دولت هلند روز جمعه ٢٨ شهریور اعلام کرد که از دولت بشار اسد بخاطر نقض حقوق بشر شکایت کرده است. وزیر خارجه هلند در بیانیه ای اعلام کرد که “رژیم اسد بارها وبارها مرتکب جنایات هولناکی شده است و مدارک و شواهد فراوانی در اثبات این جنایات وجود دارد و حکومت سوریه باید مجازات شود”. نخست وزیر هلند نیز گفته است که “تشکیل این پرونده هشداری جدی به سایر دیکتاتورهای جهان است” و ادامه داد که “برداشت ما اینست که در تعقیب این پرونده ما از حمایت سایر کشورها برخورداریم”. قرار است شکایت هلند بعد از مراحل مقدماتی به دیوان بین المللی دادگستری در لاهه که عالی ترین مرجع قضائی سازمان ملل محسوب میشود ارائه شود. 

حرکت دولت هلند و تشکیل پرونده جنائی برای دولت بشار اسد بخاطر جنایت علیه بشریت یک اقدام مهم و مثبت است و در واقع پاسخی است که با تاخیر بسیار به اعتراضات میلیونی در سطح جهان نسبت به جنایات فجیع حکومت بشار اسد داده میشود. ما امیدواریم که شمار هرچه بیشتری از دولتهای جهان صدای اعتراض خود را علیه نسل کشی و جنایات عظیم دیکتاتوری بشار اسد علیه مردم این کشور بلند کنند. این یک سیگنال هشدار دهنده به همه دیکتاتورهای خون آشام جهان خواهد بود. 

نکته مهمتر در این رابطه این است که نمیشود به جنایات حکومت بشار اسد اشاره کرد اما نامی از جمهوری اسلامی که حامی و همدست اصلی آن بوده است نبرد. اسناد و شواهد بسیار زیاد و غیر قابل انکاری از حمایت همه جانبه حکومت اسلامی ایران از رژیم اسد و جنایات فجیع نیروهای این حکومت در سوریه وجود دارد و شکایت از رژیم اسد بدون شکایت از جمهوری اسلامی ناقص و متناقض خواهد بود. 

مهمتر اینکه جمهوری اسلامی در خود ایران به جنایاتی بسیار هولناک و تکان دهنده دست زده است که اگر بیش از جنایات بشار اسد نباشد، دست کمی از آن ندارد. جدا از نسل کشیهای سالهای قبل، یک قلم اخیر آن که در برابر چشم مردم دنیا صورت گرفت، شلیک عامدانه موشک به هواپیمای مسافربری خطوط اوکراینی در هشتم ژانویه امسال و کشتار فجیع ١٧۶ نفر از مسافران و خدمه این هواپیما بود. یک نمونه دیگر آن در جریان اعتراضات مردم در آبان ماه ۹۷ بود که بنا به گزارش رویترز ١۵٠٠ نفر از معترضین با شلیک مستقیم گلوله توسط نیروهای حکومت اسلامی به قتل رسیدند. بیش از ٧٠٠٠ نفر نیز دستگیر شدند و در زندانهای جمهوری اسلامی شرایطی بی نهایت غیر قابل تحمل و هولناک و غیر انسانی به آنها تحمیل شده است که گزارش اخیر عفو بین المللی تحت عنوان “نابود کنندگان انسانیت” (٢ سپتامبر٢٠٢٠) گوشه ای از وضعیت هولناک این زندانیان را بازتاب داده است. اعدام نوید افکاری در هفته گذشته که توجه جهانیان را به سیستم قضایی جمهوری اسلامی جلب کرد نمونه دیگری از جنایات سیستماتیک حکومت اسلامی است. به این موارد لازم است کشتار دهها هزار زندانی سیاسی در اوایل دهه شصت، کشتار هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۶۷ (۱۹۸۸)، تحمیل آپارتاید جنسی به جامعه، ترورهای سیاسی در خارج کشور و هزاران جنایت دیگر را اضافه کرد. 

ما سالهاست بر خواست بایکوت سیاسی جمهوری اسلامی و محاکمه سران آن به جرم جنایت علیه بشریت پافشاری کرده ایم. امروز جنایات اخیر این حکومت برای هر سازمان و دولتی که ادعای دفاع از حقوق بشر دارد تردیدی بجا نمیگذارد که باید سران حکومت جمهوری اسلامی به محاکمه کشیده شوند و این حکومت در سطح حهانی بایکوت و منزوی بشود. جمهوری اسلامی از تمام نهادهای بین المللی باید اخراج شود و پرونده جنایاتش در سازمان ملل و دادگاه عالی بین المللی گشوده شود.

حزب کمونیست کارگری ایران
۲۲ سپتامبر ۲۰۲۰ – ۱ مهر ۱۳۹۹

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)