تاریخ ۲۹ مِی ۱۷۹۰ میلادی پس از تصویب قانون اساسی بعنوان سیزدهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. این ایالت زادگاه پروفسور آرتور پوپ مورخ و ایران شناس نامی آمریکایی که سالیان سال در ایران زندگی و بنا به وصیت خود پس از مرگ در ساحل رودخانه  زاینده ‌رود نزدیک پل خواجو در شهر اصفهان دفن شد، می باشد.

طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۱.۰۵۹.۳۶۱ تن می باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۷۱.۴ درصد سفید پوست، ۱۶.۳ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۸.۵ درصد سیاه پوست، ۳.۷ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۱.۱ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۲ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۹ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.

رود آیلند کشاورزی و دامپروری زیادی ندارد و در حد معمولی گاو، گوساله، ذرت، سیب زمینی، شیر و مقداری هم دیگر محصولات را تولید می کند. این ایالت سابقا یک ایالت صنعتی و از مراکز مهم تولید محصولات نساجی در آمریکا بود. رود آیلند در دوران استعمار ماهیگیری بسیاری پر رونقی داشت و رفته رفته بعلت صید بی رویه و آلودگی زباله های انسانی باعث کاهش جمعیت انواع گونه های ماهی، صدف و خرچنگ دریایی شد که با تمهیدات انجام شده توسط دولت در دهه های اخیر کمی وضعیت بهتر شد. علاوه بر تجهیزات الکترونیکی و حمل و نقل، صنعت جواهرات و زیورآلات خوبی دارد.

رود آیلند با داشتن عمارت های قدیمی و تاریخی رنگارنگ و مدل های مختلف، موزه، سواحل بسیار جذاب و زیبایی های بخصوص خود، لحظات رویایی را برای هر گردشگری می سازد.

از سال ۱۷۹۰ میلادی که رود آیلند به ایالات متحده آمریکا پیوست تاکنون (سبتامبر ۲۰۲۰) در ۵۷ دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده که ۲۲ دوره دموکرات ها، ۲۱ دوره جمهوری خواهان، پنج دوره فدرالیست ها، چهار دوره جمهوری خواهان دموکراتیک، سه دوره حزب ویگ (Whig Party) و دو دوره حزب جمهوری خواه ملی برنده آرای الکترال این انتخابات شدند.

برای اینکه بتوانیم این انتخابات بهتر بررسی کنیم، این ۵۷ دوره را به سه بخش تقسیم می کنیم. بخش اول از سال ۱۷۹۲ الی ۱۸۵۲ میلادی می باشد که ۱۶ دوره این انتخابات برگزار شد، که فدرالیست ها با پنج دوره برتر، دموکرات ها دو دوره و ۹ دوره مابقی را دیگر احزاب برنده شدند. حزب جمهوری خواه نیز در این تاریخ هنوز تشکیل نشده بود. بخش دوم از سال ۱۸۵۶ الی ۱۹۲۴ میلادی می باشد که ۱۸ دوره این انتخابات برگزار شد که ۱۷ دوره جمهوری خواهان و یک دوره دموکرات ها برنده شدند. در بخش سوم یعنی از سال ۱۹۲۸ تاکنون که سبتامبر ۲۰۲۰ می باشد، تعداد ۲۳ دوره از این انتخابات برگزار شده است که ۱۹ دوره دموکرات ها و چهار دوره جمهوری خواهان برنده آرای الکترال این ایالت شدند. دموکرات ها برنده هشت دوره اخیر این انتخابات هستند و آخرین دوره ای که جمهوری خواهان برنده شدند به سال ۱۹۸۴ باز می گردد.

همانطور که می بینیم دموکرات ها در طول تاریخ این انتخابات با یک دوره اختلاف برتر از جمهوری خواهان هستند و همه هشت دوره اخیر این انتخابات را نیز برنده شدند که نشان از جایگاه این حزب در میان مردم این ایالت در انتخابات ریاست جمهوری می باشد.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در این ایالت از حزب دموکرات، برنی سندرز با ۵۵ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۴۳.۳ درصد آرا شد.

از حزب جمهوری خواه دونالد ترامپ با ۶۳.۸ درصد آرا موفق به شکست جان کی سیچ و تد کروز به ترتیب با ۲۴.۴ درصد و ۱۰.۴ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در حوزه انتخابیه رود آیلند هیلاری کلینتون با ۵۴.۴ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۳۸.۹ درصد آرا شد و چهار رای الکترال این ایالت را به نام خود زد.

از سال ۱۷۹۰ تاکنون ۴۶ تن به مقام سناتوری در این ایالت رسیدند که ۱۳ تن جمهوری خواه، ۱۰ تن دموکرات، شش تن جمهوری خواهان دموکراتیک، پنج تن حزب فدرالیست، پنج تن حزب ویگ (Whig Party)، یک تن ضد دولت، یک تن حزب نظم و قانون (Law and Order Party) و پنج تن سناتورهایی که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که دو تن با عضویت در احزاب فدرالیست و طرفدار دولت، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و جمهوری خواهان کرافورد (CRR)، یک تن مردان آدامز و ضد جکسونی ها و ویگ و یک تن عضو احزاب جمهوری خواهان دموکراتیک و جمهوری خواهان کرافورد و ضد جکسونی ها و ویگ بودند.

طبق آمار ارائه شده جمهوری خواهان در طول تاریخ این انتخابات برتر هستند اما در سال های اخیر دموکرات ها بهتر عمل کرده، بطوریکه یکی از دو کرسی این ایالت در مجلس سنا از سال ۱۹۳۷ بطور یکنواخت و دیگری از سال ۲۰۰۷ در دست دموکرات ها می باشد، که این نشان از گرایش مردم رود آیلند به دموکرات ها در انتخابات مجلس سنا می باشد. Sheldon Whitehouse و John F. Reed هر دو از حزب دموکرات دو سناتور حال حاضر این ایالت می باشند. Claiborne Pell (۱۹۶۱-۱۹۹۷) با ۳۶ سال حضور در سنا از حزب دموکرات و Henry B. Anthony (۱۸۵۹-۱۸۸۴) با ۲۵ سال حضور در سنا از حزب جمهوری خواه با سابقه ترین سناتور تاریخ ایالت رود آیلند می باشند.

از سال ۱۷۹۰ تاکنون ۷۲ تن از ایالت رود آیلند به مقام نمایندگی در مجلس نمایندگان آمریکا رسیده اند که ۲۴ تن جمهوری خواه، ۱۹ تن دموکرات، هفت تن فدرالیست، پنج تن حزب ویگ، چهار تن جمهوری خواهان دموکراتیک، دو تن حزب اتحادیه، یک تن مردان آدامز یا ضد جکسونی ها، یک تن حزب نظم و قانون و ۹ تن نمایندگانی که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند و عضویت در دو یا سه حزب را در پرونده کاری خود دارند که دو تن با عضویت در احزاب جمهوری خواهان دموکراتیک و کرافورد، یک تن احزاب ویگ و جمهوری خواه، یک تن حزب بومیان آمریکا و جمهوری خواه، یک تن احزاب نظم و قانون و ویگ، یک تن حزب بومیان آمریکا و دموکرات، یک تن فدرالیست و جمهوری خواهان دموکراتیک، یک تن فدرالیست و طرفدار دولت و نهایتا یک تن عضو احزاب مردان آدامز و ضد جکسونی (این دو نام های یک حزب در دوره های مختلف می باشند) و ضد ماسون ها بودند.

جمهوری خواهان رود آیلند در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان نیز برتر هستند، اما در سال های اخیر دموکرات ها بهتر عمل کرده و از سال ۱۹۹۵ تاکنون هر دو کرسی این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا دست دموکرات ها می باشد.

از سال ۱۷۹۰ که رود آیلند بعنوان یک ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست ۶۷ تن به مقام فرمانداری این ایالت رسیدند که ۳۱ تن جمهوری خواه، ۲۰ تن دموکرات، شش تن حزب ویگ، پنج تن جمهوری خواهان دموکراتیک، سه تن حزب کشور (Country Party)، یک تن جمهوری خواه ملی (National Republican Party) و یک تن با عضویت در دو حزب جمهوری خواهان فدرالیست که بگونه ای زیر مجموعه جمهوری خواهان دموکراتیک و حزب ویگ بودند.

همانطور که مشاهده می کنید جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات فرمانداری دست برتر را دارند اما در سال های اخیر دموکرات ها بهتر عمل کرده و دو فرماندار اخیر رود آیلند از حزب دموکرات هستند که یکی ازاین دو Gina Raimondo فرماندار حال حاضر این ایالت می باشد.

 

نتیجه: با توجه به اینکه دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری با ۲۱ دوره برتر و برنده هشت دوره اخیر این انتخابات نیز بوده اند، جمهوری خواهان در طول تاریخ مجلس سنا برتر اما در سال های اخیر دموکرات ها بهتر عمل کرده اند، بطوریکه از ۱۰ سناتوری که در این تقریبا بیش از ۸۰ سال اخیر به سنا راه یافته اند، هشت تن دموکرات بوده اند که دو تن سناتورهای حال حاضر می باشند و در طول تاریخ مجلس نمایندگان آمریکا جمهوری خواهان بهتر عمل کرده، اما دموکرات ها در سال های اخیر موفق تر بودند و در ۲۵ سال اخیر همه نماینده هایی که راهی مجلس نمایندگان شدند از حزب دموکرات بودند و نهایتا جمهوری خواهان در طول تاریخ انتخابات فرمانداری دست برتر را دارند اما دموکرات ها در سال ها اخیر بهتر عمل کرده و هر دو فرماندار اخیر این ایالت دموکرات هستند، می توان نتیجه گرفت که رود آیلند در طول تاریخ یک ایالت با گرایش بیشتر به جمهوری خواهان بوده اما الان کاملا به دموکرات ها گرایش دارد.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)